SHAEF in Utrecht 1945

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Naamloos »

Onderstaande foto's komen uit het Utrechtse Archief, te zien zijn voertuigen en een Amerikaanse soldaat van het Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force. Ik heb alleen enkele vragen over enkele zaken op de foto's.

Een Amerikaanse soldaat poseert samen met een Duitse gevangene.
Afbeelding

Close ups:

Vreemd uniform? Op de veldmuts zie ik volgens mij alleen een kokarde en de schouderstukken zijn smaller dan die je normaal op Duitse uniformen ziet. RAD? Duitse spoorwegen/post?
Afbeelding

De Amerikaan, met buitgemaakte Duitse koppel en pistool! Maar wat moet de ''US'' patch voorstellen?
Afbeelding

Een Utrechter schildert SHAEF markeringen op een personenwagen. Wie kan mij vertellen wat voor merk dit is?

Afbeelding

Een Dodge Command Car op de Stadhuisbrug:

Afbeelding

Afbeelding

:)
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Richard1976 »

Naamloos schreef:De Amerikaan, met buitgemaakte Duitse koppel en pistool! Maar wat moet de ''US'' patch voorstellen?
Afbeelding
US civilian in uniform patch
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Jan Klaassen »

Naamloos schreef: Vreemd uniform? Op de veldmuts zie ik volgens mij alleen een kokarde en de schouderstukken zijn smaller dan die je normaal op Duitse uniformen ziet. RAD? Duitse spoorwegen/post?
Afbeelding
Een "Oosterse vrijwilliger" misschien?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Mr Mojo Risin »

Richard1976 schreef:
Naamloos schreef:De Amerikaan, met buitgemaakte Duitse koppel en pistool! Maar wat moet de ''US'' patch voorstellen?
Afbeelding
US civilian in uniform patch
Inderdaad een combatant and non-combatant sleeve emblem, gedragen door civiel legerpersoneel tijdens overzeese militaire missies.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Naamloos »

Top! De Duitsers ga ik achter aan, in de omgeving van Utrecht hebben tijdens de oorlog een best wat Sovjet Soldaten gevangen gezeten (Onder andere in kamp Amersfoort en Haarzuilens, maar over vrijwilligers in Duitse dienst? Maar goed, aan het einde van de oorlog was het hier in de omgeving een mengelmoes van Duitse eenheden dus ik sluit het absoluut niet uit!

Over de Amerikaan, wat voor een functie kon zo'n burger hebben? Verslaggever/journalist? Wellicht een tolk?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door johan willaert »

Jurist, advocaat, gids, etc...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door Jan Klaassen »

Naamloos schreef:Maar over vrijwilligers in Duitse dienst?
Je weet het maar nooit... Ze zaten in heel Nederland, vooral aan de kust (zie "Osttruppen in Westelijk Nederland" uit 1993). Maar goed, Duits uniform met bijzondere kraagspiegels en schouderstukken... Zie alleen geen armschildje o.i.d., maar het heeft i.i.g. niets weg van RAD, Post, Reichsbahn enzovoort.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: SHAEF in Utrecht 1945

Bericht door asjemenou »

Naamloos schreef:Top! De Duitsers ga ik achter aan, in de omgeving van Utrecht hebben tijdens de oorlog een best wat Sovjet Soldaten gevangen gezeten (Onder andere in kamp Amersfoort en Haarzuilens, maar over vrijwilligers in Duitse dienst? Maar goed, aan het einde van de oorlog was het hier in de omgeving een mengelmoes van Duitse eenheden dus ik sluit het absoluut niet uit!

Over de Amerikaan, wat voor een functie kon zo'n burger hebben? Verslaggever/journalist? Wellicht een tolk?
Dit topic was mij niet eerder opgevallen, vandaar mijn late reactie.
De "krijgsgevangen Duitser" op de foto zittend op het spatbord van de vrachtwagen is zeer vermoedelijk een Armeniër behorende tot het Amenisches Infanterie Bataillon 812. Dit Ostbataillon was aan het einde van de oorlog verspreid gelegerd tussen Utrecht en Amsterdam. In de stad Utrecht zelf waren zij ook aanwezig. De Duitsers verspreidde dit Ostbataillon met opzet om de kans op een opstand van deze Armeniërs zo klein mogelijk te houden. Tussen de Armeniërs en het verzet in Utrecht bestonden contacten. De Armeniërs hebben hen zelfs wapens en munitie geleverd die zij uit de Duitse voorraden stalen.
De Armeniërs deden dit om een daad van verzet te plegen. Zodoende konden zij dan min of meer aantonen dat ze niet zo getrouw aan de Duitsers waren geweest. Zij wisten immers heel goed wat hen na de onvermijdelijke capitulatie van het Duitse leger te wachten zou staan.
Na de capitulatie werden de Armeniërs opgesloten in het krijgsgevangenkamp voor Duitse militairen in Haarzuilen nabij Utrecht. De westelijke geallieerden zaten met deze Ostbataillone in hun maag. De Sovjet Unie eiste van de westelijke geallieerden hun uitlevering. Hoewel de westelijke geallieerden wisten wat deze soldaten van de Ostbataillone te wachten zou staan werden zij toch door hen aan de Sovjet Unie uitgeleverd.
Over deze uitlevering werd zodoende druk onderhandelt tussen de westelijke geallieerden en de Sovjet Unie. Het SHEAF was hier mee belast.
De Amerikaan op de foto kan dus mogelijk deel hebben uitgemaakt van een Amerikaanse delegatie. De Armeniër op de foto zal waarschijnlijk als tolk/verbindingsman hebben gefungeerd.
Vanwege de hulp aan het Utrechtse verzet bestond er enige sympathie voor de Armeniërs. Enkele verzetslieden hebben zodoende geprobeerd om hun uitlevering aan de Sovjet Unie tegen te houden. Er zijn brieven hierover gestuurd aan de Sovjet ambassade in Nederland en zelfs aan Prins Bernhard echter zonder resultaat. Hoe het de Armeniërs na hun terugkeer in de toenmalige Sovjet Unie is vergaan is niet bekend.

Wat de Sovjet krijgsgevangenen in kamp Amersfoort betreft, deze waren door de Duitsers gedurende de oorlog daarheen gebracht. Geen van hen heeft het einde van de oorlog gehaald. Zie; http://www.russisch-ereveld.nl/ereveld.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie