Wat verstaan jullie onder een begrippenlijst?

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Wat verstaan jullie onder een begrippenlijst?

Bericht door Willem ter Haar »

Ik probeer mee te helpen met een berippenlijst. Maar nu volg ik het niet meer helemaal.
Is een begrip niet iets als Blitzkrieg-> Duits voor bliksem-oorlog. Een benaming voor de oorlog in Polen waarbij het Duitse leger zeer snel het land binnen trok met grote aantallen tanks en zo iets als
Hitler-> Leider van Duitsland van 1933 tot 1945. Starter van de WO2. Of iets in die trant.
Nu krijg ik een hele waslijst van biografiën en dergelijke heb ik het idee. Dat vind ik eigelijk bij nadere info horen. (Misschien een idee dat nadere info of belangrijke personen)
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Wat verstaan jullie onder een begrippenlijst?

Bericht door okke »

Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Het is meer een vraag voor de maker van http://www.wo2.nl
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

hij bedoelt: volgens de strikte term is onze begrippenlijst geen begrippenlijst meer; maar eerder iets dat uitgegroeid is tot iets groters....
en of dat wel de bedoeling is...toch?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Wat verstaan jullie onder een begrippenlijst?

Bericht door Proos »

Willem ter Haar schreef:Ik probeer mee te helpen met een berippenlijst. Maar nu volg ik het niet meer helemaal.
Is een begrip niet iets als Blitzkrieg-> Duits voor bliksem-oorlog. Een benaming voor de oorlog in Polen waarbij het Duitse leger zeer snel het land binnen trok met grote aantallen tanks en zo iets als
Hitler-> Leider van Duitsland van 1933 tot 1945. Starter van de WO2. Of iets in die trant.
Nu krijg ik een hele waslijst van biografiën en dergelijke heb ik het idee. Dat vind ik eigelijk bij nadere info horen. (Misschien een idee dat nadere info of belangrijke personen)
De begrippenlijst is (als je er op klikt) een ":: Begrippenlijst & Woordenboek ::"

Onderwerpen uit bijvoorbeeld de hoofdstukken voor kinderen kunnen hier verder uitgewerkt worden, maar ik zie 't graag als een soort database met zoveel mogelijk informatie gesorteerd op onderwerp. Er zit alleen pas één onderwerp in. De oude site bevatte al een paar kleine onderwerpjes die speciaal voor kinderen geschreven waren.

Ik wil in feite die twee bij elkaar brengen. Je klikt in de begrippenlijst op een onderwerp en krijgt dan zowel informatie voor kinderen (soort eenvoudig geschreven samenvatting) en eronder zoveel mogelijk aanvullende informatie (bij voorkeur met hoofdstuk aanduiding -> voorbeeld is te zien bij "een vraag over de 2e wereldoorlog" op http://www.wo2.nl), wat wel gemakkelijk te lezen moet zijn. Eenvoudig knippen&plakken is niet de bedoeling denk ik.

Waar krijg je trouwens die hele waslijst te zien? Er zit pas een onderwerp (helaas) in de begrippenlijst?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

benmaf schreef:hij bedoelt: volgens de strikte term is onze begrippenlijst geen begrippenlijst meer; maar eerder iets dat uitgegroeid is tot iets groters....
en of dat wel de bedoeling is...toch?
Juist
Proos schreef:Waar krijg je trouwens die hele waslijst te zien? Er zit pas een onderwerp (helaas) in de begrippenlijst?
Wat hier in de kennisdoos staat.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In de kennisdoos staan een aantal initiatieven voor de website. Plus kan men dingen posten die op internet gevonden worden, zeg maar alle zaken die ter kennisgeving zijn.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Begrippenlijst

Bericht door paulstolk »

Het lijkt me het meest handige om in een begrippenlijst de korte weergave van het begrip te geven. Om bijvoorbeeld er snel achter te komen of het wel datgene is wat je precies zoekt. Bij het begrip kunnen dan links komen te staan naar artikelen zowel binnen als buiten de site.

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht. Er is al enorm veel te vinden op het internet, waarom zou je voor de zoveelste keer hetzelfde gaan vertellen? Het nadeel van een medium als internet is dat mensen vaak door de bomen het bos niet meer zien. Een site als dit kan goed als "portal", toegangspoort, gebruikt worden om verder te verwijzen naar sites die goed zijn.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Plaats reactie