Film ontwikkelen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Film ontwikkelen?

Bericht door Wolfganger »

Hallo,

Geen idee op welke forum dit moet... Sorry als dit niet het goede is!

Al best wel een lange tijd, heb ik een filmpje in mijn bezit. Hij is alleen nog nooit ontwikkeld.
Enig idee waar ik dit kan doen, bij iemand die er ook verstand van heeft? Of andere suggesties? Het is een origineel WW2 filmpje.

Het is een origineel filmpje van de intocht van de Britten in Oosterbeek (Utrechtse Weg), dus dit maakte deel uit van Operatie Market Garden.

Groet,

Wolfganger
Laatst gewijzigd door Wolfganger op 07 feb 2013, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vraag

Bericht door Jan Klaassen »

Topic verplaatst naar de Babbelbox.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door zjopske »

Ga eens langs een echte fotowinkel, daar waar je vroeger de film naar toe bracht.
Er zijn er nog maar een paar over, maar zij kunnen je wellicht verder helpen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door asjemenou »

Wolfganger schreef:Hallo,

Geen idee op welke forum dit moet... Sorry als dit niet het goede is!

Al best wel een lange tijd, heb ik een filmpje in mijn bezit. Hij is alleen nog nooit ontwikkeld.
Enig idee waar ik dit kan doen, bij iemand die er ook verstand van heeft? Of andere suggesties? Het is een origineel WW2 filmpje.

Het is een origineel filmpje van de intocht van de Britten in Oosterbeek (Utrechtse Weg), dus dit maakte deel uit van Operatie Market Garden.

Groet,

Wolfganger
Wat voor een filmrol is het? Kleinbeeld of 120 rolfilm, (zwart/wit)fotonegatief of (kleuren)diapositief? Voor rolfilm zie; http://en.wikipedia.org/wiki/120_film .
Weet je of dat de filmrol ook daadwerkelijk belicht is? Je schrijft dat je de filmrol al een lange tijd in je bezit hebt. Hoe is de filmrol al die tijd bewaard gebleven?
Dit is zeer belangrijk om te weten.
Naarmate een fotofilm ouder wordt neemt de lichtgevoeligheid ervan af. Wanneer zo'n overjarige film volgens het normale ontwikkelprocedé wordt ontwikkelt bestaat er een grote kans dat de film onderontwikkeld zal zijn. Je krijgt zeg maar te donkere foto's. Vandaar dat fotofilm een houdbaarheidsdatum heeft.
Je kunt het wel compenseren door de ontwikkeltijd te verlengen maar hoe bereken je deze? Het zal echt een gok worden.
Mocht je de filmrol laten ontwikkelen dan raad ik je sowieso aan om de filmrol NIET bij Blokker, het Kruitvat of een standaard fotolab in te leveren. Niets ten nadele van deze winkelketens maar zij sturen de filmrolletjes naar een standaard fotolaboratorium. Het ontwikkelen van jouw fotorol vraagt om een professionele aanpak.
je kunt beter contact opnemen met Smit's fotovaklab BV. Zie; http://www.smitsvaklab.nl/index.html . Bij dit fotovaklab worden fotofilms professioneel ontwikkelt voor vakfotografen. Ik heb zelf goede ervaringen met dit fotolab. Misschien kunnen zij iets voor je doen.
Als het mogelijk is ga de filmrol er dan zelf naartoe brengen en haal 'm zelf ook weer op. Tenslotte heb je iets unieks in handen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door Wolfganger »

asjemenou schreef:
Wolfganger schreef:Hallo,

Geen idee op welke forum dit moet... Sorry als dit niet het goede is!

Al best wel een lange tijd, heb ik een filmpje in mijn bezit. Hij is alleen nog nooit ontwikkeld.
Enig idee waar ik dit kan doen, bij iemand die er ook verstand van heeft? Of andere suggesties? Het is een origineel WW2 filmpje.

Het is een origineel filmpje van de intocht van de Britten in Oosterbeek (Utrechtse Weg), dus dit maakte deel uit van Operatie Market Garden.

Groet,

Wolfganger
Wat voor een filmrol is het? Kleinbeeld of 120 rolfilm, (zwart/wit)fotonegatief of (kleuren)diapositief? Voor rolfilm zie; http://en.wikipedia.org/wiki/120_film .
Weet je of dat de filmrol ook daadwerkelijk belicht is? Je schrijft dat je de filmrol al een lange tijd in je bezit hebt. Hoe is de filmrol al die tijd bewaard gebleven?
Dit is zeer belangrijk om te weten.
Naarmate een fotofilm ouder wordt neemt de lichtgevoeligheid ervan af. Wanneer zo'n overjarige film volgens het normale ontwikkelprocedé wordt ontwikkelt bestaat er een grote kans dat de film onderontwikkeld zal zijn. Je krijgt zeg maar te donkere foto's. Vandaar dat fotofilm een houdbaarheidsdatum heeft.
Je kunt het wel compenseren door de ontwikkeltijd te verlengen maar hoe bereken je deze? Het zal echt een gok worden.
Mocht je de filmrol laten ontwikkelen dan raad ik je sowieso aan om de filmrol NIET bij Blokker, het Kruitvat of een standaard fotolab in te leveren. Niets ten nadele van deze winkelketens maar zij sturen de filmrolletjes naar een standaard fotolaboratorium. Het ontwikkelen van jouw fotorol vraagt om een professionele aanpak.
je kunt beter contact opnemen met Smit's fotovaklab BV. Zie; http://www.smitsvaklab.nl/index.html . Bij dit fotovaklab worden fotofilms professioneel ontwikkelt voor vakfotografen. Ik heb zelf goede ervaringen met dit fotolab. Misschien kunnen zij iets voor je doen.
Als het mogelijk is ga de filmrol er dan zelf naartoe brengen en haal 'm zelf ook weer op. Tenslotte heb je iets unieks in handen.
Bedankt voor de reacties! _/-\o_
De film is van mijn vader en die heeft hem gekregen van een dokter uit Oosterbeek (die hem zelf geschoten had). Het is een 8mm film. De rol is altijd bewaard gebleven in een doos, samen bij andere filmrollen. Op zolder voornamelijk.

Bedankt voor de tip van het fotovaklab, dan moet ik mijn ouders even zover zien te krijgen om me naar Driebergen te brengen..
Inderdaad een Blokker etc. lijkt me totaal geen goed idee. Al weet ik niet eens of ze dit soort film ontwikkelen..

Wolfganger
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door Uncle Goose »

8mm film zal je in de Benelux nergens meer commercieel kunnen laten ontwikkelen omdat niemand nog de machines heeft om deze te ontwikkelen. Sommige enthousiastelingen doen dit nog zelf en in het buitenland zal je misschien nog een labo vinden hiervoor. Beste is eens op google te zoeken naar forums die specifiek over dit soort onderwerp gaat, die mensen kunnen je wel verder helpen met dit. Gewone fotofilm zou je nog makkelijk zelf kunnen doen hebben maar 8mm is een reversal film, je moet immers een positief beeld hebben en geen negatief beeld, om dit positief beeld te krijgen moeten er wel een aantal stappen gebeuren met redelijk giftige producten (bleekmiddelen e.d) en het is iets waar je ervaring moet voor hebben.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door Wolfganger »

Oke thanks Uncle. Ik kijk wel op zo'n forum dan =)
Ik zag wel deze voorbij komen bij google http://www.freyee.com
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door asjemenou »

Wolfganger schreef: Bedankt voor de reacties! _/-\o_
De film is van mijn vader en die heeft hem gekregen van een dokter uit Oosterbeek (die hem zelf geschoten had). Het is een 8mm film. De rol is altijd bewaard gebleven in een doos, samen bij andere filmrollen. Op zolder voornamelijk.

Bedankt voor de tip van het fotovaklab, dan moet ik mijn ouders even zover zien te krijgen om me naar Driebergen te brengen..
Inderdaad een Blokker etc. lijkt me totaal geen goed idee. Al weet ik niet eens of ze dit soort film ontwikkelen..

Wolfganger
Het is dus een 8 mm. (positief) smalbeeldfilm. Dit wordt inderdaad nog lastiger om te laten ontwikkelen. Zoals Uncle Goose al aangeeft is de productie en verwerking van smalbeeldfilm jaren geleden al gestopt. Begin jaren 80 begon immers al de opkomst van de videocamera.
Het ontwikkelen van je smalbeeldfilm vraagt echt om een professionele aanpak. Het zal handwerk worden. En dan nog blijft het een gok of dat de film goed ontwikkelt kan worden. De film kan door de jaren heen aan zoveel invloeden onderhevigd zijn geweest.
De website waar je naar verwijst, is een bedrijf welke smalbeeldfilm digitaliseert en niet ontwikkelt. De film die je hen dan aanbiedt moet al wel ontwikkelt zijn.
Je kunt inderdaad fotografie fora raadplegen maar je kan ook eens contact opnemen met het Filmmuseum in Amsterdam; http://www.eyefilm.nl/overeye . Als je hen verteld om wat voor een filmopname het gaat, zullen ze vast wel interesse hebben en misschien hebben zij een mogelijkheid om de film voor jou te ontwikkelen.
Zo'n instelling is immers professioneel en lijkt mij beter dan wanneer een amateur bereid is om je film te ontwikkelen. Je kunt de film immers maar één keer ontwikkelen en ook maar één keer verknallen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door Wolfganger »

@asjemenou
Wat is het precieze verschil tussen ontwikkelen en digitaliseren?
Ik heb hem namelijk wel op een rol staan dus. Met een dia projector is het af te spelen, maar onze is alleen kapot.
Je kunt de plaatjes met het blote oog en wat licht wel zien.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door 779 »

Misschien kun je ermee naar het Airborne Museum Hartenstein of vergelijkbaar museum, en aan hun vragen of zij het op hun kosten kunnen digitaliseren in ruil dat ze het filmpje mogen tonen in hun museum ofzo. Dan scheelt het jou veel geld en hebben zij weer een leuk item voor het museum.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door D_Dutch »

In Nijmegen zit een winkel waar ze onder meer 8mm (en volgens mij zelfs 16mm) films ontwikkelen en dan op een DVD zetten. Heb er zelf ervaring mee en het resultaat was erg goed.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door asjemenou »

Wolfganger schreef:@asjemenou
Wat is het precieze verschil tussen ontwikkelen en digitaliseren?
Ik heb hem namelijk wel op een rol staan dus. Met een dia projector is het af te spelen, maar onze is alleen kapot.
Je kunt de plaatjes met het blote oog en wat licht wel zien.
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. In je openingstopic heb je het immers over een niet ontwikkelde film.
Ik kreeg hiervan de indruk dat je een film had die een opname bevatte maar nog niet ontwikkelt is. Ontwikkelen wil dan zeggen dat je de opname, het latente beeld, zichtbaar maakt doormiddel van foto/filmchemicaliën. Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwikkelen_(fotografie) .
Digitaliseren wil zeggen dat je een (ontwikkelde) filmrol/opname laat kopiëren op een DVD o.i.d. zodat je 'm op je TV of computer kunt bekijken.
Uit je laatste reactie begrijp ik dat je de filmbeelden kunt bekijken. Dan zal hij toch wel ontwikkelt zijn. Dat maakt het dan weer iets makkelijker. Er zijn namelijk bedrijven genoeg die oude smalbeeldfilms, dia's, fotonegatieven en zelfs grammofoonplaten omzetten naar een digitaal bestand.
Wanneer je dit doet, heb je ook geen film(dia) projector meer nodig.
Tot slot, hou de filmrol niet met je blote handen vast. Het zout/vet van je handen werkt in op de film zelf en kan zo de opname onherstelbaar beschadigen. Bewaar de film op een donkere en droge plaats. Ook al is de film ontwikkelt, hij blijft lichtgevoelig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door Wolfganger »

asjemenou schreef:
Wolfganger schreef:@asjemenou
Wat is het precieze verschil tussen ontwikkelen en digitaliseren?
Ik heb hem namelijk wel op een rol staan dus. Met een dia projector is het af te spelen, maar onze is alleen kapot.
Je kunt de plaatjes met het blote oog en wat licht wel zien.
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. In je openingstopic heb je het immers over een niet ontwikkelde film.
Ik kreeg hiervan de indruk dat je een film had die een opname bevatte maar nog niet ontwikkelt is. Ontwikkelen wil dan zeggen dat je de opname, het latente beeld, zichtbaar maakt doormiddel van foto/filmchemicaliën. Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwikkelen_(fotografie) .
Digitaliseren wil zeggen dat je een (ontwikkelde) filmrol/opname laat kopiëren op een DVD o.i.d. zodat je 'm op je TV of computer kunt bekijken.
Uit je laatste reactie begrijp ik dat je de filmbeelden kunt bekijken. Dan zal hij toch wel ontwikkelt zijn. Dat maakt het dan weer iets makkelijker. Er zijn namelijk bedrijven genoeg die oude smalbeeldfilms, dia's, fotonegatieven en zelfs grammofoonplaten omzetten naar een digitaal bestand.
Wanneer je dit doet, heb je ook geen film(dia) projector meer nodig.
Tot slot, hou de filmrol niet met je blote handen vast. Het zout/vet van je handen werkt in op de film zelf en kan zo de opname onherstelbaar beschadigen. Bewaar de film op een donkere en droge plaats. Ook al is de film ontwikkelt, hij blijft lichtgevoelig.
Nu snap ik het :) Bedankt.
Dan wil ik hem dus alleen nog maar digitaliseren. Is dit relatief makkelijk te doen door een professional?

Het Airborne Museum zou een best goede optie zijn, alleen zou ik niet willen dat zij het origineel behouden..

Nogmaals bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Film ontwikkelen?

Bericht door zjopske »

Wolfganger schreef: Nu snap ik het :) Bedankt.
Dan wil ik hem dus alleen nog maar digitaliseren. Is dit relatief makkelijk te doen door een professional?

Het Airborne Museum zou een best goede optie zijn, alleen zou ik niet willen dat zij het origineel behouden..

Nogmaals bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Ik heb een jaar of 6 geleden een epson 4990 scanner gekocht die ook negatieven kan scannen, super ding, ik scan er naast m`n foto`s ook de negatieven in.

Als je een keertje in de buurt bent wil ik ze ook best inscannen, stelt niet zo veel voor.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie