Kazerne in Nederland

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door Erik »

Danielcollector schreef:Heeft er iemand toevallig wat info over de kazerne in ermelo en zijn verleden? Op Google kan ik namelijk niet héél veel vinden .
De Jan van Schaffelaarkazerne is gebouwd in 1938, bestemd voor een bataljon van 18 RI (II-18RI) Er bestaat veel informatie van in de brochure "Harderwijk en de vierde divisie" of zoiets, het is een brochure van de voormalige Sectie Militaire Krijgsgeschiedenis (nu het NIMH)

De benaming "Grenskazerne" klopt niet; het is "Grensbataljonkazerne". Daar waren de bataljonskazernes voor bedoeld. Het NLD leger kwam eind jaren dertig langzaam maar eens paraat door van elk regiment het tweede bataljon onder de wapens te houden, zodat men bij conflicten direct over inzetbare infanterie-eenheden kon beschikken. Deze tweede bataljons werden al snel bestemd tot grensbataljon (GB), waarna het tweede infanteriebataljon opnieuw kon worden gevuld. De lage nummers beschikten dus naast een aantal infanteriebataljons ook over een gelijkgenummerd grensbataljon (dat dus opgekomen was als II bataljon)

De Boostkazernes waren niet gelijk, geen enkele Boostkazerne is gelijk aan de ander. Een voorwaarde namelijk voor het bouwen was, dat er gebouwd moest worden met bouwbedrijven uit dezelfde omgeving om zo de economie aan de gang te houden. Kleur en type baksteen, kleine vormveranderingen e.d. maakten elke Boostkazerne uniek. De bouw van een GB-kazerne kostte in die tijd rond de half miljoen gulden.

Het lijstje is niet compleet voor wat betreft bouwsels van kapitein Boost. Er zijn ook niet-complete kazernes gebouwd. De JWF in Assen heeft ook drie legeringsgebouwen van Boost staan, de Bernhard in Amersfoort heeft twee legeringsgebouwen van Boost staan. Daarnaast is de Willem III in Apeldoorn ook door Boost ontworpen en wel voor de wielrijders.

De kazerne op de foto heeft een markant monument. Zoiets als de Simon Stevin op Ede?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door kimji »

Kapitein architect, ik moest direct aan een plaat denken die ik in mijn kantoor heb hangen. Het is er één van een voorganger van Boots, maar ik wil het toch even met jullie delen. Ik vind het kunst, elk baksteentje is met de hand in getekent.... Het is er 1 van een serie, maar dit is wel de mooiste. Op de andere staan de technische tekeningen met afmetingen. Hoopt dat het lukt met fotos plaatsen, ben niet altijd even handig met dit soort dingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door Erik »

Het is het vml. hospitaal in Amersfoort aan de Hogeweg, het staat er nog steeds. Het is gebouwd na de noodzakelijke legerhervormingen van begin 1870. De Fra-Dui oorlog was net achter de ruig en we kwamen erachter dat ons leger en onze vestingen niet tegen de brisantgranaten konden, waarna de hele zaak gereorganiseerd werd. In 1874 kwam de wijziging op de Wet op de Vestingwerken uit en we moesten 'reshufflen'! De bouw van een mil hospitaal te Amersfoort hoorde daarbij!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door michiel01 »

ik ben zover dat een Bootskazerne, type 1, voor 1 bataljon zichtbaar is op de foto. Een poortgebouw met 3 legeringsgebouwen en een keuken, welke allen aan het centrale appelplaats liggen.

Nu vallen hierme al een hoop kazerne's af, wat er niet is op deze foto is tot op heden het meest bruikbare. Het ontbreken van een gebouw op de kopse kant van het exercitieterrein.

mijn zeer sterke vermoeden is, is dat het de Adolf van Nassau kazerne in Zuidlaren moet zijn geweest. Is er iemand met specifieke kennis over deze kazerne?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door Erik »

michiel01 schreef:mijn zeer sterke vermoeden is, is dat het de Adolf van Nassau kazerne in Zuidlaren moet zijn geweest. Is er iemand met specifieke kennis over deze kazerne?
Ja, namelijk dat deze kazerne, op het poort/stafgebouw na, verdwenen is. :(
Deze kazerne was jarenlang het onderkomen voor het 44 Painfbat "Johan Willem Friso" (nu te Havelte) Zoek gerust eens ansichtkaarten van deze kazerne, die zijn er namelijk! Ook een bezoekje aan de site van RIJWF (Reg. Inf. Johan Willem etc.) kan info opleveren.
44 Painfbat "JWF" was de eenheid die uitgezonden is geweest naar de Libanon eind jaren zeventig (ondersteund door 43 Painfbat "Chasse")
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door michiel01 »

Erik schreef:
michiel01 schreef:mijn zeer sterke vermoeden is, is dat het de Adolf van Nassau kazerne in Zuidlaren moet zijn geweest. Is er iemand met specifieke kennis over deze kazerne?
Ja, namelijk dat deze kazerne, op het poort/stafgebouw na, verdwenen is. :(
Deze kazerne was jarenlang het onderkomen voor het 44 Painfbat "Johan Willem Friso" (nu te Havelte) Zoek gerust eens ansichtkaarten van deze kazerne, die zijn er namelijk! Ook een bezoekje aan de site van RIJWF (Reg. Inf. Johan Willem etc.) kan info opleveren.
44 Painfbat "JWF" was de eenheid die uitgezonden is geweest naar de Libanon eind jaren zeventig (ondersteund door 43 Painfbat "Chasse")
Ja deze algemene info had ik online al gevonden, plus een gros aan oude foto's, daardoor ook mijn zeer sterke vermoeden dat het deze kazerne moet zijn.

Iemand met meer specifiekere info, mogelijk de aanwezigheid/opleiding van landwacht, ss in Zuidlaren?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kazerne in Nederland

Bericht door Erik »

michiel01 schreef:Iemand met meer specifiekere info, mogelijk de aanwezigheid/opleiding van landwacht, ss in Zuidlaren?
Schrijf het NIMH eens aan, die zijn ervoor, voor dit soort vragen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie