k98 schoonmaken

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

k98 schoonmaken

Bericht door Uncle_Sam »

hallo,
ik heb een k98 met veel roest op het ijzer en voordat ik met allerlei goedjes aan de gang ga wil ik eerst weten wat ik moet gebruiken om het ijzer niet te beschadigen.
hoor het graag!
groeten.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

- roest verwijderen met staalwol, nadien poetsen met polijst;
- plekje vetvrij maken met thinner;
- opnieuw blauwen (bijv. met gun blue)
- wapen (zoals elk geblauwd artikel) lichtjes in de wapenolie zetten.

zie ook http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=32533, het topic vóór dit topic. Over de LE Savage en de Hembrug no. 5.

Succes! Is wel klotenwerk trouwens, vooral als de roest er al goed opzit en iets meer is dan vliegroest. Maar het lukt wel!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: k98 schoonmaken

Bericht door coco »

Ik zal alleen staalwol en een beetje olie doen, niet herblauwen of teveel aan poetsen want dat verpest de (verzamel)waarde!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

coco schreef:Ik zal alleen staalwol en een beetje olie doen, niet herblauwen of teveel aan poetsen want dat verpest de (verzamel)waarde!!
????? :bonk:
Je wilt een wapen weer terugbrengen naar een goede staat of je wilt geld verdienen. Met het laatste zou ik investeren in goud, niet in K98's! Waarom zou je niet mogen blauwen? Dan mag je ook niet poetsen.
Wapens horen geblauwd. In feite is blauwsel (Brunering) een gecontroleerde versie van roest. Wapenstaal is erg vatbaar voor roest, als je met je fikken aan een wapen zit is dat al voldoende om het roestproces (verder) op gang te zetten.
Je wapen is nu ongecontroleerd aan het roesten. Roest is roest, dan zou je dat moeten laten zitten, dat is namelijk wapen-eigen. Als je de roest weghaalt grijp je dus in in het bestaan van het wapen. Als je roest verwijderd mag je ook blauwen.

Blauwen: zorgen dat het wapen volledig ontroest is: dus ook het oude blauwsel (waarvan we net afgesproken hebben dat dat in feite ook roest is) verwijderen, het wapen moet blank worden. Dan ontvetten met thinner, dan gun blue erop. :idea: Tip: probeer dit kunstje eerst eens met een oude loop van een wapen wat je niet meer gebruikt. Even ervaring opdoen met blauwen brengt je mooier resultaat!

Succes!

Oh ja! Wie bepaalt dat dan, dat het wapen in waarde verminderd? Als ik de keus heb tussen een wapen met oud en defect blauwsel of eentje die nieuw geblauwd is, kies ik de laatste! Zolang je geen historisch onderzoek doet naar vormen van brunering en het effect daarvan op den lange duur is oude brunering die bovendien zichtbaar niet meer dekt (want ongecontroleerde roest!) voor mij eerder een reden om minder te betalen dan een wapen met dekkende brunering!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik zou er toch ook niet teveel aan werken zoals coco zegt. Verzamelaars zullen altijd wapens verkiezen die zo origineel mogelijk zijn. Helmen die overschildert zijn en voorzien van nieuwe decals, schilderingen o.i.d. zijn toch ook minder waard dan helmen in originele staat.
Maar ik denk wel dat je misschien een onderscheid moet maken tussen wapen als verzamelobject of als gebruiksvoorwerp. Indien je met je wapen wilt gaan schieten of re-enacten, heb je er natuurlijk belang bij dat het zo goed mogelijk in orde is. Indien je een wapen enkel hebt als displaystuk in de verzameling, bij een pop ofzo, is het beter voor de uitstraling van je verzameling als het nog zo authentiek mogelijk is.

Nou ja, dat is toch mijn mening hierover. Uiteindelijk doet iedereen met z'n spullen wat hij zelf wil.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Verzamelaars zullen altijd wapens verkiezen die zo origineel mogelijk zijn. Helmen die overschildert zijn en voorzien van nieuwe decals, schilderingen o.i.d. zijn toch ook minder waard dan helmen in originele staat.
Dat klopt. Geschilderde zaken dienen zo te blijven; per slot van rekening is dat de bedoelde kleur. Hoewel ook kleuren in de loop der jaren veranderen, o.a. door het lood wat in oude verfen is gebruikt.
Brunering echter is een opzettelijk aangebrachte roestvorming, te vergelijken met het grijs van lood. Blauwsel moet echter wel bijgehouden worden en dat kan vaak niet anders dan het te verwijderen (wat door de roest onder invloed van zuurstof al gebeurd is) en opnieuw aan te brengen, anders roest je wapen onder je kont vandaan. Als de lade verrot is, snij je die rotte plek er ook uit omdat de rot anders niet stopt.
Als je een voorwerp van wapenstaal wilt ontroesten ontkom je niet aan opnieuw blauwen. Anders wordt je originele stuk wel heel erg origineel. Roest verwijderen leidt altijd tot een 'kale' plek: blank metaal. Dat moet je blauwen, anders roest het zo weer. En laten we wel wezen: zo origineel mogelijk is dus per definitie met zo weinig mogelijk roest. Met blauwen breng je het wapen terug in de staat zoals die bij uitreiking was. Origineel.

En zo snap ik veel verzamelaars wel vaker niet. Leerwerk wordt met alle vreselijke middelen die men kan vinden weer soepel gemaakt, want dat verhoogd de verzamelwaarde. :? Kennelijk maakt het dan niet uit... Ik heb iemand gezien die in de Duitse verandering van een geweer Hembrug (in de kolf werd een inkeping gemaakt ten behoeve van de geweerriem) een blokje hout had gezet "omdat origineel die inkeping er niet in hoort". :? Is m.i. wel deel van de geschiedenis van dat wapen. Er is geen sprake van verdere onttakeling van het stuk; dan moet je er m.i. ook verder niets aan doen. Bij roest op een wapen ligt dat anders.

Maar wat je zei: ieder zijn ding!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: k98 schoonmaken

Bericht door 779 »

Zoals ook met munten, oppoetsen verlaagd de waarde met bijna 100%. Militaria ook nooit verzieken met opnieuw blauwen etc. Helmen idem dito, al die troep die soms op bovo helmen word gesmeerd zoals dat lijnzaadolie, verlaagd de waarde met bijna 100%.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

779 schreef:Zoals ook met munten, oppoetsen verlaagd de waarde met bijna 100%.
Geen muntenverzamelaar? Poetsen kan als gevolg hebben dat de scherpte van een munt afneemt, hetgeen dan inderdaad de waarde doet verminderen. Met bijna 100% zeg jij? Helaas nog niet aangetroffen.
779 schreef:Militaria ook nooit verzieken met opnieuw blauwen etc.
Jij praat over verzieken, veel serieuze verzamelaars, conservatoren, restaurateurs e.d. praten over consolideren en/of restaureren. Je stopt namelijk een proces wat het item langzaam doet verdwijnen: roest.
779 schreef:... Helmen idem dito, al die troep die soms op bovo helmen word gesmeerd zoals dat lijnzaadolie, verlaagd de waarde met bijna 100%.
Lijnzaadolie is een natuurlijke olie, wat dat trouwens op een helm doet moet je mij ook niet vragen. Wel werd en wordt lijnzaadolie (gekookte) gebruikt bij houten gereedschappen die uit elzen, noten of wilgen zijn gemaakt. Zoals geweer- en karabijnlades! Vroeger, en nu. Iemand die historisch z'n wapen behandelt zal dat in veel gevallen met lijnzaadolie doen.
Als het op metaal zit, was je het er zo weer van af.

En over originaliteit gesproken:
Over welke wapens praten we hier? Scherpe wapens mogen alleen door aangesloten wapenverzamelaars worden verzameld, op hun verlof WM8. Reenactors hebben vurende wapens, ingericht voor los kruit (Blank firing, BF) De andere categorie in Nederland zijn wapens die definitief ongeschikt gemaakt zijn voor gebruik: loop dichtgemaakt, alle bewegende delen middels electrisch lassen vastgemaakt, gaten in de loop. De wapens zijn alleen nog decoratief: de deko's.
Verzamelaars (WM8) verzamelen geen roest. Als die een roestig wapen binnenkrijgen wordt het gerestaureerd en in ieder geval gereinigd en opnieuw geblauwd.
Reenactors gaan niet met een stuk roest het veld in, die zullen hun wapen zoveel als mogelijk terugbrengen naar de staat zoals het er in de tijd uitzag. Dat is zelden roestig. Voor een reenactor is blauwen een normale oplossing.
Wat dan (in Nederland) overblijft zijn de deko's. Die zou je niet mogen blauwen omdat dat de originaliteit aantast en de waarde met bijna 100% doet kelderen? Originaliteit bij een volkomen dichtgelast en ge-immobiliseerd wapen met tal van gaten in de loop? Kom nou! Wie houd je dan voor de gek?
Nee, ik zou zo'n wapen (volgens de wet niet eens meer een wapen) gewoon mooi reinigen, blankgeschuurde delen (daar ontkom je niet aan bij het roestvrij maken) weer keurig blauwen zoals het hoort. Maak er dan tenminste iets moois van, zoals het wapen ooit ook eruit gezien heeft.
Oh ja: blauwen is niet hetzelfde als poetsen of schilderen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door racefiets »

Het originele patina bepaald bij oudere wapens grotendeels de waarde ervan. Opnieuw blauwen geniet zeker niet de voorkeur. Simpel en alleen om de reden dat er vele manieren zijn om te blauwen. Elke vorm heeft weer zijn eigen aanblik. Een heel simpel voorbeeld. Een TT-33 werd in 2 stappen geblauwd. Het pistool werd in feite in het bad gedoopt met de ene helft en vervolgens de andere helft. Hierdoor krijg je een hele duidelijk scheidingslijn die dwars over het pistool loopt.
Ga je nu een pistool opnieuw blauwen dan zal je deze eerst helemaal kaal moeten maken. Dus inderdaad ook het oude blauwsel eraf. Vervolgens zal je moeten gaan polijsten. Met andere woorden, materiaal van het voorwerp af halen. Hierna ga je blauwen en afhankelijk van het gebruikte procedé en de hardheid en samenstelling van het metaal geeft dat een bepaalde kleur. De originele kleur die het had is wel te benaderen maar meestal is het te zien dat het wapen onder handen is genomen. Een heel simpel voorbeeld. Pak een K98. Hierbij zie je vaak dat de patroontrekker die over de grendel loopt een bruine kleur gekregen heeft samen met wat andere bladveren. Dit is gekomen omdat het wapen later herblauwd is. Voor de schutter is dit geen enkel probleem enkel een verzamelaar kijkt daar toch echt anders tegen aan. Voor hem is dit een teken dat het wapen niet meer in zijn originele staat is en daardoor zal de prijs die hij voor zo'n wapen wil betalen lager zijn dan voor een exemplaar waarbij dit niet is gedaan. Hetzelfde geld voor nieuwe proefbankstempels. Een schutter zal het een worst wezen, een wapenverzamelaar kijkt daar toch echt anders tegenaan.
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Fahnenjunker »

En zo worden bijvoorbeeld ook zinken onderscheidingen die hun finish hebben verloren ook nogal eens opnieuw voorzien van hun respectievelijke goud of zilver finish. Dan zijn ze weer als nieuw, maar ik koop zoiets niet, tenzij deze laag eenvoudig te verwijderen is.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Voor de schutter is dit geen enkel probleem enkel een verzamelaar kijkt daar toch echt anders tegen aan. Voor hem is dit een teken dat het wapen niet meer in zijn originele staat is en daardoor .....
Ik weet wat je bedoelt racefiets. Maar jij spreekt nu over intact zijnde wapens! Ik vraag me af of dat bij een deko nog uitmaakt. Vooral als iemand zegt dat hij de roest wilt verwijderen, dan is het patina van het blauwsel toch al naar de filistijnen. Dan zou ik gewoon opnieuw blauwen, van "een originele staat van het wapen" is toch geen sprake meer.

Aan de andere kant is dit natuurlijk een buitenkans voor de reenactor die met een deko het veld in wil. Een goed uitziend wapen heb je, indien vliegroestig, dus voor bijna niets! Bijna 100% in waarde gedaald, las ik! Even goed reinigen, polijsten, ontvetten en blauwen en je hebt een goed wapen waarmee je overtuigend het veld in kunt!

En Fahnenjunker: blauwen is geen verven of voorzien van een nieuwe metaallaag, zoals bij die medailles. Die horen te zijn zoals ze zijn en niet nadien voorzien van een nieuwe laag. Zoals je ook niet webbing opnieuw gaat blanco-en.

Ieder z'n meug!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door racefiets »

Dat bedoel ik inderdaad. Maar het gaat ook om het antieke materiaal. Als er zich, een door ouderdom, verkleurde laag op het wapen zit dan moet je deze ook behouden. Het patina is in dat geval een teken dat er niet mee gerommeld is. Patina kan je heel moeilijk faken.

En voor een wapenverzamelaar is een dicht gelast wapen zowieso oud ijzer..... Al zet je er de slijptol op....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Dat bedoel ik inderdaad. Maar het gaat ook om het antieke materiaal. Als er zich, een door ouderdom, verkleurde laag op het wapen zit dan moet je deze ook behouden. Het patina is in dat geval een teken dat er niet mee gerommeld is. Patina kan je heel moeilijk faken.
Klopt helemaal en ik ben het al roerende met je eens!
Maar we praten hier over iemand die een K98 heeft gekocht met roest. Zijn vraag duidt erop dat hij geen ervaringen heeft met het schoonmaken/schietklaarmaken van wapens en dus ga ik ervan uit dat het een dichtgelaste buks betreft. Sowieso koop je geen schietklaar wapen met roest, daar is iets mee.
Een deko, daar zit geen enkele originaliteit meer aan. Bovendien: roest is niet origineel. Dat moet weg en grondig. Dan ontkom je niet aan blauwen!
Racefiets schreef:En voor een wapenverzamelaar is een dicht gelast wapen zowieso oud ijzer..... Al zet je er de slijptol op....
Voor een wapenverzamelaar wel. Alleen wordt die kreet wel eens vrij breed gebruikt. Iemand die deko's verzamelt noemt zich ook wel eens wapenverzamelaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: k98 schoonmaken

Bericht door coco »

Je zal vanzelf merken dat als je allemaal aan je spullen gaat kloten, mensen er geen hoofdprijzen meer voor betalen. Helmen of leerwerk in het algemeen wat is bewerkt met ledervet etc. sla ik ook over.

Iedereen moet zelf weten wat ze met hun spullen doen, maar om de waarde te houden zal ik er niet teveel aan doen. Over dat investeren in goud is echt een doelloze reactie, waarom zou je honderden euro's investeren in militaria en door het te verneuken honderden euro's verlies spelen, dat is gewoon dom.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

Coco, als mensen een wapen gaan reinigen en er moet roest af, zul je merken dat de blauwing die er onder zit ook niet meer is wat-ie moet zijn. Het is niet te vergelijken met 'vet op een helm'.
Uncle_sam gaf aan dat hij roest gaat verwijderen van een wapen. Wat denk je dat er onder de roest zit? Ik denk, als je de roest goed verwijderd, gewoon blank staal. De roest heeft ervoor gezorgd dat er al een laagje materiaal van het wapen af is. Dat doet roest, sterker nog, roest is het geoxideerde materiaal wat je eraf haalt. Dat is geen klooien met het wapen, dat is het gevolg van jouw schoonmaken.
Of je moet gewoon gek zijn op roestige wapens. Is overigens óók niet origineel, die dingen waren niet roestig, maar als de huidige tendens is dat roest 'origineel' is, dan moet je het laten zitten. Brengt die kennelijk meer op :?
Ik ga binnenkort weer eens een paar dagen naar de Somme. Zijn er mensen ge-interesseerd in ECHT heel originele wapens? Zo origineel dat je ze niet eens meer herkent? Dan regel ik wel wat. Betaal je wel de hoofdprijs, origineler en roestiger dan dat kan zowat niet. :bonk:

In ieder geval: mijn wapens zijn (op een paar na die ik toch niet gebruik) goed gereinigd, roestvrij, waar nodig de afsluiters gepolijst indien dat zo hoorde en op de schrale plekken fijn van een nieuwe blauwing voorzien. De schietende wapens sowieso! Daarnaast kijk ik wel uit met het kopen van roestige wapens. Besteedt wat meer en je hebt een goed wapen.

En als je je buks roestig wilt laten omdat dat origineel ook zo hoorde, doe gewoon. Ieder zijn lol. :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie