Hulp bij een aantal voorwerpen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Darkman »

Wie kan me meer informatie geven over de onderstaande items.
Ik heb gezocht op internet en de boeken die ik heb, maar kan vrijwel geen info vinden.

Duitse kleerhangers gestempeld met Eigentum der Wehrmacht, Luftwaffe en Kriegsmarine.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

First Aid pack. Er staat op gecamoufleerd verband, dus het zal na Wo2 zijn?
Of is dit soort verband nog gebruikt laat oorlogs (wo2)?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Entrenchment tool carrier (cover). Eerste indruk lijkt het US, maar die hadden zover ik weet deze covers niet.
Duits net na-oorlogs misschien? Er zit een vage stempel in.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

2 losse flodders (blanks) 0.50 cal (US?). Geen stempelingen. Iemand een idee hoe oud deze zouden kunnen zijn?'

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg Roberto
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door patrickh »

Piohoes is Amerikaans model zoals ook naoorlogs gebruikt in Nederlands leger, en losse flodders uiteraard ook naoorlogs.
Kleerhangers durf ik niet te zeggen of ze origineel zijn, kunnen ook naoorlogs zo gestempeld zijn.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door 779 »

Verband is post 1947 aan het medical number te zien.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door earlymb »

Piohoes is gewoon Nederlands na-oorlogs, voor de klapschep US M1943 of de Nederlandse na-oorlogse kopie van de Duitse klapschep. De hoes is geheel anders dan de Amerikaanse WO2 hoes. :wink:
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Darkman »

Iedereen bedankt voor de snelle hulp!
In welke jaren heeft het Nederlandse leger deze Piohoes gebruikt?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nederlandse naoorlogse pioniersschep

Bericht door asjemenou »

Darkman schreef:Iedereen bedankt voor de snelle hulp!
In welke jaren heeft het Nederlandse leger deze Piohoes gebruikt?
Een exacte periode durf ik niet te geven maar ik ken foto's die genomen zijn in 1958 waarop Nederlandse militairen staan afgebeeld met dit model pioniersschep foedraal. Rond 1980 is de dubbel opklapbare pioniersschep met kunstoffen foedraal ingevoerd. Dus in deze tussenliggende periode zal de foedraal bij het Nederlandse leger in gebruik zijn geweest.
Op jouw foedraal staat een stempel van het MVO (Ministerie van Oorlog). Als ik het goed heb dan werd deze aanduiding begin jaren zestig vervangen door KL (Koninklijke Landmacht). Jouw foedraal zal dan ook van eind jaren vijftig dateren.
In jouw foedraal behoort een pioniersschep die sterk lijkt op een Duitse WOII Klappspaten. Het gaat hierbij dan wel om een naoorlogse variant. Naast dit model pioniersschep had het Nederlandse leger ook nog een model pioniersschep in gebruik zoals het model US M43 pioniersschep.
Dit model pioniersschep/foedraal kon zowel oorlogs als naoorlogs gedateerd zijn. WOII gedateerde US M43 pioniersscheppen werden door het naoorlogse Nederlandse leger gewoon doorgebruikt. De pioniersscheppen en foedralen werden naast elkaar gebruikt en zijn onderling uitwisselbaar en konden zodoende ook in de PSU worden aangetroffen. Bijgaand enkele foto's van zo'n zelfde model foedraal met de bijbehorende pioniersschep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door earlymb »

Amerikaanse M1943 scheppen zijn bij mijn weten t/m 1945 gemaakt, niet daarna. Wel in zulke gigantische hoeveelheden dat ze makkelijk te vinden zijn. In 1951 verscheen de M1951 pioschop; in feite een M1943 schep met een uitklapbaar houweelblad die voor zover ik weet niet bij de KL zijn gebruikt. Van de late jaren '50 t/m de vroege jaren '80 waren dus de WO2 US M1943 en de Nederlands geproduceerde versie van de Duitse klapschep (zie de foto's van asjemenou) naast elkaar in gebruik, en beide passen in jouw houder. :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Erik »

'Mijn' pioschop (uitgereikt juli 1986) droeg het stempel '1944'. Het had een NLD hoes van canvas zonder leerwerk.
Ik heb enige leerwerken pioschopdragers zoals boven afgebeeld, de vertelde klopt met wat ik weet.
De pioschop-in-drieën (geheel opklapbaar) was pas tegen 1990 gemeengoed in de KL. Met name het volk wat niet direct bij het gevecht betrokken raakte kreeg nogal eens uit de oude voorraad.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Darkman »

Nogmaals dank voor alle reacties.
Weer een hoop geleerd!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Aart »

In '86 nog zo'n oude pioschop ? Ik ben van 85-2 en kreeg al de opvouwbare vouwschop.
Vreemd !!! Maar er gebeur(d)en bij de KL wel meer onverklaarbare zaken

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door Erik »

Aart schreef:In '86 nog zo'n oude pioschop ? Ik ben van 85-2 en kreeg al de opvouwbare vouwschop.
Vreemd !!! Maar er gebeur(d)en bij de KL wel meer onverklaarbare zaken
Mijn broertje was anderhalf jaar daarvoor opgekomen op de KMS en had ook al een opvouwbare. Ik kwam op op de PIROC (bestemd voor YPR-chauffeur bij B-cie 42 BLJ, werd overigens Verkpel 42 BLJ) en wij kregen allemaal 'onder uit de zak'. Ook webbing gevechtstas en ransel terwijl het hele leger met die plastic fietstassen liep!
Ik was allang blij dat mijn zakmes van staal was en niet van vuursteen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door johan willaert »

In opleiding in 1982 had ik een US 1944 Wood schop...
Vervolgens bij de Troepen in Duitsland had ik een driedelige plooischop, maar eens terug onderrichter in de Infanterieschool eind jaren 80 terug een US WO2 model...

Het Belgische leger deed deze WO2 modellen pas massaal van de hand in de vroege jaren 90... Ik heb er zo'n 200 stuks kunnen verkrijgen, allen 1943-44 en 45 el altijd ofwel Ames of Wood... Van die 200 heb ik er 6 gehouden (43-44 en 45 van elke maker)
Daarnaast waren er vele honderden alleen US gemarkeerd zonder maker noch datum...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hulp bij een aantal voorwerpen

Bericht door michiel01 »

de kleerhangers zijn prima wo2 exemplaren
Plaats reactie