Slowchat topic - deel 21

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door patrickh »

Dar moet ik je inderdaad wel gelijk in geven!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Kugelblitz »

779 schreef:Ik ben zelf voorstander van de middenpartijen. Links is naar mijn mening nergens een oplossing voor omdat zij zich richten op de lagere klasse. Rechts is ook niet de oplossing omdat zij zich richten op de bedrijven en rijken.

Enne, graaiers zijn niet alleen de schuldigen aan de crisis. Dat is gewoon de Nederlander zelf, die ik zoals ik al eerder zei, alles wil hebben maar simpelweg het geld niet voor verdient. Er is serieus iets met je mis als je geld moet lenen voor luxe artikelen als een auto of vakantie.
Die leencultuur vind ik ook iets erg ongezonds! Dat begint al onder de studenten met de optie 'bij te lenen'. Ik ken er ook genoeg die gewoon lenen om uit te kunnen gaan, vakanties te betalen etc. Je kunt tegenwoordig ook vrijwel alles in termijnen betalen of van die acties van 'koop nu en betaal over 2 jaar'. Ik kan ook absoluut niet begrijpen hoe je zoiets kunt doen. Als je geen geld hebt kan er ook niks worden gekocht...
Een hypotheek is helaas vaak nodig en eventueel een nieuwe auto afbetalen (vind ik ook al riskant), maar verder toch liever niet... Volgens mij kun je ook veel te makkelijk snel aan geld komen en is men zich totaal niet bewust van de gevolgen. Schulden hebben is iets normaals geloof ik, maar zo ben ik niet opgevoed en ik zou me er ook zeer ongemakkelijk bij voelen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

En die 'leencultuur' gecombineerd met een stel bankdirecteuren die alleen aan hun eigen portemonnee denken, lijkt mij een goed recept om 16,5mln mensen te laten nadenken over hoe het nu verder moet in dit mooie land. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Jan Klaassen »

Ik spring even in.

Dat over die werkweigeraars: da's mooi hoor, jongens. Sterke taal over die mensen "aanpakken" enzo. Maar stel - je zit in de WW en woont in Venlo. Dan is er werk in de havens in Rotterdam - een minimumloontje waaruit je uiteindelijk minder overhoudt dan van je WW. Lijkt me "nee" een hele logische reactie, maar is dat moedwillig werk weigeren en moet dat bestraft worden? Echt - als er werk in de buurt is waar de mensen ook daadwerkelijk op vooruit gaan (lees: een echte baan), dan zullen ze dat heus wel aannemen. Let trouwens ook op dat sommige werklozen "overkwalificeerd" zijn: je kan best schoonmaker willen worden om maar aan het werk te geraken - maar dat betekent nog niet dat ze je aannemen!

"En ten tweede" :)
Dat van dat lenen: klopt - da's de Amerikaanse stijl en daar hebben wij net even iets teveel van meegekregen. Maar scheer niet iedereen over 1 kam. Bij hypotheekaanvraag in de jaren '90 was "the sky the limit" en werd je vanalles aangepraat. Niet nog wat extra's lenen, mevrouw - om een leuke keuken van te maken? Voor een nieuwe auto - een grotere tuin - een nieuwe grasmat - zwarte dakpannen en weet ik al niet wat. En ja, daar zijn sommige mensen op ingegaan. Maar als dat de mentaliteit van de periode is en een gladde adder in pak je absoluut verzekerd dat dit compleet risicoloos is (wat zijn het toch goudeerlijke teveel verdienende bonuszuigers): kan je dat dan de mensen aanrekenen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:Ik spring even in.

Dat over die werkweigeraars: da's mooi hoor, jongens. Sterke taal over die mensen "aanpakken" enzo. Maar stel - je zit in de WW en woont in Venlo. Dan is er werk in de havens in Rotterdam - een minimumloontje waaruit je uiteindelijk minder overhoudt dan van je WW. Lijkt me "nee" een hele logische reactie, maar is dat moedwillig werk weigeren en moet dat bestraft worden? Echt - als er werk in de buurt is waar de mensen ook daadwerkelijk op vooruit gaan (lees: een echte baan), dan zullen ze dat heus wel aannemen. Let trouwens ook op dat sommige werklozen "overkwalificeerd" zijn: je kan best schoonmaker willen worden om maar aan het werk te geraken - maar dat betekent nog niet dat ze je aannemen!
De eerste zes maanden van je WW hoef je dat niet. Zes maanden een salaris gekregen van de samenleving, het lijkt me meer dan logisch als er daarna word gezegd dat je banen moet accepteren buiten je voorkeur/kennis/opleiding oid. Als je minder gaat verdienen dan je WW uitkering, word dat ook nog eens aangevuld met een bepaald percentage.

Als je 'nee' blijft zeggen en lekker wil teren op geld van de samenleving, denk ik inderdaad dat het UWV verder mag gaan dan alleen korten, maar gewoon alles stopzetten. Ik vind echt dat het eens afgelopen moet zijn dat we kijken naar de wens van één individu. Omdat jij geen zin hebt om 'minder' werk te accepteren moeten anderen méér WW premie betalen en zal het langer duren voordat de overheidsfinanciën op orde zijn. Daarnaast ook ontzettend egoïstisch. Ik werk op dit moment *** . Komt vast wel een moment dat ik ander werk krijg.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

Ohja, de WW kosten in 2012 bedroegen bijna 5 miljard euro volgens het CBS. Zouden de werkgevers ook zoveel in het laatje hebben gebracht door hun WW-premie? Die bedraagt 1,70% van je inkomen elke maand. Voor het ontvangen van 1 maand WW moet je bij een bruto inkomen van €2500,00 bijna 60 maanden WW premie betaald hebben. Voor een half jaar dus 360 maanden = 30 jaar. En dan mogen we als Nederlander ook nog eisen dat we bepaalde beroepen afwijzen in de WW? Tuuuuuuuuuuuurlijk :mrgreen:


Als je recht denkt te hebben op bijvoorbeeld 5 jaar WW, dan zou je dus maandelijks misschien voorafgaande eerst 10 jaar moeten werken en 25% tot 50% premie betalen. Wat ik wil zeggen, dat de overheid eerst geld moet ontvangen door werkende Nederlanders willen ze het kunnen uitdelen als je in een situatie zit waarin het noodzakelijk is.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef: Als je 'nee' blijft zeggen en lekker wil teren op geld van de samenleving
Kijk - ik kan best op het volle bericht reageren, maar dit respectloos bestempelen van een grote groep mensen die echt niet "vrijwillig werkloos" is maakt dat een beetje nutteloos. We verschillen over deze basis al enorm van mening _/-\o_

En je hebt makkelijk praten met "je moet aannemen wat aan je voorbij komt". Maar nogmaals dat voorbeeld: hoe ga je in deze tijden verhuizen van Venlo naar Rotterdam? Of van Hulst, Breskens, Terneuzen of een ander randgebied - naar de randstad? Dubbele hypotheek enzo - extra kosten die je toch echt niet van het aanstormende hongerloontje terugbetaald gaan worden.

De mensen willen echt niet thuis blijven zitten - maar de oplossing moet wel een beetje realistisch zijn en niet alleen maar gericht zijn op cijfertjes (want dat kan rechts-Nederland nog altijd zeeeeeer goed).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

Dus jij vind dat iemand langer in de WW moet kunnen blijven zitten omdat ie het recht heeft om werk te weigeren? Wie betaald die langere tijd dan? Je weet dat overheidsgeld uiteindelijk voortkomt uit belastingen van burgers en daarnaast kun je moeilijk geld uitgeven wat er niet is...

En jouw voorbeeld van woonachtig in Venlo en werken in Rotterdam is wel beetje extreem, maar zeker niet onmogelijk. Dat is 1 uur en drie kwartier reistijd. Is veel, maar je kunt gewoon verder solliciteren en een baan dichterbij zien te vinden. Je laat iig zien aan het UWV dat je bereid bent om er alles voor over te hebben.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:Dus jij vind dat iemand langer in de WW moet kunnen blijven zitten omdat ie het recht heeft om werk te weigeren? Wie betaald die langere tijd dan? Je weet dat overheidsgeld uiteindelijk voortkomt uit belastingen van burgers en daarnaast kun je moeilijk geld uitgeven wat er niet is...
Ik ben tegen het gebruik van de woorden "werk weigeren" in die zin. Het zijn heus geen kwade mensen hoor - geen geldtrekkers "omdat het kan". Het gemak waarmee tegenwoordig mensen maar elke baan die voorbij komt moeten nemen - ook al ga je er op achteruit en is het compleet onrealistisch - vind ik niet goed.
En ik weet precies waar het geld vandaan komt. Dat heet nu solidariteit. En dat je geen geld kunt uitgeven wat er niet is ben ik het niet helemaal mee eens. Nu ben ik persoonlijk dan ook groot voorstander van het anticyclisch begrotingsbeleid, dus daar past dat perfect in :wink: Banken zouden dat moeten laten - in een wereld van stabiele staten zou dat door overheden best gedaan kunnen worden (en het heeft in het verleden al veel goed gedaan).
779 schreef:En jouw voorbeeld van woonachtig in Venlo en werken in Rotterdam is wel beetje extreem, maar zeker niet onmogelijk. Dat is 1 uur en drie kwartier reistijd. Is veel, maar je kunt gewoon verder solliciteren en een baan dichterbij zien te vinden. Je laat iig zien aan het UWV dat je bereid bent om er alles voor over te hebben.
Is extreem - maar zou moeten kunnen volgens onze ministers.
Maar wacht nu eens even: "je kunt gewoon verder solliciteren"?? Is dat dan geen "werk weigeren" volgens jou? Je moet die baan toch nemen? Anders wordt je WW afgesneden enzovoort... Toch?
Dat laatste ben ik het wel mee eens: mensen moeten wel solliciteren en "het UWV laten zien" dat ze ook echt willen werken - maar dat betekent niet dat ze voor een sigaar uit eigen doos bij een bollenkwekerij moeten werken, waar ze minder geld verdienen dan ze met hun WW doen. Dan maar even wat langer rondkijken: en die mogelijkheid moeten ze krijgen. "Gelukkig" is de WW dan ook niet zonder maximum periode.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:Ik ben tegen het gebruik van de woorden "werk weigeren" in die zin. Het zijn heus geen kwade mensen hoor - geen geldtrekkers "omdat het kan". Het gemak waarmee tegenwoordig mensen maar elke baan die voorbij komt moeten nemen - ook al ga je er op achteruit en is het compleet onrealistisch - vind ik niet goed.
En ik weet precies waar het geld vandaan komt. Dat heet nu solidariteit. En dat je geen geld kunt uitgeven wat er niet is ben ik het niet helemaal mee eens. Nu ben ik persoonlijk dan ook groot voorstander van het anticyclisch begrotingsbeleid, dus daar past dat perfect in :wink: Banken zouden dat moeten laten - in een wereld van stabiele staten zou dat door overheden best gedaan kunnen worden (en het heeft in het verleden al veel goed gedaan).
Het werknemersdeel van de premie voor de WW is naar mijn weten afgeschaft. Werkgevers betalen nog 'slechts' 1,70% van je loon aan WW premie. Dat lage percentage heeft enkel als doel mensen zo kort mogelijk zonder werk te laten zitten. Als er werk voorbij komt wat lager betaald, dan is natuurlijk niet prettig. En reken maar dat het in eerste instantie niet de bedoeling is van het UWV die een werkzoekende begeleidt, maar iedereen is beter af als hij/zij aan het werk zit. Geen gat op je CV, gevoel nuttig te blijven zijn voor de maatschappij, de samenleving hoeft de WW niet meer op te hoesten en de overheid krijgt weer inkomstenbelasting.
Jan Klaassen schreef:Is extreem - maar zou moeten kunnen volgens onze ministers.
Maar wacht nu eens even: "je kunt gewoon verder solliciteren"?? Is dat dan geen "werk weigeren" volgens jou? Je moet die baan toch nemen? Anders wordt je WW afgesneden enzovoort... Toch?
Dat laatste ben ik het wel mee eens: mensen moeten wel solliciteren en "het UWV laten zien" dat ze ook echt willen werken - maar dat betekent niet dat ze voor een sigaar uit eigen doos bij een bollenkwekerij moeten werken, waar ze minder geld verdienen dan ze met hun WW doen. Dan maar even wat langer rondkijken: en die mogelijkheid moeten ze krijgen. "Gelukkig" is de WW dan ook niet zonder maximum periode.
Met verder solliciteren doelde ik op het feit dat je die ene baan gewoon accepteert en dat je ondertussen verder blijft solliciteren naar een baan dichterbij of die beter bij je past.

Als laatste, als je werk accepteert welke een lager salaris heeft dan je WW uitkering, wordt die zoals ik zei nog gedeeltelijk aangevuld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Memory »

Hmm, we zullen eens zien. Vandaag ook de hele sollicitatie rompslomp weer ingerold...
Mijn werkgever is failliet en helaas loon van afgelopen 2 maand niet meer mogen ontvangen.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door 779 »

Memory schreef:Hmm, we zullen eens zien. Vandaag ook de hele sollicitatie rompslomp weer ingerold...
Mijn werkgever is failliet en helaas loon van afgelopen 2 maand niet meer mogen ontvangen.
Dat is balen... :| Meen dat het UWV mogelijkheid heeft om in bepaalde gevallen een 'uitkering bij betalingsonmacht' te geven in deze situaties. Tot een bepaalde tijd terug betalen zij je verdiende geld plus vakantiegeld uit. Of heb je dat al aangevraagd? :)
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Memory »

Ben het momenteel even aan het uitzoeken allemaal, maargoed zit er ook nog met een studie ernaast. Dus even kijken hoe het loop met werk vinden.
Maar ik ga er eens naar kijken, bedankt voor de tip :)
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door rajbrns »

Even een wat luchtiger onderwerp.
Wat zijn jullie plannen met Koninginnedag?
Ik ga zoals gewoonlijk ergens naar een rommel/vlooienmarkt hier in de buurt en misschien s'avonds nog even de stad in.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Slowchat topic - deel 21

Bericht door Stefan »

Buizen? :P
Gesloten