Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
jarnodw
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2013, 11:53

Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Bericht door jarnodw »

Beste leden,

Ik ben op zoek naar radiofragmenten of delen hieruit (uit docu bijvoorbeeld) over het eind/ de bevrijding in Belgie.
Het zou tof zijn als iemand van jullie me kan helpen aangezien ik hier weinig info over vind. (waar kan ik het vinden of bemachtigen, in welke docu's komen hier delen in voort etc.)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Bericht door Jan Klaassen »

Denk dat je bij de verschillende Belgische archieven (en misschien zelfs wel de musea) de beste kans hebt om zoiets te vinden. Is er in België niet zoiets als het NIOD in Nederland?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Bericht door Mr Mojo Risin »

Misschien loont het de moeite de VRT een te mailen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Bericht door Jim »

Op deze webite hebben ze verschilldende (WO2)audio fragmenten. Kan je zelf rondzoeken.
http://archive.org/details/WWII_News_1940
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Gezocht: Radiofragmenten eind wo2 (in/over Belgie)

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de weblink Jim. Interessant al die radiofragmenten. Radiofragmenten m.b.t. België tijdens WOII, ik denk dat je hiervoor het beste terecht kunt bij een Belgisch instituut/stichting voor oorlogsdocumentatie. Hoe dit in België heet weet ik eerlijk gezegd niet.
Voor WOII uitzendingen van de BBC m.b.t. België kun je vast wel terecht bij het Britse IWM. Tegen een kleine vergoeding en de belofte dat je de radiofragmenten niet commercieel gaat gebruiken, kun je bij het IWM veel krijgen.
Ik heb bij het IWM ooit eens radiouitzendingen gekocht die betrekking hebben op Market Garden. Waaronder de beroemde verslagen van Stanley Maxted. Deze opnamen zijn overigens van goede kwaliteit.
Misschien wat off topic maar voor de Nederlandse geïnteresseerden, het Nederlands omroepmuseum heeft destijds een LP/CD serie uitgegeven van historische radiofragmenten uit de periode 1936-1947 met de naam "Stemmen des tijds". De complete serie is tegenwoordig in een box te koop; http://www.luisterrijk.nl/luisterboek/9 ... -1936-1947 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie