Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

Hallo allemaal,
Bij deze wil ik me ook even voorstellen:

Mijn naam is Jules Levels
17 jaar oud en woon in Neer (midden Limburg)
Ik verzamel nu ongeveer 2 a 3 jaar en voornamelijk wat in de regio heeft gevochten.

Bij deze had ik een vraag over een gasmasker of dit DAK is, en wat de waarde is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jules95 op 03 apr 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: DAK Gasmasker

Bericht door Erik S. »

Om eerlijk te zijn geloof ik niet 123 in "Dak" gasmaskers. Zeker niet omdat ze altijd gevonden worden in lichtgrijs geschilderde gasmaskerbussen die door de Brandweer zijn doorgebruikt. De Gasmaskerbussen hebben deze "rare" kleur geel ook onder het lichtgrijs zitten. De stempel 43 is apart, en ik heb eerlijk gezegd nooit gesnapt waarom de ogen en een gedeelte van de filter geel zijn geschilderd. De kleur geel doet me daarnaast op geen enkele manier denken aan " Dunkelgelb " zoals de Duitsers hem in 43 hebben ingevoerd, en al helemaal de functie van deze verf heeft mij nooit overtuigd.

Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden..
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: DAK Gasmasker

Bericht door Jules95 »

Ik weet ook niet 100% zeker of dit een ''echt'' DAK gasmasker is, het is wel dat het masker aan de binnenkant, en op de klarscheiben 1940 is gestempeld. Toen waren de Duitsers nog in Afrika.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: DAK Gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Er is al veel gezegd geweest over deze gasmaskers, vooral vanwege hun kleur en de stempels. Velen zeggen dat dit na-oorlogs is doch ik moet dit tegenspreken simpel om het feit dat ik er ééntje gevonden heb bij een boer die het als kind had opgeraapt nadat de Duitsers uit het dorp waar hij woonde waren weggetrokken en het is in dezelfde kleur en heeft dezelfde stempels als deze hier getoont door de OP. Het gasmasker die ik heb draagt trouwens nog een naam, rang en FP nummer (wat mij leidde naar een cavalerie eenheid). Dus het masker is nooit ergens doorgebruikt geweest. Dus het kan wel degelijk zijn dat deze gebruikt is geweest als DAK.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Erik S. »

De enige reden die ik zie waarom er gele verf op de filter zit is dat ik nu pas zie dat het een FE 42 filter is, die eigenlijk bijna altijd geel is.

Over de maskers denk ik nog steeds het zelfde. Op wehrmacht awards zijn er diverse redenen aangeduid.
Some think KM, I suspect Sivilforsvaret (civil defence) wich used gery uniforms and a lot of german helmets and gasmasks, but all wich I definately know coms from that dept.was painted yellow.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

Er zit ook een bus bij. Deze bus heeft luftwaffe of kriegsmarine graue verf op. Ik heb ooit bovenop en bij de sluiting wat verf weg gehaald, achteraf zonde, maar daar zat ook de gele kleur op afgewisseld met het gewone wehrmacht grun. Zal deze week wel fotos van de bus plaatsen.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Erik S. schreef:De enige reden die ik zie waarom er gele verf op de filter zit is dat ik nu pas zie dat het een FE 42 filter is, die eigenlijk bijna altijd geel is.

Over de maskers denk ik nog steeds het zelfde. Op wehrmacht awards zijn er diverse redenen aangeduid.
Some think KM, I suspect Sivilforsvaret (civil defence) wich used gery uniforms and a lot of german helmets and gasmasks, but all wich I definately know coms from that dept.was painted yellow.

Beiden kloppen niet met de vondst die ik gemaakt heb, diegene die ik liggen heb is nooit in enig van deze branches geweest. Zoals ik al zei, er is al veel over gezegd geweest maar alles is speculatie. Moest ik er ééntje gekocht hebben bij een handelaar of de afkomst zou onbekend zijn dan zou ik ook twijfelen maar deze die ik liggen heb is exact dezelfde configuratie als deze hier getoond maar ik weet waar de mijne vandaan komt en wat de geschiedenis ervan is.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door martinus »

Zou je er wat foto's van kunnen plaatsen? Hebben we gelijk vergelijkingsmateriaal.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Hier een paar van de mijne:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Mallory »

Heel gaaf Uncle Goose. De persoon erachter en zijn eenheid al onderzocht?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Bij doorbruik zouden in principe de adelaars verwijderd moeten geweest zijn.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Mallory schreef:Heel gaaf Uncle Goose. De persoon erachter en zijn eenheid al onderzocht?
Geprobeerd, maar ik ben niet ver gekomen. Buiten het feit dat het iets met paarden te maken had weet ik niets ervan.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Kugelblitz »

Uncle Goose schreef:
Mallory schreef:Heel gaaf Uncle Goose. De persoon erachter en zijn eenheid al onderzocht?
Geprobeerd, maar ik ben niet ver gekomen. Buiten het feit dat het iets met paarden te maken had weet ik niets ervan.
Stabsbeschlagmeister zal inderdaad hoefsmid zijn...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

Mijn bus is inderdaad ongeveer hetzelfde, alleen kriegsmarine of luftwaffe grau overgeschilderd. Wat ik me wel afvraag is waarom een calvelarie eenheid, of iets in die richting, een totaal andere kleur zou hebben als de gewone heer?
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Mallory »

Kugelblitz schreef:
Uncle Goose schreef:Geprobeerd, maar ik ben niet ver gekomen. Buiten het feit dat het iets met paarden te maken had weet ik niets ervan.
Stabsbeschlagmeister zal inderdaad hoefsmid zijn...
Inderdaad. En het Feldpostnummer zal hier inderdaad ook mee samen hangen. 00367 behoorde in ieder geval in 1941 nog tot Armee-Pferdepark 463, gelegerd in Hønefoss (Noorwegen). Ik raad je aan de rest ook na te gaan (kan iemand hier op het forum vast wel mee helpen). Het zou leuk zijn een link te zien tussen de vindplaats van de bus en de laatste plaats van dat Fp-nr. :)
Plaats reactie