Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Bericht door 779 »

Volgens diezelfde rechten heb ik recht op veiligheid en een veilige omgeving. Overheid is dus verplicht er alles aan te doen om mijn veiligheid te garanderen. Dat lijkt me te botsen dan?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Bericht door okke »

[url=http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/Language.aspx?LangID=dut]Universele Verklaring van de Rechten van de Mens[/url], artikel 30 schreef:Geen bepaling in deze Verklaring zal zodanig mogen worden uitgelegd, dat welke Staat, groep of persoon dan ook, daaraan enig recht kan ontlenen om iets te ondernemen of handelingen van welke aard ook te verrichten, die vernietiging van een van de rechten en vrijheden, in deze Verklaring genoemd, ten doel hebben.
Het woord "veiligheid" of "veilige omgeving" komt in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet voor. Op basis van deze universele verklaring is de overheid niet verplicht er alles aan te doen om jouw veiligheid te garanderen. Je draait zaken om, om een van de rechten te ontkrachten. :r
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Bericht door 779 »

Een samenvatting van de UVRM anders:
Rechten van de mens

In de UVRM staan rechten die een gemeenschappelijk stelsel van waarden en beginselen zijn in de strijd tegen armoede en uitsluiting. Het gaat om rechten als:

het recht op leven, vrijheid en veiligheid;
vrijwaring van slavernij, foltering, willekeurige aanhouding/detentie;
gelijkheid voor de wet;
vrijheid van meningsuiting, vereniging en vergadering;
het recht op privacy en bewegingsvrijheid;
het recht op een eerlijke rechtsgang;
het recht deel te nemen aan het politieke proces;
het recht op een behoorlijke levensstandaard (toereikende gezondheidszorg, voeding, kleding, huisvesting);
het recht op eigendom;
het recht op arbeid en gelijk loon voor gelijke arbeid;
het recht op onderwijs;
het recht op vrije deelname aan het culturele leven.
En ik zeg alleen maar dat het mij lijkt te botsen. Als je van een normale vraag al begint te kotsen, is het voor mij ook in deze discussie klaar. De mazzel.
Gebruikersavatar
michaelbrinkmann
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 okt 2012, 01:29
Locatie: Evergem, België

Re: Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Bericht door michaelbrinkmann »

Mijn persoonlijke mening: ik zeg dat elke recht verbonden is met plichten...

Als er gesproken wordt van recht op veiligheid, heeft iedere burger de plicht daar een bijdrage aan te leveren - burgerzin dus :) Bij mijn weten proberen de westerse landen naar best vermogen dit en andere rechten te voorzien.

Om terug te komen op 'foltering' - hier een voorbeeld uit de realiteit, uitgevoerd door de Duitse politie. Hoewel geen echte foltering werd toegepast, werd er wel mee gedreigd. De betrokken politie-ambtentaar kreeg een veroordeling en de verdachte kreeg 3000 euro toegewezen.

Nu naar de feiten: de verdachte had een kind ontvoerd en losgeld geëist maar werd wel opgepakt door de politie. De politiediensten vreesden voor het leven van het betrokken kind, een bankierszoon, en de verblijfplaats ervan was niet gekend.

Door de dreigementen ging de verdachte over tot bekentenissen en werd het kind gevonden, helaas overleden.

Hier de link naar een van de betrokken artikels (wel in het Duits):
http://www.focus.de/panorama/welt/kommi ... 63785.html

De wet werd nageleefd en de betrokken politie-ambtenaar gestraft maar in mijn ogen is hij een held.

PS:
By the way, er bestaan het EVRM (Europees Verdrag voor de rechten van de mens) en het UVRM (Universele verklaring van de rechten van de mens). Dit laatste is eerder een 'afspraak' en niet afdwingbaar - te vergelijken met een morele codex.
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Veel meer nazikampen en getto's dan gedacht

Bericht door Erik »

779 schreef:Volgens diezelfde rechten heb ik recht op veiligheid en een veilige omgeving. Overheid is dus verplicht er alles aan te doen om mijn veiligheid te garanderen. Dat lijkt me te botsen dan?
De overheid, dat ben je zelf!
Vergeet niet dat de overheid bestaat uit mensen die 'wij' hebben aangesteld, middels ons politiek systeem (Monarchieel parlementaire democratie) van volksvertegenwoordiging. Alle verantwoordelijkheid bij de overheid leggen is dus dus verantwoordelijkheid afschuiven, zo zit het dus niet in elkaar.
Zelf dienen we te zorgen voor een veilige omgeving. In het klein doe je dat door je zo te gedragen dat anderen geen aanstoot aan je hoeven te nemen. In het heel groot hebben we afgesproken dat we gezamenlijk ons land zullen verdedigen (lees voor land niet alleen onze 41.000 vierkante kilometer Nederland maar tevens onze normen en waarden) middels een leger wat aangevuld kan worden burgers (dienstplichtigen)

Dus nee, het botst niet! De Nederlandse maatschappij is zo ingericht dat we onze veiligheid kunnen garanderen. Moet wel iedereen meedoen. En inderdaad, daar schort het nog wel eens aan, is mijn mening.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie