Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door pionier »

Allen,

Over hetvolgende heb ik nog geen topics kunnen vinden, en gezien het continu doorgaat en mensen nog steeds bieden wil ik jullie even waarschuwen.

Op Marktplaats zitten drie of vier beroepsoplichters, mogelijk een en dezelfde persoon, die steeds in de weer zijn om bijv. bestek met de mooiste gravures aan te bieden.

Meestal betreft het bestek of metalen bekertjes van de NSB of WA, soms ook SS of andere organisaties. Vaak zijn hier klassieke fouten in de spelling gemaakt.

Dus, wees geen sukkel die deze rotzooi koopt voor de prijzen die ik soms geboden zie worden (vaker €100+).
Bijlagen
Incorrecte spelling
Incorrecte spelling
Incorrecte spelling 2
Incorrecte spelling 2
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door rajbrns »

Misschien zou je de nickname van die persoon er even bijzetten.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door Joep »

Is dat op het marktplaatsonderdeel van dit forum of op marktplaats.nl ?
Hoe heet deze gast trouwens, dan weet ik of het een neppert is ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door wvd »

Nickname marktplaats heb je niks aan kan je zo veranderen. Deze spullen worden telkens aangeboden daar.
Een goede tip is als mensen hier al aan beginnen is goed ondrzoek doen naar wat je je van plan bent te gaan kopen. Helemaal dit soort zaken is een mijnenveld
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door dg1983 »

Dit aangeven bij MP zodat ze dit email adres (sen) kunnen blokkeren. Bij meerdere blokkades op hetzelfde ip volgt er een complete ip ban.

Onderbouw wel goed waarom je graag ziet waarom deze verkoper niet goed is.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door pionier »

Het zijn diverse aanbieders. Ik vermoed dat het hier gaat om iemand met meerdere accounts op marktplaats.nl
Momenteel staat er weer 1 'lepelvaasje' op marktplaats wat wederom de grootste nep is.
Dit gaat nu al zo'n 2 jaar door en het is een lucarative handel voor de verkoper. Moet er minimaal al duizenden euro's aan hebben verdiend.

Divers bestek gezien (oa lijfwacht Mussert meermaals, WA etc), diverse bekers, dienbladen en zelfs een houten koffiemolen met gravure van de vrouwelijke reichsarbeitsdienst. Dit is slechts een minimale greep uit wat die oplichter aanbied. Ook komplete bestek sets in koffertje van de fuhrer himself heeft hij geregeld uitgehaald (iaw, in zijn stalletje gegraveerd).

Vaak zijn ze netjes gemaakt, moet ik toegeven. Probleem is dus dat over een aantal jaar ze geheid als origineel door gaan. Zeker voor mensen buiten Nederland die deze ontwikkelingen op marktplaats niet hebben gevolgd of gezien. Vandaar ook deze topic(s) zodat deze niet de toekomst in gaan als 'rare pieces'.
Bijlagen
oplichters.jpg
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door 779 »

En de verkoper leest dit ook en past zijn items aan jouw feedback weer aan. ;)
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door wvd »

Hier doe je niet veel aan ben ik bang net of het de verkoper iets boeit. Kopers moeten onderzoek doen naar wat je koopt en niet alles geloven wat verkopers zeggen. Natuurlijk is alles origineel hoor je altijd de hele hobby barst van dit soort mensen oplossing is zelf je huiswerk doen.

En met fora kun je elkaar waarschuwen maar stoppen zal nooit lukken maak me er niet meer druk om en mp doet ook nooit wat. Al zouden ze hem bannen van mp maakt die via een ander ip adres weer een account aan en kan die verder gaan.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door CollectorWo2 »

Ik zag dit toevallig ook op duiven,verkoper zei origineel en bleek naderhand ook copy,zelf huiswerk doen lijkt mij ook het beste.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door platoz »

Ik heb deze crap zelfs aangeboden zien staan op een tafel in Ciney. De "handelaar" was een jongen van een jaar of 25, type "gladjanus". Repro en origineel stonden door elkaar heen, maar natuurlijk was alles echt.

Zou me niet verbazen dat hij deze accounts op Marktplaats beheerd, want de graveringen zijn allemaal hetzelfde en die zijn echt niet 70 jaar oud. Jammer dat dit soort gasten het verpesten voor de hobby. Overigens is deze gast al een paar jaar bezig met het verkopen van deze zooi, Marktplaats doet er niets aan.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door pionier »

779 schreef:En de verkoper leest dit ook en past zijn items aan jouw feedback weer aan. ;)
779, dat gebeurt al met ieder origineel item wat men hier laat zien. Dan heb je toch ook al genoeg referentie hoe een origineel exemplaar hoort te zijn (waar je de kopie dus op kan baseren)? Oplichters weten wel hoe ze aan hun info komen.
Mijn mening... beter mensen waarschuwen dat dergelijke items allen fake zijn (met misschien de pech dat er betere fantasie fakes komen)dan hem slapend rijk te laten worden over de ruggen van onwetende of beginnende verzamelaars.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door 779 »

Het gaat eigenlijk altijd over fakes van Duitse items. Meeste lui hier op het forum hebben nog nooit een referentieboek van binnen gezien of contact gezocht met een gerenommeerd verzamelaar om een les te volgen. Zie het tijdens Duiven redelijk vaak dat jongeren <20 zich zo makkelijk laten oplichten.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door arie »

De beste man heeft schijnbaar eens een graveer machine voor zijn verjaardag gehad , en is er al een paar jaar mee bezig deze handel op de markt te brengen. Schijnbaar heeft hij zijn beroep er van gemaakt.
En wat betreft de kopers van dit soort zaken, dom of hardleers?
Al ben ik op NSB gebied eigenlijk nog niet een goed referentieboek tegen gekomen.
Maar je kan mij niet wijs maken als je NSB of wat en ook verzameld of wilt verzamelen je vandaag de dag niet even op internet kijkt en dat je aardig wat informatie tegenwoordig kunt vinden en je bijna wel overal gewaarschuwd voor kopieën op WO II gebied.
Ja en Nederlandse collaboratie is nou eenmaal niet het goedkoop om nu te gaan verzamelen (wat wel eigenlijk)
Als ik wat dubbel heb te koop aanbied is het altijd te duur omdat een ander het voor minder aanbied en nog mooier dingen maar vergeten dat ze het naar een paar jaar in de prullenbak kunnen gooien gezien het nep zooi is een geen enkele waarde vertegenwoordigd.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door pionier »

Sorry voor de bump, maar kan in je voordeel zijn...

Hier dus Sjonnie Choco die zoals Jan zegt een graveermachine voor zijn verjaardag heeft gekregen.

Deze persoon, GWZ uit Baarn, is degene die deze items met gravures continue vervaardigd en dan als semi-origineel aanbied. Deze oplichter word slapend rijk.

Overigens is WMF een gewone duitse leverancier, die net zoals de meeste duitse bedrijven des tijds aan de nazi's leverde. Ze maken nu nog steeds bestek en naar mijn mening zijn ze de bekendste fabrikant van kwaliteits hotel-bestek.
Bijlagen
DE OPLICHTER
DE OPLICHTER
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opgelet! Fake NSB (etc) gravuurwerk op Marktplaats

Bericht door Erik »

pionier schreef:Overigens is WMF een gewone duitse leverancier, die net zoals de meeste duitse bedrijven des tijds aan de nazi's leverde. Ze maken nu nog steeds bestek en naar mijn mening zijn ze de bekendste fabrikant van kwaliteits hotel-bestek.
Klopt. Al sinds 1853 volgens hun eigen website. Het letterlogo van WMF is ook al honderd jaar vrijwel ongewijzigd. Tijdens WO1 ook bajonetten, weet niet of dat tijdens WO2 ook zo was, zal wel denk ik.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie