Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Dutchy1997 »

Beste mede-verzamelaars,

Na een lange tijd alleen bij de medailles te zijn blijven hangen wil ik nu langzamerhand een uitstapje maken naar uitrusting, en onder andere deze spullen werden mij aangeboden. De Zeltbahn vind ik persoonlijk een mooi exemplaar, alleen er wordt nogal getwijfeld aan de reparaties. Er zijn veel reparaties aangebracht terwijl de Zeltbahn zelf verder in mooie staat is. Ook zijn de reparaties gelijmd i.p.v. het gebruikelijke genaaid. De stempel is wel aanwezig, maar is een vage vlek geworden waar geen letter of getal meer uit te halen valt... Hopelijk kunnen jullie uitsluitsel geven :)

Nummertje twee is een vroegoorlogse schep (geen klapschep) waarbij ik geen stempels in het metaal kan vinden. De laspunten rondom de bevestiging tussen metaal en hout zijn afgesleten wat, naar mijn idee, duidt op intensief gebruik. Het hout is aan één kant nogal uitgezet. Dit heeft geresulteerd in het feit dat het hout daar wat uitsteekt, maar de andere kant is nog helemaal gaaf. Wat volgens mij óók duidt op intensief gebruik is het feit dat de letters in het hout zo goed als helemaal zijn weggesleten, maar dit laat ik allemaal over aan jullie, de experts. Verder zit er een barst in de kop van het hout, maar dit vormt geen drama.

Wel, meer weet deze beginner er niet over te vertellen, maar ik hoop dat jullie dit wel kunnen. De hoofdvraag voor beide spullen is: "Is het origineel?". Mocht iemand hier het antwoord op weten, graag vermelden waarom. Mensen die dit topic lezen moeten er natuurlijk ook nog wel iets van opsteken, daar is het een forum voor :wink:

Groetjes,

Dutchy (15 jaar en bijna eigenaar van zijn eerste uitrustingsstuk :P )

P.S. Link naar de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=P6SJHPEA
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Dutchy1997 »

Oh help, per ongeluk bij "verzamelaars en collecties" gezet in plaats van bij "verificatievragen". Moderators, kunnen jullie dit alstublieft verplaatsen? Alvast bedankt :wink:
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Comrade »

Ik ben hier niet echt in thuis, maar die rondjes op de zeltbahn lijken me echt ''te'' perfect, deze lijken ook allemaal even groot.
Maar ik zie graag wat anderen hier over denken.
''Drann, drauf, drüber!''
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Dutchy1997 »

Comrade, bedankt voor je reactie! Er wordt over het algemeen wel meer getwijfeld over de Zeltbahn, dus hopelijk kunnen anderen definitief uitsluitsel geven... Hoe dan ook, als je iets te binnen schiet over het schepje hoor ik het ook graag, want ikzelf kan er maar weinig mee. Ik kan er geen stempels op vinden namelijk. Moeten deze op een specifieke plek staan op het schepje?

Groetjes,

Dutchy:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Mr Mojo Risin »

Topic verplaatst naar 'Verificatievragen'.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Kugelblitz »

Ik vind die ronde lapjes stof op die Zeltbahn ook wat vreemd. Het zal vast originele stof zijn, maar ik heb nooit eerder dit soort nette, ronde en gelijmde reparaties gezien, meestal wordt het gewoon gestikt en vaak ook hoekig en niet rond. Lijkt alsof iemand er echt zijn best op gedaan heeft deze Zeltbahn te restaureren, iets wat niet per sé in het veld gebruikelijk is me dunkt...

Schepje kan ik weinig over zeggen, kan iemand zeggen of het een goede is?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door michiel01 »

zelt laten gaan, is me teveel mee gerommeld. Schepje ziet er wel ok uit, zie bijvoorbeeld: http://www.mp44.nl/equipment/entrenching_tool.htm
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Dutchy1997 »

Toch staan er geen stempels in het schepje... Is dit verklaarbaar? En kan dit schepje doorgebruikt zijn door bijvoorbeeld de Reichswehr o.i.d.? Altijd wel handig om te weten :P Trouwens, heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe! Hier kan ik echt wat mee :D
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Comrade »

De Reichswehr is van 1919 tot 1935.
De Bundeswehr is van na de oorlog(vanaf 1955).
''Drann, drauf, drüber!''
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Dutchy1997 »

In dat geval had ik het natuurlijk over de Bundeswehr (beginnersfout :frownno: )
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door coco »

Ik heb ook een zeltbahn met rondjes erop gelijmd, gewoon oorlogs gedaan zonder twijfel, ik meen dat er foto's bestaan over dat het gedaan werd.

Maar hier zitten wel heel veel reparaties aan, ik zou voor een mooiere gaan zoeken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Erik S. »

Volgens mij zijn deze reparaties gewoon goed., Als jij van niet vind wil ik 'm wel van je kopen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Opinies gevraagd over Zeltbahn en schep

Bericht door Erik S. »

En klapscheppen zijn niet bij uitstek laat, deze werden vanaf 1938 uitgereikt.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie