Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Bericht door stekker »

Is er hier op het forum iemand die meer weet over het feit Nederland voor de duitse inval in Nederland parachutisten had?
Ik ben 30 jaar geleden in het bezit gekomen van een parachute en springmiddelen.
Ik zal hiervan binnenkort een betere foto maken.
De geschreven tekst op dit brevet luidt:

De commandeerende officier van het Korps Parachutisten
verleend na een door Meesters gehouden Examen volgens het voorschrift
op de SchermoefeningenParachute en Springmiddelen
den graad van PREVOT
wegens betoonde moed en beleid als Commandant van een patrouille parachutisten,
die een gevaarvolle opdracht hadden te verrichten aan den Korporaal: de Haan
Ergens in Nederland, den 19den Februari 1940

(Getekend)
De Officier belast met de Scherm Parachute oefeningen (handtekening) De Commandant voornoemd De Sergeant: (handtekening)

De Meesters:
(handtekening+ handtekening)

Afbeelding

Afbeelding
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Bericht door kimji »

Prachtig certificaat, vooral omdat blijkbaar nog geen certificaat voor was, waarvoor een schermmeester brevet handmatig is aangepast naar een parachute en springmiddelen brevet!
De graad "Prevot" betekent trouwens schermmeester, en hoort dus niet bij het parachutist zijn.
Apart trouwens de omschrijving: "wegens betoonde moed en beleid als commandant van een patrouille parachutisten, die een gevaarvolle opdracht hadden te verrichten". Dat impliceert bijna dat het een soort, wat we vandaag de dag, een tevredenheidsbetuiging of een gratificatie zouden noemen, en niet een diploma tot parachutist.
Wat staat er geschreven onder "De commanderende Officier van het ........ Parachutisten". Dat impliceert dat er al wel een eenheid parachutisten was.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Bericht door Jim »

Zeer apart. In Nederland waren er wel parachutes. Deze werden in licentie gemaakt (Firma Irvin) voor Nederlandse piloten. Het woord parachutisten werd in Nederland nog niet gebruikt. De correcte gebruikte vooroorlogse naam was valscherm en valschermspringers.

Het is mijns mening mogelijk dat iemand lang na de oorlog meende het nodig te vinden om een schermoefeningen brevet te moeten "aanpassen" naar iets spannenders dan wel meende dat het parachutisten zou moeten zijn. En zodoende heeft aangepast.

Dan rijst bij mij de vraag: Bij welke gevaarlijke opdracht heeft korporaal de Haan verricht met betoonde moed in Februari 1940? (Dus niet in oorlogstijd!) Ergens in Nederland?

Het lijkt mij ook dat er verschillende handschriften gebruikt zijn. De aanpassingen zijn zover ik niet kan zien geschreven in identieke schrift als de tekst. wegens betoonde moed en beleid als Commandant van een patrouille parachutisten,
die een gevaarvolle opdracht hadden te verrichten aan den Korporaal: de Haan
En deze tekst is ook niet geheel identiek qua handschrift. Ook de kleuren van de tekst zien er verschillend uit.

De landen in Europa die voor de oorlog een serieuze parachutisten opleiding hadden zover ik weet waren zover ik weet. Rusland, Italië, Duitsland, Polen, Frankrijk.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Bericht door stekker »

Oke, alvast bedankt voor deze reacties.
Ik heb inmiddels al een mail gestuurd naar het legermuseum.
Als ik wat meer weet horen jullie het.
Ondertussen hoop ik ook wat info te vinden over de genoemde personen: de sergeant Bos en korporaal De Haan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands parachute en springmiddelen brevet

Bericht door Erik »

stekker schreef:Oke, alvast bedankt voor deze reacties.
Ik heb inmiddels al een mail gestuurd naar het legermuseum.
Het legermuseum is nu druk bezig met verhuizen en de afdeling CIC die dit soort naspeuringen verricht/laat verrichten is niet in bedrijf (volgens mijn zegsman die op die afdeling werkt)

Hoewel ik toch al een aantal jaartjes in de historie woel van het Nederlandsche leger ben ik nog niet eerder een para-opleiding tegengekomen. Al helemaal geen gevaarlijke opdrachten in februari 1940. Ook de benaming 'parachutist' was, zoals al opgemerkt, niet gangbaar. Tijdschriften als MAVOS en MIL SPECTATOR, toch de bronnen voor nieuw materieel, optreden e.d., reppen er niet over.

Misschien inderdaad een naoorlogs grapje?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie