onbekende dolk

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

onbekende dolk

Bericht door Jonasj »

hallo allemaal,
ik heb deze dolk onlangs van mijn oma gekregen. ik heb er wat over opgezocht, maar niet echt iets gevonden.
hij leek mij niet echt waardevol dus ik heb hem dan maar op 2dehands gezet. Nu wordt er al tot 60 euro op geboden. Dit is veel meer dan dat ik had verwacht, dus ik vroeg me af, of er dingen zijn die ik moet weten over deze dolk. :P
hij lijkt op een hj mes, hij heeft ook een motto, maar dat kan ik helaas niet lezen (veel te vaag).

dus mijn vraag is: kan iemand mij vertellen wat voor dolk dit is? waar werd hij gebruikt? kortom alle mogelijke info is welkom.
alvast bedankt.
IMG_4444.jpg
IMG_4445.jpg
IMG_4446.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: onbekende dolk

Bericht door stekker »

Wacht nog maar even met verkopen.
Ik vermoed dat jouw dolkje toch wel speciaal kan zijn, als ik kijk naar de gripplaten en de schede.
Het embleem ken ik niet, maar er zijn ongetwijfeld mensen op het forum die dit weten.
Staat er een makersmerk op?
En probeer van het eventuele makersmerk en het motto een goede foto te maken.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: onbekende dolk

Bericht door Jonasj »

makersmerk helaas niet. van het motto zal ik een betere foto proberen maken, en ik zal hem nog eens proberen te ontcijferen.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onbekende dolk

Bericht door Erik »

Zo even uit het blote hoofd:
De pijlenbundel (latijn/Italiaans: de fascis) is een geliefd fascistisch symbool. Oorspronkelijk het teken van landsmacht (zoals de pijlenbundel in de klauw van de Nederlandse leeuw)
Het zou (...) een Italiaanse dolk kunnen zijn. De pommel en ricasso echter zijn van onmiskenbaar Duits model (maar ook weer vaak gekopieerd) Hetzelfde model als van de bajonetten uit de 98-serie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: onbekende dolk

Bericht door davy »

Logo van het Falangisme, Spaanse politieke beweging.
Geen idee van originaliteit.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: onbekende dolk

Bericht door Comrade »

Symbool is van de nationalisten onder Franco, tijdens de Spaanse burgeroorlog.

Edit, ik zie dat Davy en Erik me voor waren.
''Drann, drauf, drüber!''
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: onbekende dolk

Bericht door Jonasj »

na wat speurwerk ben ik hier ook achter gekomen. en het motto zegt 'arriba espana' wat ook klopt. Het enige probleem is dat er geen maker opstaat... en dat is niet zo goed. In ieder geval al bedankt voor de reacties.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: onbekende dolk

Bericht door Kugelblitz »

Misschien weet Veltro wel wat dit is, ook al verzamelt hij vooral Italiaanse militaria? Stuur hem eens een PB...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: onbekende dolk

Bericht door Comrade »

Vertaling luid: Spanje naar boven
Als dit niet nationalistisch is weet ik het niet meer :mrgreen:

Na wat onderzoek blijkt dit (mits origineel) te gaan om een Spaanse dolk van de nationalistische jeugdbeweging aldaar(Spaanse Hitlerjugend) oftewel de Frente Juventudes.

Hier wat links naar het HJ-research forum over deze messen, maar pas na inloggen kan je de foto's bekijken.
http://www.hj-research.com/forum/f31/sp ... ndex4.html
http://www.hj-research.com/forum/f74/fr ... pain-2025/

Hier nog een link naar Weitze, laat je niet opwinden door de prijs, volgens de experts op het HJ forum zal de verkoop prijs niet boven de 170,- liggen.
https://www.weitze.net/detail/04/Spanie ... 93404.html

Sommigen daar betwijfelen of er ooit zo iets geweest is als deze dolken....
''Drann, drauf, drüber!''
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: onbekende dolk

Bericht door Jonasj »

ik heb hem ook al op het HJ forum geplaatst en daar zijn ze ook sceptisch over deze dolken.
ik weet ook niet goed wat ik er van moet vinden. vreemde dolk... :?
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: onbekende dolk

Bericht door rajbrns »

Hoe is je oma eigenlijk aan deze dolk gekomen, misschien heeft zij er wel wat meer info over?
Verzamel items van het Derde Rijk
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: onbekende dolk

Bericht door Jonasj »

ik was van plan haar morgen eens te bellen. want ik heb er geen idee van hoe zij er aan is geraakt. als ik meer bruikbare info heb zal ik het laten weten.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie