Diverse items

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Diverse items

Bericht door Blastmaster1972 »

johan willaert schreef:Wel grappig dat familieleden voor beide kanten messen maakten tijdens WO2
De geschiedenis van Boker is nogal gecompliceerd... met vertakkingen in Duitsland, de USA en Argentinie...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Diverse items

Bericht door Erik »

De Hitlerjugwend was een tamelijk grote organisatie. Ga er gerust van uit dat het mes origineel is.
Ik zit al een heel tijdje in de reenactment en kom regelmatig nagemaakte artikelen tegen. Dat is goed, die zijn er ook voor! Vaak zie je vrij duidelijk dat het nagemaakt is. Het is pas de laatste jaren dat men gebruiksmessen- en bajonetten namaakt. Bij dit soort replica's is (tot nu toe) nooit de naam van de originele maker betrokken, behalve bij de replica's van DEMAG en Gottlieb Hammersfahr. Maar dat zijn dan ook degenen die het mes namaken (in feite: doorproduceren na een lange tijd rust) Geen enkele reproduceur zal zitten wachten op een proces wegens ongeoorloofd naam- en merkgebruik.
De sierdolken worden al heel lang nagemaakt, want schaars en gewild.

Blastmaster1972 zei: Maar het zou natuurlijk ook een vervalsing kunnen zijn, je weet nooit tegenwoordig.
Dit is een gewoon zakmesje. De originele merken van Boker&co staan erin. Het mes bestaat zeer waarschijnlijk in grote getale. Het heeft geen zin ze na te maken. Vandaar dat ik denk dat je ervan uit mag gaan dat-ie origineel is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Diverse items

Bericht door Kugelblitz »

michiel01 schreef:als Erik de link niet had geplaatst dan had ik dit mes afgedaan als vleesmes voor een jager. De twee messen lijken identiek, ook het kruisje in de cirkel. De, reputatie van de, website waarnaar wordt gelinkt ken ik niet, misschien goed om op WAF te zetten.
Ik heb ook te snel geoordeeld, heb zo'n mes nog nooit eerder gezien, maar het mes in de link ziet er goed uit. Het hier geposte mes lijkt inderdaad als 2 druppels water... Interessant!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Diverse items

Bericht door rajbrns »

Dit heeft een bizarre wending genomen zeg, van fantasie-item naar potentieel "zeldzaam" origineel item.
Zodra ik geaccepteerd word zal ik het op het Wehrmacht forum plaatsen en ben benieuwd naar hun mening.
Verzamel items van het Derde Rijk
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Diverse items

Bericht door 779 »

Gebruikte Duitsland al vaker plastic (geen bakeliet) in hun items? Daar ben ik dan benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Diverse items

Bericht door Joep »

Dat mes is niks bijzonders, dat is inderdaad zoals je al zei fantasy.
De broek zelf is wel enigzins wat waard ik schat de tussen de 100 en maximaal 125 euro.
Ligt er maar net aan, aan wie je het verkoopt :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Diverse items

Bericht door rajbrns »

Joep schreef:Dat mes is niks bijzonders, dat is inderdaad zoals je al zei fantasy.
De broek zelf is wel enigzins wat waard ik schat de tussen de 100 en maximaal 125 euro.
Ligt er maar net aan, aan wie je het verkoopt :wink:
Het mes blijkt daadwerkelijk te bestaan, zie de link van Erik.
Over de originaliteit hoop ik binnenkort bevestiging te krijgen van het Wehrmacht forum.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Diverse items

Bericht door Joep »

rajbrns schreef:
Joep schreef:Dat mes is niks bijzonders, dat is inderdaad zoals je al zei fantasy.
De broek zelf is wel enigzins wat waard ik schat de tussen de 100 en maximaal 125 euro.
Ligt er maar net aan, aan wie je het verkoopt :wink:
Het mes blijkt daadwerkelijk te bestaan, zie de link van Erik.
Over de originaliteit hoop ik binnenkort bevestiging te krijgen van het Wehrmacht forum.
Aha, interessant!
Alhoewel de meeste HJ messen toch meer de Zwiterse modellen waren met een rood met wit geblokt hakenkruis erin.
Maar er zijn natuurlijk een hoop uitzonderingen. Zelf ben ik ook in bezit van zo'n type mes (niet de soort mes waar dit topic over gaat maar het algemene HJ mes), geen HJ mes en na-oorlogs denk ik.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Diverse items

Bericht door Erik »

rajbrns schreef:Het mes blijkt daadwerkelijk te bestaan, zie de link van Erik.
Over de originaliteit hoop ik binnenkort bevestiging te krijgen van het Wehrmacht forum.
Ik ben benieuwd wat de jongens en meisjes van dit forum van dat mes vinden. Als je een beetje doorzoekt op internet kom je het tegen in catalogi, wordt het op veilingen aangeboden etc. Inderdaad Bob, met een plastic grip (heteeg mij ook enigszins verbaaste)

We zullen het zien. Hitlerjugend wordt niet gere-enact in Nederland, voor de hobby dus een oninteressant item. :wink:
Laatst gewijzigd door Erik op 02 feb 2013, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Diverse items

Bericht door opheusden1944 »

Grappig om te zien dat op Waf de meningen erg verdeeld zijn!
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=650402

Zelf blijf ik het maar eem raar mes vinden,ik vind het totaal geen Duitse uitstraling geven zoals bijv.de normale hj messen en andere sierdolken.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Diverse items

Bericht door rajbrns »

opheusden1944 schreef:Grappig om te zien dat op Waf de meningen erg verdeeld zijn!
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=650402

Zelf blijf ik het maar eem raar mes vinden,ik vind het totaal geen Duitse uitstraling geven zoals bijv.de normale hj messen en andere sierdolken.
De meeste kennen dat mes niet, maar nu de link geplaatst is komen ze al terug op hun mening. Hopelijk word ik nu iets wijzer.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Diverse items

Bericht door Erik »

opheusden1944 schreef:Zelf blijf ik het maar eem raar mes vinden,ik vind het totaal geen Duitse uitstraling geven zoals bijv.de normale hj messen en andere sierdolken.
Tja, wat is Duitse uitstraling. De knop van het mes is echter wel duidelijk in de Duitse traditie gemaakt wat de vorm betreft. De enigszin uitlopende punt van het mes daarentegen ken ik niet van Duitse messen en bajonetten. De vorm van het handvat daarentegen zie je vaker bij Duitse messen. Ook bij de sierdolken.

Interessante discussie!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Diverse items

Bericht door Wolfganger »

Ik heb eigenlijk nooit een mes gezien uit WOII, met "rostfrei" erop. Maar heb me nooit echt verdiept in messen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Diverse items

Bericht door Erik »

Wolfganger schreef:Ik heb eigenlijk nooit een mes gezien uit WOII, met "rostfrei" erop. Maar heb me nooit echt verdiept in messen...
"Rostfrei" wordt gebruikt sinds 1923
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Diverse items

Bericht door Wolfganger »

Erik schreef:
Wolfganger schreef:Ik heb eigenlijk nooit een mes gezien uit WOII, met "rostfrei" erop. Maar heb me nooit echt verdiept in messen...
"Rostfrei" wordt gebruikt sinds 1923
Oke, wist ik niet. Thanks
Plaats reactie