Vraag over een aansteker

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
KaiH
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2013, 21:23

Vraag over een aansteker

Bericht door KaiH »

Hallo, ik heb een oude aansteker waarvan ik vrijwel niks af weet. Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat meer over de volgende aansteker kunnen vertellen.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Erik »

Ligt het aan mijn machine of zie ik doodleuk gewoon geen afbeeldingen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Jan Klaassen »

Ik zie ook geen foto's: KaiH, zou je ze even opnieuw (of op een andere manier) kunnen plaatsen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
KaiH
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2013, 21:23

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door KaiH »

Excuses, ik hoop dat ze nu wel zichtbaar zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Erik »

Duits, 1e wereldoorlog. Maar pas op! Werd in de jaren tachtig en negentig in replica verkocht in vliegtuigen! Ik heb er zelf ook een paar. Vanaf een foto moeilijk te zien of het een origineel betreft.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
KaiH
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2013, 21:23

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door KaiH »

Erik schreef:Duits, 1e wereldoorlog. Maar pas op! Werd in de jaren tachtig en negentig in replica verkocht in vliegtuigen! Ik heb er zelf ook een paar. Vanaf een foto moeilijk te zien of het een origineel betreft.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb hem een paar jaar geleden van mijn opa geërfd, vragen waar hij hem vandaag heeft wordt dus knap lastig.

Weet je zo (of iemand anders) waar ik de replica en de originele aan kan onderscheiden?
Ik ben niet van plan hem te verkopen, maar gewoon uit interesse, wat zou de prijs ongeveer zijn?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door ZEN.45 »

Dit is een Oostenrijks model van aansteker dat kort na WO1 ontwikkeld werd door IMCO.

Kopies bestaan al heel lang en van verschillende makers. Uw exemplaar is zeker een kopie gezien op de originele de naam IMCO en het patent nummer vermeld staan (er zijn zelf kopies waarop dit werd overgenomen).
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Erik »

ZEN.45 schreef:Dit is een Oostenrijks model van aansteker dat kort na WO1 ontwikkeld werd door IMCO.
IMCO is één van de bedrijven die aanstekers maakte. Tijdens WW1 produceerde IMCO een wat eenvoudiger aansteker die wel wat weg had van een geweerhuls (wat het overigens niet was!) Het getoonde model wat op deze site staat is een naoorlogse kopie van een al bestaande aansteker (IMCO Patent 105107 uit 1920). De voorloper van de 1920 lijkt er sterk op en is voor patent gedeponeerd in 1912. Hetzelfde principe, iets andere vorm (leek meer op een CO2 patroon)
Daarnaast produceerde IMCO de "Triplex", maar of die WW1 is...
In Michigan werd de Bowers lighter gemaakt. Overigens tref ik net zoveel bronnen aan die zeggen dat Bowers alleen in WW2 heeft geproduceerd en het Duits/Oostenrijkse WW1 model heeft gekopieerd.
Een andere fabriek (weet ik zo even niet) maakte een soortgelijk model met soortgelijke werking, maar die was platter en produceerde ook tot in WW2. Een goede identificatie maakt het zo niet gemakkelijker.
De Bowers wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd, met alle vormen van reclame die je maar wenst.

Daarnaast was in WW1 natuurlijk de omgebouwde geweerpatroon (tot aansteker) populair!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door ZEN.45 »

Tijdens WW1 produceerde IMCO vooral knopen voor de Oostenrijkse uniformen.

Het IMCO patent nr. 105107 dateert van december 1926. Het patent nr. 89538 van de meer eenvoudige voorloper dateert van september 1922.

Het patent van de ”Triplex” van IMCO dateert van 1938. Een kopie hiervan gebruik ik dagelijks … beter dan een Zippo en goedkoper dan een BIC 8)
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Erik »

ZEN.45 schreef:Tijdens WW1 produceerde IMCO vooral knopen voor de Oostenrijkse uniformen.

Het IMCO patent nr. 105107 dateert van december 1926. Het patent nr. 89538 van de meer eenvoudige voorloper dateert van september 1922.

Het patent van de ”Triplex” van IMCO dateert van 1938. Een kopie hiervan gebruik ik dagelijks … beter dan een Zippo en goedkoper dan een BIC 8)
Deze schimmigheid van informatie kwam ik een aantal jaren geleden ook tegen toen ik onderzocht welke aansteker ik bij mijn uitbeelding als Duits soldaat WO1 zou kunnen voeren. Ik heb voor de zekerheid toen maar een originele aangeschaft, zo eentje die gemaakt is uit geweerhulzen etc.
Opmerkelijk is jouw vermelding van het jaar 1926 als patentdeponering terwijl ik in mijn bron 1920 vond (een Engels veilinghuis)
Van de Triplex heb ik indertijd veel uiteenlopende "feitjes" gevonden, waaronder eentje die vond dat de aansteker vroeg WO1 zou moeten zijn. Dat heb ik altijd betwijfeld gezien de uitvoering van de aansteker.

De aansteker als bedoeld op de foto wordt nu voornamelijk door Bowers gerepliceerd en leeft een eigen leven als "WW1 trench lighter" terwijl Bowers deze (gezien de meerderheid aan bronnen) voornamelijk in de jaren dertig en veertig maakte.
Nieuwgemaakte replica's 'doen' ongeveer 15 EU.

(Ik heb mijn replica van Bowers/IMCO trouwens ook een tijdje gebruikt. Ik vond 'm niet handig als militair. De aansteker sluit slecht af waardoor dragen in de broekzak kan leiden tot uitslag op het been. Daarnaast is het teveel gepruts. Te velde prefereer ik de zippo.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door ZEN.45 »

Er is geen sprake van schimmigheid, ik heb kopies van al de IMCO patenten die ik heb vermeld.

Het exemplaar van KaiH komt overeen met het model van patent nr. 105107 (1926) namelijk de versie met de geperforeerde 'mantel' die de vlam afschermt van de wind.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door Erik »

ZEN.45 schreef:Er is geen sprake van schimmigheid, ik heb kopies van al de IMCO patenten die ik heb vermeld.
Ik geloof je op je woord, ik ben blij met deze info! Dat ontbrak bij mij! Met 'schimmigheid' doelde ik meer op de verschillende flarden van informatie die bij mij hangt/hing dan met veronderstelde warrige info van jouw zijde! Nu weet ik met meer onderbouwing in ieder geval deze aansteker op zijn WW1-waarde (en dus uitbeeldingswaarde) te schatten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Vraag over een aansteker

Bericht door hajos »

Deze aansteker is van autentic models. Waarde rond de 30 euro.

Ik verkocht ze wel toen ik nog op de bataviawerf werkzaam was.

http://www.mallcarts.com/vdir/vitem/AM-PL001

Afbeelding
Plaats reactie