Hembrug marktplaats

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
thekyle
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:15

Hembrug marktplaats

Bericht door thekyle »

Beste forumleden,

Nu kwam ik op marktplaats deze hembrug tegen.
Ik vroeg me af wat voor model dit was mij lijkt het in de eerste instantie een hembrug met een mosin nagant stock wat denken jullie.
Alvast bedankt.

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr
hembrug6.JPG
hembrug2.JPG
hembrug3.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door Erik »

In ieder geval een heel apart wapen!
Een 'stock' is in het Nederlands een 'lade'. In dit geval geen Hembruglade, misschien inderdaad van een M. Nagant.
Het ijzerwerk ziet er nog goed uit! 150 EU lijkt mij voldoende betaald.
hembrug karabijn onschadelijk gemaakt door dicht gelast
en onschadelijk volgens de ned wet en van voor 1876
apart model wel uniek voor bij een verzameling
nr er op hembrug er op leeftijd aanduiding is niet zichtbaar
wel compleet draag beugels cordon beugels
Wat is toch die Nederlandse wet van 1876? Volgens mij zijn bij instelling van de WWM 1995 alle voorgaande wetten vervallen verklaard.
Een apart model, zeker weten uniek bij een verzameling! Hobbyist geweest?
Inderdaad zeer compleet met cordonbeugels.

Sterke advertentie... :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
thekyle
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:15

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door thekyle »

Bedankt voor je reactie!
Ik vond het zeker ook een interessant wapen zelf had ik het idee dat een hobby schutter ermee 'geknutseld' heeft.
De prijs van 230 die nu geboden word vind ik dan weer een beetje prijzig.
Wat is toch die Nederlandse wet van 1876? Volgens mij zijn bij instelling van de WWM 1995 alle voorgaande wetten vervallen verklaard.
Het is in ieder geval van voor 1870 in plaats van 1876 dit staat er meestal alleen bij omwille van marktplaats.
Ze hanteren namelijk een strengere regels dan de eigenlijke wat zo moet het wapen van voor 1870 en onklaar en pas dan mag het op marktplaats geplaatst worden.
als het er niet bij staat word het gewoon verwijderd van marktplaats.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door patrickh »

Wat is toch die Nederlandse wet van 1876?

Heeft volgens mij met regels MP te maken, schijnbaar word anders de adv. vaak verwijderd, heb ik vaker gelezen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Wat is toch die Nederlandse wet van 1876?

Heeft volgens mij met regels MP te maken, schijnbaar word anders de adv. vaak verwijderd, heb ik vaker gelezen.
Ja, ik weet het. Ik riep het ook uit onvrede.
Werkelijkheid is, dat zwartkruitwapens, gebouwd voor 1870, vrijgesteld zijn. Dit is niet een zwartkruitwapen, dit is helemaal geen wapen als het conform de bijlage van het RWM is ge-deactiveerd. Het overblijfsel, een volledig ge-immobiliseerd en dichtgelast wapen, wordt vervolgens wegens zijn uiterlijk gelijkgesteld met wapens uit de categorie IV. Je zult het echter niet vinden in de omschrijving van categorie IV wapens.

E.e.a. zegt wel iets over de simpelheid van de medewerkers van Marktplaats. Dichtgelaste (conform de bijlage) wapens zijn normaal te verhandelen, net als broodmessen, bajonetten, sabels etc.
Eigenlijk zou je ook gewoon verlofwapens via marktplaats moeten kunnen verkopen. Waarom niet? Je mag je wapen toch alleen aan een verlofhouder verkopen!
Waar marktplaats dan weer niet moeilijk over doet, zijn herlaadbare hulzen van gangbare kalibers! Die vallen wel degelijk onder de werking van de huidige wet, maar worden bij bosjes aangeboden! .303 Br, 8x57, dat soort!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door patrickh »

Heb je helemaal gelijk in, Erik.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door 779 »

Marktplaats kan niet controleren of een koper wel voldoet aan de wet. Zoals bijvoorbeeld de minimum leeftijd van 18 jaar om een onklaar grendelgeweer te kunnen kopen. Simpel om deze reden mag vanwege de vaagheid van de wet een website zoals marktplaats of eigenlijk dit forum geen wapens en/of onderdelen daarvan verkopen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door Erik »

779 schreef:Marktplaats kan niet controleren of een koper wel voldoet aan de wet. Zoals bijvoorbeeld de minimum leeftijd van 18 jaar om een onklaar grendelgeweer te kunnen kopen. Simpel om deze reden mag vanwege de vaagheid van de wet een website zoals marktplaats of eigenlijk dit forum geen wapens en/of onderdelen daarvan verkopen...
Die leeftijd geldt voor alle wapens in de cat. IV, dus ook bajonetten e.d. Die worden echter wel verkocht, veel zelfs! Helemaal consequent is Marktplaats dus niet in deze.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door 779 »

Nouja dan maar het andere argument. Marktplaats en forums zijn verantwoordelijk voor de posts van hun leden, en er kan niet gecontroleerd worden of het wapen wel echt volgens onze wet onklaar is gemaakt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door Erik »

779 schreef:.... er kan niet gecontroleerd worden of het wapen wel echt volgens onze wet onklaar is gemaakt.
De werkelijkheid volgens mij is dat MP uit pure incompetentie maar wat 'regels' vastgesteld heeft om zich zo vrij te pleiten en geen onderzoek te hoeven plegen. Er bestaan geen wapens die voor 1870 zijn onklaargemaakt. 'De Nederlandse wet van 1870'; dat kunnen er vele zijn. 1870 is het toverwoord voor MP. Als dat er staat is het goed. Waarom weet niemand.
Intussen wordt wel gewoon munitie aangeboden (herlaadbare hulzen van gangbare kalibers), kopieen van handgranaten als aanstekers (heus, verboden!) en meer van dat fraaijs.

Kan niet, gebeurt toch:
http://link.marktplaats.nl/645571478
http://link.marktplaats.nl/645429183
http://link.marktplaats.nl/645428250
http://link.marktplaats.nl/644015837

Overigens lijkt mij de verkoper verantwoordeljk voor zijn advententie, maar ik ken de materie onvoldoende om te weten of dat op een verkoopsite of forum ook daadwerkelijk zo is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door 779 »

Je kunt marktplaats erop wijzen dat een advertentie niet voldoet volgens hun regels of de NL wet. Dan verwijderen ze het direct en in bepaalde gevallen schakelen ze de politie in. Dat weet ik, omdat een jaar of 10 geleden ik zo'n oproep kreeg een MP40 magazijn in te leveren...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door asjemenou »

thekyle schreef:Beste forumleden,

Nu kwam ik op marktplaats deze hembrug tegen.
Ik vroeg me af wat voor model dit was mij lijkt het in de eerste instantie een hembrug met een mosin nagant stock wat denken jullie.
Alvast bedankt.
Afbeelding

Afbeelding

Stukje huisvlijt mag ik aannemen?! Het is inderdaad het ijzerwerk van een Hembrug M95 karabijn (vermoedelijk oud model) en uitgaande van het late model beugels voor de handbeschermer, een ingekorte kolf/lade van een Mosin Nagant M1891. Het lijkt wel of dat men het ijzerwerk opnieuw heeft proberen te blauwen. Het jaartal van fabricage is niet meer zichtbaar?! Wat is overigens die naad bij de rode pijl?
Erg fraai ziet het er niet uit en origineel is het sowieso ook niet meer. Ieder zijn plezier maar 275 Euro uitgeven voor een stukje huisvlijt, not my cup of tea. :?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
thekyle
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:15

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door thekyle »

asjemenou schreef: Stukje huisvlijt mag ik aannemen?! Het is inderdaad het ijzerwerk van een Hembrug M95 karabijn (vermoedelijk oud model) en uitgaande van het late model beugels voor de handbeschermer, een ingekorte kolf/lade van een Mosin Nagant M1891. Het lijkt wel of dat men het ijzerwerk opnieuw heeft proberen te blauwen. Het jaartal van fabricage is niet meer zichtbaar?! Wat is overigens die naad bij de rode pijl?
Erg fraai ziet het er niet uit en origineel is het sowieso ook niet meer. Ieder zijn plezier maar 275 Euro uitgeven voor een stukje huisvlijt, not my cup of tea. :?
Het lijkt inderdaad een stuk huisvlijt het is misschien wel leuk om in de verzameling te hebben maar voor die prijs? :roll: .
Ik had zelf het idee dat het ook wel eens het ijzerwerk van een hembrug politiekarabijn kon zien gezien het 'vierkante vizier'.
Het lijkt er wel op dat zodra er op marktplaats een geweer/karabijn van hembrug geplaatst wordt dit vrijwel altijd veel geld betekent maakt niet uit wat het is. :bonk:
Maar goed iedereen zijn eigen ding natuurlijk.
Voor het hele marktplaats verhaal ondertussen is deze advertentie al twee keer vewijderd door marktplaats.
In ieder geval bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug marktplaats

Bericht door Erik »

thekyle schreef:Voor het hele marktplaats verhaal ondertussen is deze advertentie al twee keer vewijderd door marktplaats.
Stond waarschijnlijk niet in de wet van 1870... :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie