Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
ReDFoX
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2013, 19:57

Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door ReDFoX »

Hallo iedereen,

Weet iemand wat de gangbare prijs is voor een Finse Mosin Nagant M91/30? 1944 gedateerd.
De verkoper vermoed dat er een stempel van de zeemacht op staat ook. Ik heb het wel nog niet gezien maar kan dit? En is die dan meer waard of niet?

Alvast bedankt.
Bart
Laatst gewijzigd door ReDFoX op 18 apr 2013, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30

Bericht door Danielcollector »

een foto zou heel erg helpen.
als deze onklaar is gemaakt en het is niet het geval dat hij van de zeemacht is zou hij volgens mij rond de 100-misschien 120 euro opleveren.
wat de waarde is MET stempel weet ik niet
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30

Bericht door Joep »

Uit 1944 en met zeemacht stempel is die veel meer waard dan de laatsgenoemde prijzen 8)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
ReDFoX
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2013, 19:57

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30

Bericht door ReDFoX »

Hij is wel degelijk onklaar gemaakt.
Heeft er iemand toevallig een foto van die zeemachtstempel hoe die er zou moeten uitzien?

Ik zal eens kijken om een foto van het wapen op het forum te plaatsen.

Alvast bedankt.
ReDFoX
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2013, 19:57

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30

Bericht door ReDFoX »

Hierbij de foto's:
De verkoper vraagt er 200euro voor. Hij vermoed natuurlijk ook dat er een zeemacht stempel op staat. Is dit reeel of vinden jullie van niet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de foto's van de stempels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten

Bart
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door rajbrns »

Neem contact op met Honved, heeft o.a. als verzamelrichting Fins 1939-1945.
Ik vermoed dat hij je het beste kan helpen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door Joep »

Is'tie wel waard, maar als koper moet je uitgaan datie stempel niet echt is, 150 is reëler.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
ReDFoX
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2013, 19:57

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door ReDFoX »

@rajbrns: Bedankt voor de tip. Ik heb hem net een pb gestuurd.

@Joep: Wel de verkoper wil niet lager gaan dan 200euro aangezien hij vermoed dat er een zeemacht stempel op staat en dat dit wapen hierdoor meer gewild is.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door CollectorWo2 »

Als het niet zeker is dan is het geen 200 waard..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door asjemenou »

ReDFoX schreef:Hallo iedereen,

Weet iemand wat de gangbare prijs is voor een Finse Mosin Nagant M91/30? 1944 gedateerd.
De verkoper vermoed dat er een stempel van de zeemacht op staat ook. Ik heb het wel nog niet gezien maar kan dit? En is die dan meer waard of niet?

Alvast bedankt.
Bart
Nette Mosin Nagant. Kan je de verkoper eens vragen om een meer gedetailleerdere foto van de stempels op de kamer? Op de huidige foto kan ik er in ieder geval niet veel van maken. Wat het stempel van de "Finse zeemacht" betreft, bedoelt hij hiermee de stempel op de kolf? Deze bewuste stempel is niet van de Finse marine maar is een stempel van de Finse maker van de houten kolf. Gewoon een standaard stempel dus en niet iets speciaals. Nogmaals, de stempels op de kamer van de Mosin Nagant kunnen meer over het geweer vertellen.
De prijs. Meer dan 200 Euro zou ik er zéker niet voor betalen. Laat je niets door de verkoper wijsmaken. Het gaat hier om een Mosin Nagant die door het Finse leger dan wel door de Finse Burgerwacht is gebruikt. Zo heb ik het afgelopen weekend een (onklare) Sovjet Mosin Nagant M1891/30 te koop gezien compleet met draagriem, 2e model bajonet en een schoonmaaksetje. De prijs, 200 Euro.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door honved »

Hallo Bart,
Lijkt mij een normale M91/30 van de finse maker Tikkakoski (T in een driehoek binnen een cirkel), deze stempel werd toegepast na 1939, voor 1939 was stond de T wel in een driehoek maar zonder cirkel.
Foto is niet al te duidelijk maar geloof dat dat op de kamer staat.
Op de kolf kunnen verschillende stempels voorkomen zoals AV3 e.d. die aangegeven in welk wapendepot het wapen is onderhouden. Verder zijn er stempels (op de kolf) mogelijk van een S,L of een Z binnen een cirkel met gekruiste kannons-lopen, die aangegeven bij welk wapendepot het wapen van een nieuwe kolf werd voorzien.
Geloof dat deze stempel met een Z op dit wapen staat.
Bij finse wapens kun je de vele stempels vertalen naar zijn inzetgebied e.d. echter dan moet je wel over de juiste literatuur beschikken. Mocht je belangstelling hebben in Finse mosin nagants of nagants in het algemeen dan kan ik je de 2 boeken van Karl-Heinz Wrobel aanbevelen (Drei Linien - Die Gewehre Mosin Nagant).
Trouwens een stempeling van de finse marine ben ik nog niet tegengekomen, Metalen ronde platen kunnen in de kolf voorkomen die het bewuste regiment aangegeven maar die komen vrijwel alleen voor bij vroege finse nagants en deze is van 1944.
Een mogelijkheid van finse marine stempelingen (in de kolf) zijn de volgende ;
MSK = onderofficier en manschappen oorlogs marineschool (vrij vertaald)
gekruiste kannonslopen met daaronder een anker en daaronder weer een krans = cadet en officiers marine school
Hoop dat je hier wat aan hebt.
O ja de waarde van dit wapen schat ik tussen de 100 en 200 euro, zeker niet meer. Is maar net wat je ervoor over hebt. Zelf zou ik meer rond de onderste grens denken
Groet
Honved
ReDFoX
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2013, 19:57

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door ReDFoX »

Hallo iedereen,

Bedankt voor de snelle reacties en de hulp die jullie me hebben gegeven.
Ik heb de verkoper de link doorgestuurd van dit topic en hij heeft deze eens doorgelezen. Hierdoor was de verkoper bereid om zijn prijs te laten zakken.
Ik ben vandaag het wapen gaan ophalen voor de prijs van 145euro. Het wapen is in een zeer nette staat en een mooie aanwinst voor mijn collectie. :)
De verkoper was ook heel vriendelijk en zodoende heb ik dus een goede WO2 gerelateerde kennis bij ook.

Nogmaals dank ik jullie allen voor de goede hulp! :D

Vriendelijke groeten
Bart
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Prijs Finse Mosin Nagant M91/30 (Foto's!)

Bericht door CollectorWo2 »

Mooi dat je geslaagd bent! :)
Plaats reactie