Hembrug karabijn 1939

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Hembrug karabijn 1939

Bericht door Aart »

Mag ik jullie iets voorleggen ?

Op MP staat een Hembrug karabijn te koop met ijzerwerk/loop uit 1939. De kolf heeft ws geen stempel. Ik kan de combinatie 1939 en een karabijn niet plaatsen. De riem zou wielrijders zijn maar dat is-ie zeker niet; die heb ik ooit zelf gehad en die ziet er anders uit. Wie kan er iets over zeggen ?
Bijlagen
Hembrug krabijn 1939
Hembrug krabijn 1939
Hembrug-2.jpg
Hembrug-3.jpg
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door zjopske »

Ik zou deze passen, het stukje hout op de houder voor de patronen mist ook lijkt het alsof het bovenhout mist.
De riem vind ik ook wel creatief al ben ik er wel benieuwd naar.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door emielS »

volgens mij is het zo een die in 1940 snel is in elkaar gezet!!!


grt emiel
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Aart »

En hoe zit dat dan met die stempeling van 1939 in de loop ? Zijn er in 1939 ook lopen aangemaakt voor karabijnen ? Ik heb er niets van kunnen vinden.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

Volgens mij (en het legermuseum) is de productie van wapens gestopt in 1924.
Aart schreef:En hoe zit dat dan met die stempeling van 1939 in de loop ? Zijn er in 1939 ook lopen aangemaakt voor karabijnen ?
Je haalt twee dingen door elkaar. De loop is niet "1939" gestempeld maar het afsluiterhuis (ook wel eens 'kast' genoemd) Die kan wel eens in 1939 zijn geproduceerd. Een loop wordt aan het afsluiterhuis gezet.
Het bekledingshoutje mist, hoor ik iemand zeggen. Helaas is de foto te donker om de zien of er ooit een bekledingshoutje opgezeten heeft.
De karabijn waar Emiel op doelt is de karabijn No. 5. Geweren werden ingekort tot karabijn, letterlijk. De plaats van de geweercordonbeugel werd opgevuld met een stukje essenhout (een kenmerk van No. 5 karabijnen) en de loop tot en met de haft gefreesd zodat de karabijnhaft paste. Het wapen is duidelijk te onderscheiden van de karabijnen omdat de handsleuven op een andere plaats zitten.

Mij zijn geen moedwillige latere stempelingen van data bekend op Hembrugwapens. Ik ga ervan uit dat de stempeling "1939" correct is. De wapenriem is interessant en, indien origineel, uit de jaren twintig. De singel is smal. Latere singels zijn 8,5 cM breed.

Staat dat ding nog op MP? Ik zie 'm niet...
Laatst gewijzigd door Erik op 18 apr 2013, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Aart »

Hoi Erik,

Ik heb de verkoper specifiek gevraagd naar het stukje/stukjes essenhout maar die zijn er dus niet; het is dus geen karabijn nummer 5.

Ter info: een brede riem (die van 8,5 cm) voor wielrijders heb ik ca. 15 jaar geleden van iemand gekregen samen met een doos met ander spul. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik de riem verkocht voor het belachelijke bedrag van 650 euro (alleen de riem !!!!!!!)

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

Aart schreef:Hoi Erik,

Ik heb de verkoper specifiek gevraagd naar het stukje/stukjes essenhout maar die zijn er dus niet; het is dus geen karabijn nummer 5.
Klopt, de handsleuven lopen door tot aan de patroonkast. Bij een geweer (en dus ook karabijn no. 5) houdt de handsleuf op een centimeter of 8 voor de patroonkast.
Aart schreef:Ter info: een brede riem (die van 8,5 cm) voor wielrijders heb ik ca. 15 jaar geleden van iemand gekregen ..... heb ik de riem verkocht voor het belachelijke bedrag van 650 euro (alleen de riem !!!!!!!)
Belachelijk. Idiotigheid van verzamelaars.
De brede singel is van later datum. In de jaren tien en twintig bestonden er riemen met smalle singels. Mocht het afgebeelde exemplaar origineel zijn, vermoed ik dat dat een ouder model betreft.
Helaas heb ik hier niet mijn deeltje 1 van Talens. Daar staan de onderscheidelijke riemen in beschreven.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Bert-Jan »

Aart schreef:En hoe zit dat dan met die stempeling van 1939 in de loop ? Zijn er in 1939 ook lopen aangemaakt voor karabijnen ? Ik heb er niets van kunnen vinden.

ik heb vaker een hembrug loop gezien uit 1939.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

bertjan schreef:ik heb vaker een hembrug loop gezien uit 1939.
Nee, jij hebt vaker een kast gezien die gestempeld is met 1939. De loop wordt daarin geschroefd. De loop heeft z'n eigen kenmerken.
Er zullen ongetwijfeld tot in '40 onderdelen van wapens zijn gemaakt, alleen al om de lopende voorraad inzetbaar te houden. De fabricage van hele geweren hield op in 1924.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Aart »

Bedankt heren, ik weet voldoende; ik laat hem mooi lopen.

Ik heb al een nr. 5 die ws ook in 39 of 40 bij elkaar is geraapt en ik wil nu een originele nr. 1, 2, 3 of 4

Dan nog maar even afwachten.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door asjemenou »

Aart schreef:Bedankt heren, ik weet voldoende; ik laat hem mooi lopen.

Ik heb al een nr. 5 die ws ook in 39 of 40 bij elkaar is geraapt en ik wil nu een originele nr. 1, 2, 3 of 4

Dan nog maar even afwachten.

Aart
Hierbij zal ik mijn mening ook nog geven. :wink:
De Hembrug karabijn op de foto lijkt mij een No.3 of 4. Bovendien is ze incompleet. De houten handgreep en de pompstok ontbreken en mogelijk ook het houten bekledingsstuk op het magazijn. Het zijn onderdelen die lastig zo niet onmogelijk los te vinden zijn.
Mijn raad in deze is dan ook, zoek verder naar een compleet exemplaar. Op militariabeurzen zie je ze af en toe nog wel eens te koop. Het is beter om meer te betalen voor een compleet exemplaar dan een goedkoper incompleet exemplaar die je waarschijnlijk nooit compleet meer zal krijgen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

Dan ook mijn mening: prima wapen.
De handbeschermer is goed te repliceren, de ontlaadstok (pistolen en musketten hebben pompstokken) is te koop voor dit wapen. Ook het bekledingsstuk is goed te doen, heb dat al vaker gedaan voor een no. 4. Helaas kan ik op de foto niet zien of de patroonkast ook voorbereid is op een bekledingstukje.
Wie heeft dat wapen te koop?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door emielS »

iemand op marktplaats en zijn prijs is 550, lager gaat ie niet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

emielS schreef:iemand op marktplaats en zijn prijs is 550, lager gaat ie niet.
Daarvoor heb ik een scherpe no. 4. Laat maar gaan dan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Aart »

Staat op Marktplaats maar dan moet je zoeken onder 'Hemburg' (schrijffoutje).

Ik heb een aanbod gekregen van 500 e maar ik hoef hem niet meer.

Aart
Laatst gewijzigd door Aart op 19 apr 2013, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie