Favoriete Voertuig

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Jan Klaassen schreef:Heb het topic ondertussen ook even verplaatst van "Algemene Vragen" naar "Eenheden & Uitrusting"!
Prima
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

JariRHV schreef:Nou mijn favoriete voertuig is dan toch echt de Sherman Firefly!
Wat een schitterend voertuig, misschien niet de effectiefste aan geallieerde zijden, maar toch van enorm belang in WOII.
Mee eens, schitterend voertuig, helaas maakten ze weinig kans tegen de Tigers maar zonder hen duurde de oorlog zeker nog een tijdje langer.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Blastmaster1972 »

Joep schreef:Dan maakt de Willys jeep toch weinig kans tegen zware Pantserdivisies of artillerie eenheden.
Misschien wel, maar "tegen" Pantserdivisies en Artillerie kom je met je halftrack ook niet ver... :wink:
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door davy »

Joep schreef:Dan maakt de Willys jeep toch weinig kans tegen zware Pantserdivisies of artillerie eenheden.
Daar dienden ze ook niet echt voor :?
De Willys moet je vergelijken met de Kübelwagen, die werden ook niet echt als gevechtsvoertuigen gebruikt.
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door JariRHV »

Joep schreef:
JariRHV schreef:Nou mijn favoriete voertuig is dan toch echt de Sherman Firefly!
Wat een schitterend voertuig, misschien niet de effectiefste aan geallieerde zijden, maar toch van enorm belang in WOII.
Mee eens, schitterend voertuig, helaas maakten ze weinig kans tegen de Tigers maar zonder hen duurde de oorlog zeker nog een tijdje langer.
Nou de Firefly maakte altijd meer kans tegen de Tiger dan de M4, de voorloper. :wink:
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

JariRHV schreef:
Joep schreef:
JariRHV schreef:Nou mijn favoriete voertuig is dan toch echt de Sherman Firefly!
Wat een schitterend voertuig, misschien niet de effectiefste aan geallieerde zijden, maar toch van enorm belang in WOII.
Mee eens, schitterend voertuig, helaas maakten ze weinig kans tegen de Tigers maar zonder hen duurde de oorlog zeker nog een tijdje langer.
Nou de Firefly maakte altijd meer kans tegen de Tiger dan de M4, de voorloper. :wink:
Klopt maar de Tiger versloeg ze makkelijk.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door JariRHV »

Dat klopt dan ook weer!
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door earlymb »

Joep schreef:Ik vind persoonlijk de Sd.Kfz.251 beter dan de Amerikaanse halftrack.
Ik heb beide in miniatuur 1:32, de Sd.Kfz.251 bied betere bescherming
Ik heb met beide types gereden; de echte originele voertuigen dus, geen modellen of in een computerspelletje.

De 251 heeft een gecompliceerde versnellingsbak, een kwetsbare aandrijving (remmende rupsen, als bij een tank) en daarmee samenhangend: zijn voorwielen zijn niet aangedreven! Echt een onbegrijpelijk ontwerp voor een voertuig dat in een oorlogseconomie moest worden geproduceerd. De Amerikaanse halftrack rijdt als een normale truck, met een normale versnellingsbak en een standaard aandrijving. Qua bescherming is het ongeveer gelijk; tegen kleiner kaliber kogels en kleine granaatscherven heb je nog wel een kans, het is beter dan lopen, maar je moet ook geen wonderen verwachten...

De enorme prestatie van de jeep was dat hij een hele krijgsmacht mobiel maakte! In plaats van marcheren konden soldaten nu ook van en motorvoertuig gebruik maken, dat ook nog eens heel behoorlijk door ruw terrein ging. Sommige krijgsgevangen Duitse militairen dachten zelfs dat elke GI standaard een jeep kreeg uitgereikt, zo veel zagen ze er. Overigens is meer dan 90% van de voertuigen in een leger ongepantserd, en niemand die verwacht dat je met een jeep een Tiger te lijf gaat.

Na de oorlog werden jeeps soms uitgerust met een TLV en werden het juist door hun snelheid en wendbaarheid geduchte anti-tankwapens.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

earlymb schreef:
Joep schreef:Ik vind persoonlijk de Sd.Kfz.251 beter dan de Amerikaanse halftrack.
Ik heb beide in miniatuur 1:32, de Sd.Kfz.251 bied betere bescherming
Ik heb met beide types gereden; de echte originele voertuigen dus, geen modellen of in een computerspelletje.

De 251 heeft een gecompliceerde versnellingsbak, een kwetsbare aandrijving (remmende rupsen, als bij een tank) en daarmee samenhangend: zijn voorwielen zijn niet aangedreven! Echt een onbegrijpelijk ontwerp voor een voertuig dat in een oorlogseconomie moest worden geproduceerd. De Amerikaanse halftrack rijdt als een normale truck, met een normale versnellingsbak en een standaard aandrijving. Qua bescherming is het ongeveer gelijk; tegen kleiner kaliber kogels en kleine granaatscherven heb je nog wel een kans, het is beter dan lopen, maar je moet ook geen wonderen verwachten...

De enorme prestatie van de jeep was dat hij een hele krijgsmacht mobiel maakte! In plaats van marcheren konden soldaten nu ook van en motorvoertuig gebruik maken, dat ook nog eens heel behoorlijk door ruw terrein ging. Sommige krijgsgevangen Duitse militairen dachten zelfs dat elke GI standaard een jeep kreeg uitgereikt, zo veel zagen ze er. Overigens is meer dan 90% van de voertuigen in een leger ongepantserd, en niemand die verwacht dat je met een jeep een Tiger te lijf gaat.

Na de oorlog werden jeeps soms uitgerust met een TLV en werden het juist door hun snelheid en wendbaarheid geduchte anti-tankwapens.
Ik heb in beiden gereden ook Willys jeep,
heb ze alle 3 als miniatuur en de Sd.Kfz.251 ook nog is
gespeeld in games, mooier ken het niet zou je zeggen xD
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Airborne.rob.1944
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2013, 10:20

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Airborne.rob.1944 »

Hey,

Mijn leukste top 5

1. Cushman
2. James ML
3. LVTa2
4. Sdkfz 2 ( voor de meeste onder jullie bekend als de Kettenkrad )
5. DUKW
Mijn top 5 voor welke mij de beste in de ww2 leken

1 Koningstiger
2. De scout car vanwege zijn snelheid en pantser
3. Sdkfz. 251/22
4.de britce Centurion jaaa zeggen ze dan die is niet in de ww2 gebruikt. Nee dat is ie ook niet maar de eerste is wel voor mei 1945 gebouwd :P
5.en last but not least churhcill. Mk VII "crocodile" vanwege zijn massive flamethrower!!!

Mijn top 5 aan vliegtuigen is

1. Lancaster bomber
2. Dc 3 C-47 dakota
3. Spitfire
4. Hamilcar
5. P-38

Cheers
R.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Airborne.rob.1944 schreef:Hey,

Mijn leukste top 5

1. Cushman
2. James ML
3. LVTa2
4. Sdkfz 2 ( voor de meeste onder jullie bekend als de Kettenkrad )
5. DUKW
Mijn top 5 voor welke mij de beste in de ww2 leken

1 Koningstiger
2. De scout car vanwege zijn snelheid en pantser
3. Sdkfz. 251/22
4.de britce Centurion jaaa zeggen ze dan die is niet in de ww2 gebruikt. Nee dat is ie ook niet maar de eerste is wel voor mei 1945 gebouwd :P
5.en last but not least churhcill. Mk VII "crocodile" vanwege zijn massive flamethrower!!!

Mijn top 5 aan vliegtuigen is

1. Lancaster bomber
2. Dc 3 C-47 dakota
3. Spitfire
4. Hamilcar
5. P-38

Cheers
R.
Qua vliegtuigen ben ik helemaal weg van messerschmids en spitfires.
Btw, de LVTa2 werd vooral in de pacific gebruikt toch ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Arie verzamelaar »

1= Sherman tank
2= tiger tank
3= Willy jeep
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Joep »

Arie verzamelaar schreef:1= Sherman tank
2= tiger tank
3= Willy jeep
Vind je die het mooist of het meest efficiënt ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Kugelblitz »

Joep, je kunt ook geen appels met peren vergelijken. Natuurlijk maakt een jeep geen kans tegen een pantserdivisie, maar welk voertuig wel, behalve een andere tank of misschien een vliegtuig?

De Willys is zeker geen slechte jeep, maar inderdaad niet bestand tegen veel grotere 'vijanden'. Het gaat er niet alleen om wat je denkt of ziet op je modellen, maar ook wat er in de geschiedenisboeken staat. Sommige voertuigen lijken misschien klein en kwetsbaar maar hebben toch een zeer belangrijke rol gespeeld in de oorlog.

Mijn 'favoriete' voertuig kunnen jullie wel raden: de Kugelblitz! :wink:

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: Favoriete Voertuig

Bericht door Arie verzamelaar »

ik vind ze het mooist
en natuurlijk ook anderen zoals de spitfire maar dit is de top drie
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Plaats reactie