Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Comrade »

Hallo iedereen,

De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in foto's.
Nou kwam ik een voor mij hele interessante foto tegen.
De verkoper is naar mijn weten heel betrouwbaar en ik heb al vaker wat van hem gekocht, ik heb eigenlijk ook niet echt vragen over de originaliteit(de kartels lijken mijns inziens goed, de witte rand om de foto valt niet weg in de achtergrond van de foto, correct oorlogse Agfa stempel).

Welnu de echte vraag: Hoe komt het dat alles gespiegeld is, weet iemand de mogelijke oorzaak?
De medailles van de voorste soldaat, de adelaar op het shirt van de jongen ect.
Afbeelding
Afbeelding
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Jan Klaassen »

Dat de foto gespiegeld is lijkt me duidelijk... Naast de medailles en de adelaar van de man in camo "mist" ook de adelaar bij de figuur voorin.
Het zou op zich best in die tijd gebeurd kunnen zijn? Met het negatief o.i.d.? Nu ben ik ook weer geen foto-expert, dus de mogelijkheden daarvan ken ik zo 1 2 3 niet...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door michiel01 »

Glasnegatief verkeerd om afgedrukt?
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Comrade »

Zou kunnen, maar een glasnegatief is toch zelf al gespiegeld?
Heeft dit trouwens nog veel invloed op de prijs?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door panzer lehr »

Ik heb ook een gespiegelde is niet zo erg. :)
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door wukko »

Hallo,
Dit is een vrij bekende foto(stond al vaker op het net en komt voor in boeken). Vlgns mij een nadruk. Let er vooral op dat de kartelrand totaal geen beschadigingen heeft, afdruk is ook niet verkleurd).Iemand die nog een ouderwetse doka heeft maakt zo'n afdruk makkelijk na. Mijn Pa(vroeger amateurfotograaf) heeft nog altijd zijn spullen(inclusief origineel oud fotopapier, verschillende kartelsnijders enz.....) Als men dit combineert met de huidige technieken is het echt niet moeilijk om eea te reproduceren.

M.v.g. Alex.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Comrade »

Bedankt voor je inbreng.
Inderdaad zal er ongetwijfeld van dit papier rondzwerven en als je het hebt zal dat inderdaad makkelijk gaan.
Hier nog een foto van de achterkant:
Afbeelding
Als ik zo kijk (en op de advertentie zelf) zie ik toch ''wat'' gebruiksporen, maar deze foto is voor zijn leeftijd erg mooi.

Heb je misschien een voorbeeld uit een boek of een weblink naar waar deze foto.
Nogmaals bedankt.

Panzer lehr, bedankt voor je reactie.
''Drann, drauf, drüber!''
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door wukko »

Hoi,
Ik heb het op dit moment niet bij de hand maar type eens op google onder "hitlerjugend, beutewaffen, enz.

M.v.g. Alex.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door zjopske »

michiel01 schreef:Glasnegatief verkeerd om afgedrukt?
Ik heb ook een enkele foto in de collectie die gespiegeld is.
Dit was een studiofoto, helemaal niets bijzonders. Inderdaad gewoon een maandagmorgen voor de fotograaf.

Ik zou toch uitkijken met deze foto`s, ze zijn zo goed nagemaakt, en als er ook nog iets leuks op staat geef ik de moed al op en laat ik ze lopen. Enkel een complete gedocumenteerde set heeft nu nog mijn interesse.
Maar goed, ik ben niet voor niets over gegaan naar het Nederlands, daar zijn gelukkig nog (bijna) geen fatsoenlijke repro`s van leuke foto`s.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Wolfganger »

Als je kijkt bij zijn andere advertenties, zien al zijn foto's er zo "nieuw" uit.
Ik zag net ook in m'n eigen collectie Hitlerjugendfoto's, bepaalde foto's die er nieuw en wit uitzien...maar het lijkt me sterk dat zelfs die vervalst zijn, het zijn niet eens "bijzondere" foto's.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Uncle Goose »

gespiegelde afbeeldingen zijn niet ongewoon, vooral omdat vroeger al de foto's handmatig werden afgedrukt en dus alles redelijk bandwerk was. Het gebeurde wel eens dat de operator van de vergroter niet al te nauw keek hoe het negatief in de drager werd gestoken met gevolg dat het dus gespiegeld werd afgedrukt. Het hoeft trouwens niet van een glasnegatief te zijn, in die tijd waren rolfilm (in diverse formaten) al serieus in zwang, glasnegatieven werden voornamelijk gebruikt in technische camera's en field camera's, wat zich niet echt leende voor snap shots.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Laat-oorlogse foto, gespiegeld?

Bericht door Comrade »

Bedankt voor de info iedereen!
Helaas worden foto's inderdaad zeer goed na gemaakt.
Een groep foto's heeft ook mijn voorkeur zjopske, maar soms zie ik losse foto's die ik op zichzelf al erg mooi vind en wil hebben.

Wukko, heb jij die foto al gevonden op google, ik heb hem helaas niet kunnen vinden.

Ik laat deze foto maar schieten, ik vind het wat aan de dure kant worden en er wordt wat getwijfeld over de originaliteit.
Bedankt voor de info, ik heb in ieder geval weer iets geleerd over foto's!
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie