D-Day

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

D-Day

Bericht door JariRHV »

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over D-Day. Zoals misschien sommige van jullie wel weten moet een profielwerkstuk betrekking hebben met twee vakken. Nou hebben wij D-Day gekozen en dit heeft natuurlijk betrekking met geschiedenis maar hebben we dus ook voor aardrijkskunde gekozen. Nou zijn de geschiedenis aspecten van D-Day natuurlijk niet moeilijk alleen de aardrijkskundige wel. Nou had ik dus de vraag welke aardrijkskundige gerelateerde onderwerpen over D-Day ik nog in mijn werkstuk kan verwerken? Ik heb natuurlijk al het weer en de waterstanden die gewenst waren tijdens D-Day en windrichtingen die men wilden.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: D-Day

Bericht door Mr Mojo Risin »

In de voorbereidingsfases zijn er ook commando's de stranden op geslopen vanuit zee om bodemstalen te nemen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: D-Day

Bericht door Jan Klaassen »

Niet alleen het gewenste weer kan je bespreken, ook hoe het op de dag zelf was - extra pagina's he ;)
Verder zou je kunnen denken aan de klif bij Pointe du Hoc en overige moeilijkheden met hoogtes, het onderwater zetten van weilanden (al is dat misschien wel weer erg losjes)?

Misschien zelfs een overzicht van de bevolkingscentra in Normandië? Was belangrijk op dat moment (veel mensen betekent vaak een belangrijke stad) en past naar ik mij meen te herinneren ook nog wel binnen aardrijkskunde!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Thompsongun
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jan 2013, 15:41

Re: D-Day

Bericht door Thompsongun »

Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
D-Day soldier
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: D-Day

Bericht door Blastmaster1972 »

"aardrijkskunde"

Dan denk ik aan het terrein. Waarom werd voor die bepaalde stranden gekozen? Wat was de invloed van het zgn. "bocage" landschap. Op welke manier maakten de Duitsers gebruik van het terrein? Rivieren & andere natuurlijke obstakels...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: D-Day

Bericht door Blastmaster1972 »

Thompsongun schreef:Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
Dus de Rangers zijn al op Pointe Du Hoc geklommen voor de para's gedropt waren? Interessant!

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: D-Day

Bericht door JariRHV »

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden! Hier heb ik zeker iets aan!
Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
dit is inderdaad wel vreemd!
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: D-Day

Bericht door Jan Klaassen »

Thompsongun schreef:Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
Ik denk dat door het ontbreken van leestekens wat verwarring kan ontstaan over de volgorde waarin de geallieerden volgens Thompson Pointe du Hoc hebben aangedaan :mrgreen:
Waarschijnlijk bedoelt Thompsongun niets meer en niets minder dan de versie die we allemaal kennen - of vergis ik mij daar?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: D-Day

Bericht door Blastmaster1972 »

Jan Klaassen schreef:
Thompsongun schreef:Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
Ik denk dat door het ontbreken van leestekens wat verwarring kan ontstaan over de volgorde waarin de geallieerden Pointe du Hoc hebben aangedaan :mrgreen:
Waarschijnlijk bedoelt Thompsongun niets meer en niets minder dan de versie die we allemaal kennen!
Zelfs met leestekens zou het nog niet kloppen... :wink:
Laatst gewijzigd door Blastmaster1972 op 28 jan 2013, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: D-Day

Bericht door Jan Klaassen »

Daar heb je ook weer een punt ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: D-Day

Bericht door Joep »

Blastmaster1972 schreef:
Jan Klaassen schreef:
Thompsongun schreef:Eerst is point du hoc gebombadeerd daarna rangers erop geklommen in de avond van 5juni paratroopers gesprongen en in de ochten van 6 juni om 6 uur troepen strand op gekomen
Ik denk dat door het ontbreken van leestekens wat verwarring kan ontstaan over de volgorde waarin de geallieerden Pointe du Hoc hebben aangedaan :mrgreen:
Waarschijnlijk bedoelt Thompsongun niets meer en niets minder dan de versie die we allemaal kennen!
Zelfs met leestekens zou het nog niet kloppen... :wink:
Hij bedoeld denk ik
1. gebombardeerd
2. troepen geland,
3. rangers erop geklommen
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: D-Day

Bericht door Blastmaster1972 »

Joep schreef:Hij bedoeld denk ik
1. gebombardeerd
2. troepen geland,
3. rangers erop geklommen
Dat bedoelt hij misschien wel. Maar hij zou dan wel een beetje moeite kunnen doen om dat dan leesbaar neer te schrijven. Leestekens, hoofdletters, je weet wel...

Maar we gaan nogal off-topic, dit ging over de relatie aardrijkskunde/D-day...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: D-Day

Bericht door 779 »

Is er wel aardrijkskundige reden waarom D-Day in Normandië plaatshad? Het was het minst beveiligde gebied langs de Atlantikwall en volgens ingewijden niet de plek waar de Duitsers het zouden verwachten.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je kijkt naar de waterstand, conditie van het strand en de getijden, stand van de maan etc. etc., maar daarvan zul je eventueel in de archieven moeten duiken of daar rapporten over zijn...
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: D-Day

Bericht door Memory »

Professor Peter Doyle is een expert op het gebied van terein in oorlogen. Hij heeft ooit voor een serie een aflevering gemaakt waarin hij point du hoc behandelt. Geloof dat het battlefields detectives heette.

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie