hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Bert-Jan »

kreeg gister deze foto via via in handen.

Achter opstaat kazematten Grebbelinie maar dat lijkt me heeeeel erg sterk!

Wie kent het geschut? lijkt mij iets van kust geschut....

En in de verte een stad? zijn het duinen? vragen vragen....
grebbeklein1.jpg
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Comrade »

Het lijken mij geen Duinen aangezien die, in mijn ogen, vaak een wat heuvelachtiger landschap hebben.

Het kan een soort zandverstuiving zijn, misschien in de bossen aangezien in in de ''verte'' bomen zie.
Misschien is het wel Kootwijkerzand, 15 kilometer ten oosten van de Grebbelinie, op de lijn met Barneveld.
Hier vlakbij lag Radio Kootwijk, wat misschien van zo danig militair belang was, dat er troepen gelegerd werden.

Ik hoop dat je hier misschien wat aan hebt, ik zelf heb geen kennis over de vegetatie die te zien is op de foto, misschien kan dit ook helpen.
''Drann, drauf, drüber!''
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Dutchy1997 »

Nu woon ik tien minuutjes fietsen van de vroegere Grebbelinie af, en dit uitzicht met die toren daar... Dit lijkt mij toch verdacht veel op Rhenen. Hieronder zie je een foto genomen vanaf de snelweg die er nu langsloopt. Ik zal eens zoeken naar een foto genomen vanaf de heuvel (die volgens mij achter deze snelweg ligt), dan begint het mogelijk meer op deze foto te lijken. Hoe dan ook... Hier de foto :mrgreen:
Foto Rhenen.png
Lijkt er toch verdacht veel op, maar hoeveel kerktorens zijn er wel niet die er zo uitzien? Het zal dus heel wat zoekwerk vereisen...


P.S. De kerktoren waar ik het over heb staat heel klein op de achtergrond...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door michiel01 »

goed gevonden!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Comrade »

Knap hoor!
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Bert-Jan »

http://goo.gl/maps/ndcy2

maar dat verklaard het zand nog niet en ik zie de revier ook niet.

en herkent iemand het geschut?
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Dutchy1997 »

Zoals je ziet is jouw foto een stuk verder naar links genomen, misschien dat daar wel een stuk land was? Ik meen op jouw foto namelijk wel de rivier te zien...

Even wat leuke info over de brug: Dit is de Rijnbrug bij Rhenen en is tot 1944 een spoorbrug geweest. Deze is tussen 1880 en 1883 gebouwd en werd tijdens de Duitse aanval op Nederland in 1940 op 10 mei 1940 opgeblazen. Hij is later weer gerepareerd en in 1944 hebben de Geallieerden de brug opnieuw vernietigd. De spoorbrug is niet meer herbouwd, maar op de fundamenten is in 1955 de nieuwe verkeersbrug gebouwd. Zo houden we het toch nog een beetje in de Tweede Wereldoorlog-sfeer!

Mijn vermeende rivier:
Foto Rhenen 2.png
Foto Rhenen 2.png (147.62 KiB) 455 keer bekeken

Wat betreft het geschut, ik heb geen flauw idee! Hier zullen de echte experts antwoord op moeten geven :wink:

Groetjes,

Dutchy:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Erik »

Moeilijk hoor. kan overal wel zijn.
Zeker niet aan de andere kant van de Rijn bij Rhenen! De Cuneratoren was (en is) veel hoger dan het stompje op de foto. Aan de andere kant van de Rijn lag (en ligt) alleen klei.
Veel bossen op de Veluwe waren toen onbebost. Je ziet aan de stronken dat er is ontruimd.
Het geschut op de foto is volgens mij de koelmantel van de mitrailleur M.20
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door michiel01 »

Erik schreef:Moeilijk hoor. kan overal wel zijn.
Zeker niet aan de andere kant van de Rijn bij Rhenen! De Cuneratoren was (en is) veel hoger dan het stompje op de foto. Aan de andere kant van de Rijn lag (en ligt) alleen klei.
Veel bossen op de Veluwe waren toen onbebost. Je ziet aan de stronken dat er is ontruimd.
Het geschut op de foto is volgens mij de koelmantel van de mitrailleur M.20
kijk je niet van een hoger terreindeel en grotere afstand dan de brug en lijkt het daardoor korter en stomper? Als ik de contouren van het bovenste deel vergelijk met het stompje op de foto, dan komt het aardig overeen volgens mij.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Dutchy1997 »

Dat wilde ik net zeggen! Volgens mij ligt er namelijk een redelijk grote heuvel achter de rivier. Dat zal dan de heuvel moeten zijn waar deze foto is genomen... Ik zal eens op zoek gaan naar betere foto's/plattegronden en misschien fiets ik er nog wel eens eventjes langs, gewoon om het zeker te weten :) Neem ik m'n fotocamera mee, ga ik proberen een plaatje te schieten vanaf de locatie op de foto van Bert-Jan :P
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Erik »

Als de rivier daadwerkelijk daar is waar hij verondersteld wordt te zijn volgens Dutchy is de foto genomen vanaf de Betuwse zijde. Ik heb daar een tijdje gewoond (Randwijk) en woon nu al weer een tijdje in Renkum, maar ik ken daar geen heuvels. Hoogstens het talud van de spoorwegen die van de brug afkwamen. De stelling Ochten-de Spees is veel meer naar het Oosten, je kon Rhenen alleen zien liggen als je achterom keek via de marsdijk en dan nog stak de toren er belangrijk bovenuit.

Wat vinden jullie van mijn suggestie dat het hier wel eens zou kunnen gaan om de koelmantel van een M.20?

Hieronder Rhenen vanaf de Betuwsche zijde van de spoorbrug. Let op de hoogte van de toren!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik op 02 mar 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Bert-Jan »

Dutchy1997 schreef:Dat wilde ik net zeggen! Volgens mij ligt er namelijk een redelijk grote heuvel achter de rivier. Dat zal dan de heuvel moeten zijn waar deze foto is genomen... Ik zal eens op zoek gaan naar betere foto's/plattegronden en misschien fiets ik er nog wel eens eventjes langs, gewoon om het zeker te weten :) Neem ik m'n fotocamera mee, ga ik proberen een plaatje te schieten vanaf de locatie op de foto van Bert-Jan :P
dat zou echt super zijn als je dat zou willen!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:Als de rivier daadwerkelijk daar is waar hij verondersteld wordt te zijn volgens Dutchy is de foto genomen vanaf de Betuwse zijde. Ik heb daar een tijdje gewoond (Randwijk) en woon nu al weer een tijdje in Renkum, maar ik ken daar geen heuvels. Hoogstens het talud van de spoorwegen die van de brug afkwamen. De stelling Ochten-de Spees is veel meer naar het Oosten, je kon Rhenen alleen zien liggen als je achterom keek via de marsdijk en dan nog stak de toren er belangrijk bovenuit.

Wat vinden jullie van mijn suggestie dat het hier wel eens zou kunnen gaan om de koelmantel van een M.20?
Ik heb gister gezocht naar een afbeelding van een koelmantel maar kon echt niks vinden... heb jij misschien een foto?
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door pistole38 »

Is het een 5cm 5 l 50 geschut?
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: hulp gevraagd over geschut/lokatie Nederland 1940?

Bericht door Bert-Jan »

dat zou ook goed kunnen.. als ik deze foto zie.

http://www.strijdbewijs.nl/uitbraak/uitbraak6.htm
ham01.jpg
Plaats reactie