PayPal...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: PayPal...

Bericht door Jan Klaassen »

-Is dit veilig?
Net zo veilig als alle andere internetbankier-opties... Gewoon voorzorgsmaatregelen treffen met wachtwoorden (af en toe wisselen, niet dezelfde als op andere sites enzovoort), dan zit dat wel goed.

-Betekent dit dat je verplicht bent...?
Nee. Je kan (als koper) vaak kiezen. Zelf gebruik ik altijd PayPal wanneer dat mogelijk is - overschrijving met IBAN en BIC alleen als het moet. Als verkoper werkt dat ook zo, maar dan net andersom; een koper kan dan kiezen voor PayPal (is volgens mij verplicht als verkoper tegenwoordig) of Overschrijving. Volgens mij komt je geld dan wel altijd op je PayPal-rekening terecht (al heb ik nog nooit als verkoper een IBAN-overschrijving gehad, dus weet ik dat niet zeker) - ebay houdt ook daar de kosten in. Maar het overstorten naar je echte rekening is zo gedaan.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: PayPal...

Bericht door jurgen »

Het is als verkoper bedoelt. Kopen doe ik vaak op ebay maar dan gebruik ik standaard IBAN. Er is immers niets eenvoudiger en het kost niets.

Het gaat er mij vooral om om zo ook zichtbaar te zijn voor Duitse kopers/geïnteresseerden en niet enkel binnen België en dan schijnt paypal een vereiste te zijn, als ik het goed begrepen heb.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: PayPal...

Bericht door Jan Klaassen »

jurgen schreef:Het is als verkoper bedoelt. Kopen doe ik vaak op ebay maar dan gebruik ik standaard IBAN. Er is immers niets eenvoudiger en het kost niets.

Het gaat er mij vooral om om zo ook zichtbaar te zijn voor Duitse kopers/geïnteresseerden en niet enkel binnen België en dan schijnt paypal een vereiste te zijn, als ik het goed begrepen heb.
Dat eerste ben ik dan eventjes niet helemaal met je eens - PayPal is als koper duidelijk sneller, en kost ook nog eens niets. :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: PayPal...

Bericht door rajbrns »

Jan Klaassen schreef:
jurgen schreef:Het is als verkoper bedoelt. Kopen doe ik vaak op ebay maar dan gebruik ik standaard IBAN. Er is immers niets eenvoudiger en het kost niets.

Het gaat er mij vooral om om zo ook zichtbaar te zijn voor Duitse kopers/geïnteresseerden en niet enkel binnen België en dan schijnt paypal een vereiste te zijn, als ik het goed begrepen heb.
Dat eerste ben ik dan eventjes niet helemaal met je eens - PayPal is als koper duidelijk sneller, en kost ook nog eens niets. :mrgreen:
Als je in het bezit bent van een creditcard dan is het inderdaad sneller, maar ik heb dat helaas niet en bij mij duurt geld overboeken 4 tot 6 werkdagen!
Paypal is wel veiliger en dat is ook de enige reden dat ik het gebruik.
Verzamel items van het Derde Rijk
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: PayPal...

Bericht door 779 »

Er word hier gesuggereerd dat IBAN veilig is, dat is het dus niet. Als de transactie fout gaat, is er geen garantie dat je je geld terugziet. De bank kan je ook niet helpen, zij kunnen volgens de wet de ontvanger niet dwingen het geld terug te storten bij oplichting, daar de ontvanger het geld wettelijk als gift mag zien.

@Jan Klaassen: PayPal kost je wel wat als je betaald in een valuta anders dan de €, ze gebruiken een minder voordelige koers bij het omrekenen.
_Arthur

Re: PayPal...

Bericht door _Arthur »

779 schreef:daar de ontvanger het geld wettelijk als gift mag zien.
Nop. Het is een onverschuldigde betaling. De ontvanger heeft geen rechten op het ontvangen bedrag. Alleen jij als betaler/overmaker zal via het civiele recht, je recht moeten halen als de ontvanger niet mee werkt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: PayPal...

Bericht door Proos »

De bank kan voor je bemiddelen. Vaak werkt dat wel, maar soms ook niet. Je kunt dan inderdaad gelijk krijgen: dat het jouw geld is en de ontvanger geen recht had op dit bedrag. Misschien komt zelfs boven tafel dat het bedrag ten gevolge van strafbare feiten is verkregen.

Je krijgt echter je geld niet automatisch terug. Die persoon moet er namelijk wel vrijwilig afstand van doen (naar je overboeken). Wanneer hij dat niet doet moet je naar de rechter (€€€). Die zegt dan zoiets van "Meneer X, u moet dat wel overboeken hoor!" en zet dat mogelijk zelfs wat vaart bij door er een boete aan te verbinden wanneer hij dat voor een bepaalde datum niet doet. Die boete, in het onwaarschijnlijke geval dat jij die mag opstrijken als benadeelde, moet je natuurlijk ook weer zelf innen en eigenlijk ben je dan nog geen steek verder: want meneer X kan gewoon de opdracht van de rechter negeren. Hij kan ook nog snel al je geld uitgeven en verbrassen op Ibiza, en jij hebt niks. Dat is het kromme van het recht :)
Overigens kun je uiteindeijk nog proberen het geld te incasseren via een incassobureau of ultimo een deurwaarder (€€€), maar waarschijnlijk ben je dan al meer geld kwijt dan je wilde gaan ophalen. In het meest gunstige geval doe je een aangifte en kun je wat snikken bij de agent, zodat hopelijk het OM voor je achter die dief aangaat en die kosten draagt. Er is ook kans dat ze daar geen tijd voor hebben, omdat ze bijvoorbeeld moeten flitsen of iets dergelijks.

Het klassieke voorbeeld van de gestolen fiets lijkt hier ook wel op: de dief moet een afstandsverklaring ondertekenen. Dat kan hij natuurlijk ook gewoon niet doen! De fiets is gestolen, maar hij heeft hem in bezit. Hij fietst, en jij niet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: PayPal...

Bericht door 779 »

Als het mogelijk zou zijn, zou het onmogelijk zijn om te handelen via het internet of iets vergelijkbaars. Je maakt het geld over, wacht totdat je het ontvangen hebt en dien dan een claim in bij de bank. Je hebt als betaler niet voor niets een controle en hercontrole als je geld overmaakt naar iemand.
_Arthur

Re: PayPal...

Bericht door _Arthur »

779 schreef:Je maakt het geld over, wacht totdat je het ontvangen hebt en dien dan een claim in bij de bank.
Het verschil is, is dat het dan geen onverschuldigde betaling is, maar er een overeenkomst aan ten grondslag ligt.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: PayPal...

Bericht door jurgen »

Dat is eigenlijk toch wel een ongelooflijk kl*te systeem heel dat ebaygedoe.

Maak ik speciaal een nieuw account aan op de Duitse ebay, geen probleem, de activeringscode wordt thuis opgestuurd. Je geeft deze in en wilt gaan verkopen maar dan moet je nog bankgegevens invoeren (nuja moet kunnen natuurlijk) allemaal netjes gedaan, en dan moet er ineens nog verplicht een banknummer in Duitsland bijgevoegd worden, waar ebay geld op stort of van opneemt. Wat voor kul is dat nu weer. Bied dan om te beginnen niet aan dat buitenlanders een Duits ebayaccount kunnen aanmaken als je er zonder Duits rekeningnummer toch niets mee kunt..
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: PayPal...

Bericht door michiel01 »

waarom wil je een Duitse account? Je kan met je eigen account toch gewoon in Duitsland verkopen? Althans dat is voor mij nooit een probleem geweest.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: PayPal...

Bericht door jurgen »

michiel01 schreef:waarom wil je een Duitse account? Je kan met je eigen account toch gewoon in Duitsland verkopen? Althans dat is voor mij nooit een probleem geweest.
Klopt, dat kan inderdaad. Maar Ebay verplicht dan wel de gebruiker zich te registreren op paypal, zogezegd om je 'identiteit te bevestigen' (op zich onzinnig, want het biedt, althans in Duitsland, dezelfde mogelijkheid aan door de aanmeldingscode door te sturen via de post, en dat is jaren geleden op mijn Belgisch account ook gebeurd, dus waarom dit weer bevestigd moet worden is me niet geheel duidelijk). In ieder geval, er mag van paypal dan wel beweerd worden dat het allemaal erg veilig is, maar je koppelt er wel bankgegevens aan, en het is niet de eerste keer dat hackers op één of andere goed beveiligde website toch aan gevoelige informatie kunnen komen. De kans bestaat dus altijd dat er wat mee mis loopt. Vandaar dat ik het liever vermijd, maar die mogelijkheid schijnt niet meer te bestaan.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: PayPal...

Bericht door michiel01 »

stimmt, ik probeer met een beetje gezonde paranoia met paypal om te gaan.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: PayPal...

Bericht door rajbrns »

Ik heb vrij recentelijk iets gekocht via Ebay en heb dezelfde dag het geld overgemaakt via Paypal.
Om een voor mij onduidelijke reden maakte de verkoper even later het geld weer over naar mij, maar liet later weten dat de koop toch doorging.
Eigenlijk zou ik vandaag weer het geld overmaken, maar nu blijkt dat ik het eerst betaalde bedrag nog niet heb teruggekregen van Paypal en ik ben niet van plan te betalen voordat ik het eerst overgemaakte bedrag terug heb.

Op de Paypal site staat bij soort "tijdelijk blokkeren" en de uitleg is :

Tijdelijke blokkering
De betaling is geblokkeerd als gevolg van een lopend onderzoek door PayPal.
Als een directe bankoverschrijving wordt afgewezen, geannuleerd of teruggeboekt, wordt de betaling geblokkeerd totdat het geld is afgeschreven en ontvangen is door PayPal.

Heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat ik mijn betaling terug heb? Of is er wat anders aan de hand?
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: PayPal...

Bericht door wvd »

Gewoon even bellen met paypal zelf. Heb dat ook eens gedaan en werd prima geholpen door de klantenservice.
Was iets anders dan jou probleem maar hun kunnen je het precies uitleggen wat er aan de hand is en waarom.
Plaats reactie