Luftwaffe helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jur
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2013, 18:11

Luftwaffe helm

Bericht door Jur »

Hallo allemaal,

aangezien dit mijn eerste topic is zal ik me even voorstellen; ik ben Jur, 16 jaar en al lang geïnteresseerd in wo2. Ik lees er veel over en sommige hobby's (modelbouwen en verzamelen) hebben er mee te maken. Sinds kort verzamel ik.

Ik beet 't spits af met deze luftwaffe helm. Een vriend van me vond hem op zolder, en aangezien hij er niks mee deed en wist dat ik erg geïnteresseerd ben in wo2 mocht ik hem zo hebben. Ik ben hem daar nog erg dankbaar voor. Wat me opviel aan deze helm is dat de pot sowieso overgeschilderd is en er een nieuwe decal op is aangebracht. De pot zelf, het binnenwerk en de kinriem lijken origineel. De foto's:
De pot, overgeschilderd en met een nieuwe decal.
Afbeelding
andere kant:
Afbeelding
binnenwerk:
Afbeelding
kinriem lijkt origineel...
Afbeelding
close up van het binnewerk:
Afbeelding
nog een totaal shotje:
Afbeelding

Graag jullie mening over deze helm en misschien de eventuele waarde. Niet dat ik hem ga verkopen, maar het is fijn om te weten.
Ik hoor het graag!

Jur
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Naamloos »

De helm is een oorlogse M42 met een na oorlogse West Duitse M53 Bundesgrenzschutz binnenwerk.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Luftwaffe helm

Bericht door michiel01 »

helm lijkt me ook overgeschilderd en van een nieuwe decal voorzien.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Luftwaffe helm

Bericht door patrickh »

Wel beter lezen, he Moderator :wink:
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Luftwaffe helm

Bericht door rajbrns »

Ondanks dat de helm niet 100% in orde is, zoals je al zei, is het toch een leuk item voor de beginnend verzamelaar en al helemaal omdat je het gratis hebt gekregen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Heavy Fuel

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Heavy Fuel »

Splitpennen zijn ook niet goed :wink: De schaal komt over als een hkp. Wat is het lotnummer?

MvG
Willem
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Luftwaffe helm

Bericht door michiel01 »

patrickh schreef:Wel beter lezen, he Moderator :wink:
Of uberhaupt eens lezen. Klassiek gevalletje van eens beter uit m'n doppen moeten kijke. Mea culpa.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Luftwaffe helm

Bericht door 779 »

Na 70 jaar zijn niet alle zoldervondsten uit WOII. In die tussentijd kan een item wel 500.000 keer de wereld over gegaan zijn. :)
Gebruikersavatar
Jur
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2013, 18:11

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Jur »

Het leek mij ook onwerkelijk dat deze helm 70 jaar zo op zolder heeft gelegen, hij zal vast wel vaak van eigenaar gewisseld zijn of iemand heeft een kale pot gerestaureerd tot hij dit kreeg. Al met al staat hij leuk op de kast, ik ben er erg blij mee.

Jur
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Schwerpunkt »

Hoi Jur , verkopen dat ding want het heeft 0,0 historische waarde. Namaak spul vind je er 13 in een dozijn van.
Het riempje moet mischien nader bekeken worden, met wat geluk is dat nog een origineel maar ik vrees ervoor.
Laatst gewijzigd door Schwerpunkt op 04 feb 2013, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Luftwaffe helm

Bericht door sobel »

Vind ik niet helemaal, historische waarde is nihil maar de pot blijft origineel.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Schwerpunkt »

sobel schreef:Vind ik niet helemaal, historische waarde is nihil maar de pot blijft origineel.
LOL wist dat dit ging komen , wat ben je met een overschilderde helm met namaak stikkertjes op ? Je kan beter een grondvondst kopen als het budget beperkt is.
Dit is niks voor echte verzamelaars ik hoop dat Jur als hij echt interesse heeft de juist keuze maakt. Beter iets 'echt' dan 10 dingen die ervoor moeten doorgaan maar het toch niet helemaal zijn. Jonge mensen zijn de toekomst laten we hen geen blaasjes wijsmaken , junk , weg ermee. :wink:
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Jur
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2013, 18:11

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Jur »

Haha ik behandel hem ook niet als echt verzamelwaar, het ging vooral om het gebaar van mijn vriend en het staat wel leuk maar als echt verzamelstuk zal ik het niet aanprijzen. Misschien wel leuk voor reenacment. Ik zal binnenkort eens naar een militaria beurs of winkel voor wat leuks, die in Hengelo is in de buurt. Bedankt voor jullie reacties(:

Jur
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

Als je een beginnend verzamelaar bent, heb je hier vast wat aan voor je naar een beurs of handelaar gaat: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=31663
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jur
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2013, 18:11

Re: Luftwaffe helm

Bericht door Jur »

Hier in de buurt zijn wel betrouwbare handelaars maar aan die tips heb ik zeker wat, bedankt!
Plaats reactie