Hulp bij Duitse veldgraf foto

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
michaelbrinkmann
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 okt 2012, 01:29
Locatie: Evergem, België

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door michaelbrinkmann »

Misschien kun je eens navraag doen bij de WASt. Je hebt de familienaam en een sterfdatum - misschien is dit voldoende.

Website: http://www.dd-wast.de

Opvragingen kosten wel wat en duren lang...

Ik ga binnenkort ook een aanvraag indienen.

Groeten

Michael
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Tot op heden nog niets vernomen van ijsselstein.

Nu zat ik laatst het boek Een dag oorlog in Zuid Limburg van E.H. Brongers te lezen.
Hierin wordt beschreven dat voor de Duitse inval overvalcommando's een aantal uren eerder Nederland binnendrongen om bruggen veilig te stellen voor de Duitse inval. Dit zou dan gaan om de Brandenburger commando's.
In deze overvalcommando's zaten ook Nederlanders die lid van de NSB waren of Nederlanders die nu in Duitsland woonde.
Zij werden gebruikt als gids, tolk en om het woord te doen mochten zij ontdekt worden door Nederlandse soldaten.

Zou het kunnen zijn dat de foto van het veldgraf misschien een van deze Nederlanders is?
Is er iemand die meer over dit onderwerp weet?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

Darkman schreef: Zou het kunnen zijn dat de foto van het veldgraf misschien een van deze Nederlanders is?
Dan blijven er twee knelpunten over:
-Omgekomen op 18 mei 1940?
-Waarom zou zo iemand de rang Unteroffizier hebben meegekregen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Wolfganger
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jun 2010, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Wolfganger »

Ik zou eerder afgaan wat op de foto zelf staat, dan in het album.
Het graf bevindt zich niet op een Marktplatz. Het lijkt wel of het in een warm land is. Die man is in mei gestorven en de grond lijkt droog.

Uffz, lijkt me een Unteroffizier.
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

@ Jan Klaassen:
- Persoon zou gewond geraakt kunnen zijn op 10 mei en gestorven kunnen zijn aan zijn verwondingen op 18 mei.
- Het kan een Nederlander (misschien een Duitse moeder/ Nederlandse vader of zoon in een NSB gezin) zijn geweest die in Duitse dienst is gegaan.
Of misschien een Volksduitser die vanwege de Nederlandse taal is gerekruteerd in de Branderburger commando's. Deze persoon zou in theorie dan toch opgeklommen kunnen zijn tot Uffz.

P.s. het hoeft natuurlijk niet allemaal waar te zijn wat ik zeg, maar het zou toch kunnen.
Weet iemand of er een lijst met namen is die binnen de overvalcommando's vallen?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door michiel01 »

Darkman schreef:Tot op heden nog niets vernomen van ijsselstein.

Nu zat ik laatst het boek Een dag oorlog in Zuid Limburg van E.H. Brongers te lezen.
Hierin wordt beschreven dat voor de Duitse inval overvalcommando's een aantal uren eerder Nederland binnendrongen om bruggen veilig te stellen voor de Duitse inval. Dit zou dan gaan om de Brandenburger commando's.
In deze overvalcommando's zaten ook Nederlanders die lid van de NSB waren of Nederlanders die nu in Duitsland woonde.
Zij werden gebruikt als gids, tolk en om het woord te doen mochten zij ontdekt worden door Nederlandse soldaten.

Zou het kunnen zijn dat de foto van het veldgraf misschien een van deze Nederlanders is?
nee
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

@Darkman:
Niet om je te irriteren ofzo, maar gewoon om de altijd kritische noot te plaatsen:
Het kan inderdaad dat iemand aan zijn verwondingen overlijdt. Op dit graf staat echter "Gef 18 5 1940" (als ik het goed zie). Lijkt mij het Duitse woord "Gefallen". Nu weet ik niet of het traditie was om overledenen (aan verwondingen) onder "Gefallen" te scharen...
Weet je wat het is: een foto kan een verhaal bewijzen - niet andersom. Of iets in die richting dus... Natuurlijk: er is altijd wel een uitzonderlijk "als, als, als"-geval te vinden waarin zoiets mogelijk is. Het zou natuurlijk altijd kunnen, absoluut!

Precies wat Wolfganger zegt zou ik afgaan op wat je weet: het is een Unteroffizier (Uffz. is inderdaad een gewone afkorting daarvoor) genaamd W. Huskens die op 18 mei 1940 is gesneuveld. Niets meer, niets minder - zou er geen wonderen van verwachten ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

michiel01 schreef: nee
Kort maar krachtig :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Ik verzamel onder andere streekgebonden (ik woon in Zuid Limburg) foto's/ kaarten/ bidprentjes/ boeken etc van de oorlog in voornamelijk zuid limburg. Het blijft aan me knagen dat ik niet meer te weten kan komen over deze foto, vandaar dat ik probeer met mijn veronderstellingen meer informatie te krijgen of dingen juist uit te sluiten.

Is er een bepaald boek dat ik kan raadplegen of een bepaald forum/ website waar ik meer informatie kan vinden over de overvalscommando's die in Nederland actief zijn geweest? Of kent iemand een persoon die hier meer vanaf weet?
Plaats reactie