Bombardement op Den Haag herdacht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door platoz »

DEN HAAG (ANP) - In Den Haag wordt vandaag het bombardement op de wijk Bezuidenhout herdacht. De woonwijk werd op 3 maart 1945 per ongeluk geraakt door de Engelse luchtmacht. 600 inwoners kwamen om en duizenden werden dakloos.

De geallieerden hadden de lanceerinstallaties van de Duitsers voor V2-raketten in het Haagse Bos willen beschadigen. Hun doelkaart was echter verkeerd ingetekend en ze wisten niet goed welke omliggende woonwijken nog bewoond waren en welke niet.

De Duitsers trokken zich overigens niets aan van het bombardement: toen ze de nacht daarop opnieuw V2-raketten lanceerden, stortte er één neer bij de Schenkweg in het Bezuidenhout. Acht brandweerlieden die de bombardementsbrand nog aan het blussen waren, kwamen om.

Het bombardement kreeg een lange nasleep en zette het bondgenootschap tussen Nederland en Engeland onder druk. Tevergeefs hebben Nederlandse autoriteiten bij de RAF en Britse politici om opheldering gevraagd. De verantwoordelijk werd afgeschoven op lage officieren. Tot op de dag van vandaag is nooit alle informatie boven water gekomen.

De herdenking begint zondag om 10 uur met een gemeenschappelijke dienst van de kerken in Bezuidenhout in de Christus Triumfatorkerk. Om 12 uur worden bloemen gelegd bij het herdenkingsmonument aan de Koningin Marialaan. De plechtigheid wordt om kwart voor 1 afgesloten met een concert in het Koninklijk Conservatorium.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door Kugelblitz »

Heerlijk altijd zo'n toevoeging:
De Duitsers trokken zich overigens niets aan van het bombardement: toen ze de nacht daarop opnieuw V2-raketten lanceerden, stortte er één neer bij de Schenkweg in het Bezuidenhout. Acht brandweerlieden die de bombardementsbrand nog aan het blussen waren, kwamen om.
Dat er in godsnaam niet gedacht wordt dat de Duitsers er een keer goed vanaf komen. De RAF gooit een hele wijk plat met 600 doden als gevolg, MAAAAARRR, de Duitsers hebben diezelfde nacht weer 8 mensen om het leven gebracht en dat is toch eigenlijk wel veel erger.

Ik zal het wel weer verkeerd interpreteren, maar het valt me op dat er altijd nog een soort staartje aan zo'n bericht zit, waardoor eigenlijk de negativiteit weer aan de Duitsers wordt gekoppeld.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door Joep »

Nou wil ik ook niet pro-Duits lijken, maar het waren ook niet de Duitsers die de oorlog begonnen.
Frankrijk en Engeland verklaarden Duitsland na de inval in Polen de oorlog. Nou kon Duitsland dat aan de ene kant
wel verwachten, aan de andere kant niet. Ze hadden tenslotte het gehele verdrag van Versailles geschonden, en Frankrijk en Engeland
deed niks, ze zeiden alleen: "Dat Duitsland het niet meer mocht doen", en pas toen het te laat was schrokken ze wakker en verklaarden
ze dan toch maar de oorlog. Natuurlijk is het niet goed dat Duitsland zomaar Oostenrijk bezet, Sudetenland, Ruhrgebied, Tsjechië binnenvalt, maar
Engeland en Frankrijk hadden wel grover en eerder mogen reageren vind ik. Ook de schuld ligt deels bij de SU, Frankrijk en Engeland hadden de SU
niet moeten wantrouwen, maar tot een verdrag moeten komen. Ook omdat Hitler Polen verdeelde met de SU was vreselijk stom, zo werd de weg vrij
gemaakt om een aanval op de SU te plegen.

Zoals ik al zei wil ik niet pro-Duits overkomen, maar ik wil duidelijk maken dat niet alle schuld bij Duitsland ligt en er ook bij de Geallieerden verkeerde
dingen zijn ondernemen. Zoals Kugel al zei, vind ik het wel degelijk erger dan 600 burgers ombrengen door random steden te bombarderen, dan dat er 8 brand
weerliederen omkomen, door een foutje. Al is mij niet bekend of die V2 ook voor een onschuldig random stadje bedoeld was, wat ik wel vermoed.

Groetjes, Joep! :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door Jan Klaassen »

Joep schreef:Nou wil ik ook niet pro-Duits lijken, maar het waren ook niet de Duitsers die de oorlog begonnen.
Frankrijk en Engeland verklaarden Duitsland na de inval in Polen de oorlog. Nou kon Duitsland dat aan de ene kant
wel verwachten, aan de andere kant niet.
Eigenlijk moet hier een heel nieuw topic over aangemaakt worden waarschijnlijk, maar even een korte reactie op je bericht, Joep.
Dit punt is gewoon ronduit Quatsch natuurlijk. Duitsland valt een onschuldig land binnen, maar Engeland en Frankrijk zijn de oorlog begonnen omdat zij de oorlogsverklaring wel op een papiertje hebben gezet? Da's natuurlijk een beetje nonsens. Duitsland kon wel degelijk een oorlog verwachten, aangezien in ieder geval Engeland zich al aan de Polen had verbonden - wat eerder, bij Oostenrijk, Sudetenland en het Ruhrgebied niet zo was.
Joep schreef:Maar Engeland en Frankrijk hadden wel grover en eerder mogen reageren vind ik. Ook de schuld ligt deels bij de SU, Frankrijk en Engeland hadden de SU
niet moeten wantrouwen, maar tot een verdrag moeten komen. Ook omdat Hitler Polen verdeelde met de SU was vreselijk stom, zo werd de weg vrij
gemaakt om een aanval op de SU te plegen.
Dat eerste klopt natuurlijk: als ze minder laks waren geweest was het allemaal wat langer uitgesteld, en had de oorlog misschien wel 5 jaar later begonnen. Maar oorlog zou er hoe dan ook komen. Wie met wie tegen wie zou vechten was alleen niet altijd even duidelijk... De Fransen en Engelsen moesten er logischerwijs niet aan denken met de Sovjet-Unie een verdrag te sluiten - dat was op dat moment net zo awkward als een verdrag met de Duitsers. En dat verdrag om Polen: Stalin kon gewoon niet anders dan toegeven: een aanval in 1939 kon hij zich echt niet veroorloven.
Joep schreef:Al is mij niet bekend of die V2 ook voor een onschuldig random stadje bedoeld was, wat ik wel vermoed.
Ongetwijfeld een onschuldig Engels stadje...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door Joep »

De oorlog kon wel vermeden worden, als ze er hard op toezagen dat Duitsland niet meer dan 200 duizend soldaten mocht hebben, en al helemaal niet gestationeerd in de grensgebieden. Het wantrouwen snap ik, ze waren bang voor de communistische invloed op het Westen. Als we dan qua gedrag van Duitsland kijken, kon een oorlog niet vermeden worden, als Hitler het zogenaamde 'lebensraum' wilde creëren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door 779 »

Kugelblitz schreef:Ik zal het wel weer verkeerd interpreteren, maar het valt me op dat er altijd nog een soort staartje aan zo'n bericht zit, waardoor eigenlijk de negativiteit weer aan de Duitsers wordt gekoppeld.]
Idd verkeerd. De Duitsers deden de V2's moedwillig lanceren en de Engelsen hadden niet als doel om Den-Haag plat te gooien. Zelfde toen met Nijmegen. Is toch niet zo heel moeilijk te interpreteren volgens mij...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door Kugelblitz »

779 schreef:
Kugelblitz schreef:Ik zal het wel weer verkeerd interpreteren, maar het valt me op dat er altijd nog een soort staartje aan zo'n bericht zit, waardoor eigenlijk de negativiteit weer aan de Duitsers wordt gekoppeld.]
Idd verkeerd. De Duitsers deden de V2's moedwillig lanceren en de Engelsen hadden niet als doel om Den-Haag plat te gooien. Zelfde toen met Nijmegen. Is toch niet zo heel moeilijk te interpreteren volgens mij...
Duidelijk, maar je begrijpt m'n punt volgens mij niet geheel. Ik vind het storend dat in een in principe objectief nieuwsbericht (bijna 70 jaar an dato) nog steeds een soort uithaaltje moet staan naar de Duitsers.
Dit bericht en deze herdenking gaat over een fout van de Engelsen, namelijk het platgooien van een woonwijk met 600 doden als gevolg. Dat dit per ongeluk gebeurde is tot daar aan toe. Toch moet er nog even in een extra zinnetje (wat geheel niet relevant is voor het nieuwsbericht en eigenlijk niks te maken heeft met de bombardement) worden aangegeven dat de Duitsers ijskoud diezelfde nacht nog een V2 lanceerden die (ook per ongeluk) op diezelfde wijk viel en 8 brandweermannen doodde.

Zo is het laatste wat de lezer eigenlijk leest van dit bericht iets negatiefs over de Duitsers en laat dit nu een keer een fout van de Engelsen zijn en niet van de Duitsers. Die toevoeging over die 8 dode brandweermannen aan het eind van het bericht irriteert me dus een beetje, omdat ik de indruk krijg dat men zo bewust of onbewust toch de Duitsers in een slecht daglicht wil stellen in een van de weinige situaties waar ze er eigenlijk eens weinig mee te maken hebben.

De meesten zal dit wel niet opvallen of ook niet interesseren, maar ik bespeur dit soort subtiele dingetjes wel vaker in nieuwsberichten. Overigens niet enkel gekoppeld aan de Duitsers of WO2, maar altijd toetreffend op een groep die men zich collectief als 'fout' of 'slecht' wil herinneren, ook in actuele gebeurtenissen in het Midden Oosten etc.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Bombardement op Den Haag herdacht

Bericht door SOLDIER Wessel »

Mijn oma's vriendin is overleden door het bombardement, ze kreeg een granaat scherf in haar hoofd.
Mijn oma woonde om de hoek bij haar.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Plaats reactie