Vraagje ivm Wo2 wapens verzamelen.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Kristijn
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2011, 00:46

Vraagje ivm Wo2 wapens verzamelen.

Bericht door Kristijn »

Hoi,

Ik heb even een vraagje, ik richt mij vooral even naar Belgische verzamelaars.

Door het hele gedoe met het al dan niet veranderen van de wapenwet.
Moest die er nu effectief gaan doorkomen, wat gebeurd er dan met wo2 wapens collectors?

Bv: Wat moet je doen als je demil's hebt maar dat niet gedaan is door de proefbank in luik? (en dus zonder certificaat is)
En hoe zit dat dan met bodemvondsten? want denk niet dat ze daar echt aan de loop gaan geraken voor gaten in te boren aangezien alles vast geroest is etc.

Want als de wet er komt krijg je wss een bepaalde tijd om alles inorde te brengen.
Maar als je dan geen certificaat hebt zou je in princiepe een illegaal wapen hebben?
Wat je dan ook niet kan verkopen (zou je dat in de toekomst willen)

Zou je die dan allemaal alsnog moeten laten demil maken door de proefbank?

Kan je dan bv een vergunning gaan halen waar je die wapens kan opzetten?


(ps: hoeveel wo2 wapens mag je op dit moment hebben zonder vergunning? daarmee bedoel ik demils/bodemvondsten)

Sorry voor de hele uitleg maar vraag mij dit toch vaak af.

Bedankt

Groetjes
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Vraagje ivm Wo2 wapens verzamelen.

Bericht door Uncle Goose »

op het hebben van demils staat geen limiet (want zij zijn in principe geen wapen meer maar slechts schroot) en momenteel ook geen limiet op het hebben van wapens die vrij zijn (uiteindelijk kan men dit toch niet controleren op dit moment). Ik weet momenteel de stand van zaken niet hoever men staat met deze zinloze en idiote verandering van de wet door madame trutteboom (ik hoop nog steeds dat het een stille dood sterft).

En eerlijk gezegd gaan weinigen zich geneigd voelen om bij de verandering mooi braaf alles te gaan aangeven om ofwel elke 5 jaar een dik pak geld te mogen leggen voor een vergunning ofwel in de toekomst misschien alles mooi te mogen afgeven aan meneer de police als ze de wet weer eens veranderen en gewoonweg alle wapens verbieden (door een vergunning aan te vragen weet men immers wat jij liggen hebt en is er dus geen ontkomen aan als ze op een dag aan je deur staan om alles op te komen halen). Dat laatste zit er in de toekomst volgens mij wel aan te komen, after all, it's for your proctection.

In theorie zouden bodemvondsten ook nog vallen onder de wapenwet maar in praktijk zijn de meeste wapens zover weggerot dat er van afvuren geen sprake meer mogelijk is. Natuurlijk zouden ze je kunnen vervolgen moesten er echt iemand van kwade wil zijn maar zover zal het in praktijk nooit komen. Elke logisch denkende mens kan wel zien dat de meeste bodemvondsten niet meer zijn dan wat oud ijzer en dus niet meer gebruikt kunnen worden. Hoewel, in België weet men maar nooit want de wetgeving is zo ridicuul dat men bijvoorbeeld een Mosin Nagant Model 1891 mag hebben en een Model 1891/30 niet, nochtans gaat het hier feitelijk over hetzelfde wapen dat enkel een wat kortere loop heeft (zo'n 7cm) en cosmetisch iets anders is, dat het dezelfde patroon kan afvuren met beide wapens en dat de mechaniek klak hetzelfde is heeft men blijkbaar over het hoofd gezien, en dan claimt men dat de lijst van de vrije wapens is opgesteld door "experts", daar moet ik eens hard mee lachen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraagje ivm Wo2 wapens verzamelen.

Bericht door Erik »

Voor de Nederlandse "verzamelaars":
Uncle Goose schreef:op het hebben van demils staat geen limiet (want zij zijn in principe geen wapen meer maar slechts schroot) en momenteel ook geen limiet op het hebben van wapens die vrij zijn (uiteindelijk kan men dit toch niet controleren op dit moment).
Is gelijk aan de Nederlandse wetgeving. Een demil (deko) wapen is voor de wet geen wapen. Vanwege zijn gelijkenis echter zijn de regels van wapens uit categorie IV toepasbaar.
Uncle Goose schreef:In theorie zouden bodemvondsten ook nog vallen onder de wapenwet maar in praktijk zijn de meeste wapens zover weggerot dat er van afvuren geen sprake meer mogelijk is.
In Nederland vallen bodemvondsten van wapens altijd onder de werking van de Wet Wapens & Munitie. Ook in het geval van "volledig dichtgeroest"!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie