Filmpje re-enactment

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Filmpje re-enactment

Bericht door yente »

Ik kwam dit weer fantastisch realistisch re-enactment filmpje tegen... :frownno:
Weer het sterotype van de US re-enactor.

http://www.youtube.com/watch?v=WEYZANG- ... =endscreen
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Nick-H »

mega kikke vet stoer cool man! :bonk: GE-WEL-DIG :r
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door 779 »

Menig re-enacment in Nederland is nog slechter dan dat... Eigenlijk zou er een soort klasseringssysteem moeten komen.
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Nick-H »

Dan ben je al een tijd niet meer op een fatsoenlijk evenement geweest
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door 779 »

Morbide obesitas, niet de juiste kleding, 12 jarigen, geen kennis over de uit te beelden gebeurtenis, geen militaire training etc etc. Het is allang niet meer uit respect voor de slag en personen, maar gewoon om het soldaatje kunnen spelen. Re-enacmentgebeuren Amherst is nog voorbeeld ervan...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

779 schreef:Morbide obesitas, niet de juiste kleding, 12 jarigen, geen kennis over de uit te beelden gebeurtenis, geen militaire training etc etc. Het is allang niet meer uit respect voor de slag en personen, maar gewoon om het soldaatje kunnen spelen. Re-enacmentgebeuren Amherst is nog voorbeeld ervan...
Helaas moet ik als geschiedenisuitbeelder (ik gebruik de term reenactor al niet meer) 779 wel deels gelijk geven. Toen ik begon met deze hobby ging ervan uit dat iedereen had gestudeerd voordat het pak werd aangetrokken. Dat was slechts bij een enkeling het geval. Dat is gemiste kans.
Ook ik verwonderde mij (de eerste keer was in Wageningen, jaren terug) over het grote aantal 15-jarige sergeanten Airborne! En in Oosterbeel over het grote aantal sergeanten Airborne die gezien de lichaamsbouw (in de loop van vele jaren zorgvuldig opgebouwd, dat wel) wel twee parachutes nodig hebben gehad om safe te landen!

Echter, optreden voor publiek kent beperkingen. Die dan ook vaak tegen elke militaire logica ingaat, omwille van de kijkcijfers! Ik heb ook wel eens op een landweggetje het gevecht moeten aangaan met duiters, die ook op dat landweggetje stonden. Reden: publiek moest en zou een gewapend treffen zien! Het ging werkelijk nergens over!
Met twintig man als een bloemkooltje over elkaar heenbuitelend om maar een losse flodder af te kunnen voeren, ja, dat lijkt inderdaad nergens op. Of tenminste, het lijkt op een handjevol reenactors!

Als je het evenement militair goed wilt uitvoeren (...) is er voor het publiek geen donder te zien of ze moeten meelopen. De groep Glider Pilots van de VHM weet waar ik het over heb. Nachtelijke verplaatsing en een schuilbivak op Brits-militaire wijze met dien verstande dat iedereen voorzien was van dezelfde bepakking (ipv herverdeeld te zijn)

En het tekort aan militaire training? Tja, dat is het probleem van de groep. Het optreden en het militair zijn staat vaak in de handboeken omschreven. Er moet iemand zijn in de groep die zich dat eerst eigen gaat maken voordat-ie ook maar denkt aan strepen opnaaien. En daarna zijn groep opleiden.
Bij de Vereniging Historische Militaria http://www.livinghistory.nl streven we daar overigens wel naar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Nick-H »

779 schreef:Morbide obesitas, niet de juiste kleding, 12 jarigen, geen kennis over de uit te beelden gebeurtenis, geen militaire training etc etc. Het is allang niet meer uit respect voor de slag en personen, maar gewoon om het soldaatje kunnen spelen. Re-enacmentgebeuren Amherst is nog voorbeeld ervan...
Inderdaad zoals erik al zegt. kan ik ook niet anders dan je daar deels gelijk in te geven. Het is alleen zo jammer dat dat soort groeppen altijd op de voorgrond staan en groepen die het wel snappen niet.

Verder ga ik hiet geen reclame maken voor onze groep. Maar kijk verder. er zijn namelijk zat groepen die het wel snappen.
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door 779 »

Je mag best link naar jullie groep hier posten, of filmpjes oid.
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Nick-H »

Hier een filmpje met wat we 2 weken geleden hebben gedaan.
de jaarlijkse herdenking ik Ede op 17 april.
http://www.youtube.com/watch?v=oc9O4q6Yluo

Dit doen we ieder jaar. Het is niet onze uitbeelding. Maar wel een grote eer om elk jaar weer te mogen doen.

Normaal doen wij namelijk 1st battalion the border regiment, 12ptn
tijdens operation Amherst.
Afbeelding
Taptoe Ede
Afbeelding
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Miller »

Waar zit de 'Like' button? Ik wil Nick-H graag liken!

En inderdaad... Historisch bewustzijn en de daarbij behorende training zijn in menig groep niet te vinden. Ik weet niet of het een trend is, maar het lijkt zich voornamelijk te concentreren in een aantal Amerikaanse Airborne groepen, of Duitse groepen met veel vrouwen in mannenuniformen. (iek!)

Jammer.

Ikzelf noem mijzelf en mijn groep dan ook geen re-enactment meer. Steeds meer Airsofters noemen zichzelf ook al re-enacters en daar kots ik van. :r

Wij doen aan Militaire Levende Geschiedenis. Mét de bijbehorende training en het historisch bewustzijn. En ook wij maken wel eens een foutje, maar zo grondig fout als dat het bij veel groepen lijkt te gaan gaat het bij ons níet. Daar passen we gelukkig gezamenlijk op.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Miller schreef:Ikzelf noem mijzelf en mijn groep dan ook geen re-enactment meer. ... Wij doen aan Militaire Levende Geschiedenis. Mét de bijbehorende training en het historisch bewustzijn.
Wat zit jouw "vind ik leuk"-knop Floris? Helemaal mee eens!
Tot op de Grebbeberg 4 mei? Nederland Paraat vervult daart de historische erewacht op het ereveld tijdens de 4-mei herdenking!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Miller »

Hoi Erik,

`t Is dat wij dat weekend in De Peel zitten, anders was ik zeer zeker weer eens komen kijken!
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door 779 »

Miller schreef:Ikzelf noem mijzelf en mijn groep dan ook geen re-enactment meer.Wij doen aan Militaire Levende Geschiedenis.
Is dat niet gewoon een vertaling van het woord re-enactment? M.i. betekend het gewoon hetzelfde... :?: :?:
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Re-enact betekend naspelen.
Militaire levende geschiedenis, tja ze spelen militaire geschiedenis, levend na :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door johan willaert »

De bedenkelijke kwaliteit van sommige re-enactor/levende geschiedenis groepen ligt naar ik vermoed voor een groot deel in de wapenwetgeving...

Als ik de NL wapenwet goed interpreteer is het als serieuze verzamelaar nog steeds moeilijker om zelfs een replica of onklaar wapen in de collectie te hebben dan de re-enactor die, gewoon omdat hij enkele keren per jaar een geschilderde helm en een lap stof om het lijf drapeert, een echt blankvurend exemplaar mag bezitten.
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie