Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door rajbrns »

779 schreef:
Glenn schreef:Liegen over je ss verleden vind ik begrijpelijk.
Zeker als je nog iets van je leven wilt maken!
Hoe zou je zélf zijn?
Snap wel dat Tappert een zo ontzettende lelijke kop had... ik zou me na een W-SS verleden ook niet meer in de spiegel kunnen bekijken.
Waar komt deze opmerking opeens vandaan?
Dat de Waffen SS oorlogsmisdaden gepleegd heeft valt niet te ontkennen, maar dat betekent niet automatisch dat elke Waffen SS soldaat daar aan heeft meegedaan.
We weten niet welke rol Horst Tappert heeft vervuld, dus het is misschien ietwat voorbarig om zulke dingen te roepen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Glenn »

SS of waffen ss staat voor de meeste mensen gewoon voor SLECHT.
Los van het feit of ze individueel wel of niks op hunne kerfstok hebben.
Das een veralgemening tot en met maar het is zo.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door 779 »

Als je omdraait: Voor de SSérs die niets op hun kerfstok hebben, zouden we trots moeten zijn?
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door rajbrns »

779 schreef:Als je omdraait: Voor de SSérs die niets op hun kerfstok hebben, zouden we trots moeten zijn?
Niet trots, maar behandelen zoals elke andere Duitse veteraan.
Verzamel items van het Derde Rijk
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Paul Siemons »

Een vraagje: moest je indertijd je speciaal aanmelden om kans te maken bij de SS of kon het zijn dat dit op je oproepingsbrief vermeld stond?
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door rajbrns »

Paul Siemons schreef:Een vraagje: moest je indertijd je speciaal aanmelden om kans te maken bij de SS of kon het zijn dat dit op je oproepingsbrief vermeld stond?
Op het begin was dit vrijwillig(speciaal aanmelden) en waren er strenge toelatingseisen, hierdoor bleef de Waffen SS relatief klein.
Naar mate de oorlog vorderde werden deze toelatingseisen flink versoepeld en mochten ook niet Germaanse volkeren bij de Waffen SS.
Ook werden mensen verplicht om bij de SS te gaan en dit resulteerde erin dat de Waffen SS aan het eind van de oorlog 4 of 5 keer zo groot waren.
Zo ging het als ik me niet vergis.
Verzamel items van het Derde Rijk
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Paul Siemons »

"Derrick" ook niet meer te zien op La Une

De RTBF haalt tijdelijk de politieserie "Derrick" van het scherm, nadat vorige week bekend is geraakt dat hoofdrolspeler Horst Tappert lid was van de Waffen-SS. Eerder werd "Derrick" ook al gebannen van de Nederlandse omroep Max en de Duitse zender ZDF.

"Wegens de onthullingen over het SS-verleden van Horst Tappert, heeft de RTBF besloten om de serie "Derrick" tijdelijk stop te zetten, en dat vanaf maandag 13 mei", zegt de Franstalige openbare omroep in een persbericht.

Vorige week vrijdag bleek dat Tappert, die de rol van inspecteur Derrick vertolkte, in de Tweede Wereldoorlog lid was van de Waffen-SS. Het was een Duitse socioloog die het lidmaatschap ontdekte. Tappert had altijd beweerd dat hij ambulancier was bij de Wehrmacht.

Tussen 1974 en 1998 werden 281 afleveringen van de serie "Derrick" gemaakt. De reeks werd in maar liefst 102 landen uitgezonden.


Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/c ... 03_Derrick
Heavy Fuel

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Heavy Fuel »

Nogal hypocriet,van de schrijver van Derrick is al jaren bekend,een lid te zijn geweest van de SS. Er zijn prima Bundeswehr officieren met een mooie carrieré die ook voormalig lid zijn geweest van de Luft,WH en SS.Werner von Braun helpt de USA na de oorlog met rakettentechnologie,geeft de éérste man op de maan,toch een andere kijk :wink: Nederlandse ex SSers naar Korea,Galland gaf lezingen en instructies aan Amerikaanse piloten en van de Bundeswehr. Horst Tappert heeft na de oorlog legio mensen vermaakt als acteur,beseffend dat als hij zegt ex SSer te zijn,einde carrieré.Wie heeft hij tekort gedaan? Zichzelf of anderen? Of je nou bij de WH,WL,KM HJ,BDM,RAD,SS etc gediend heb wat is het verschil? Als klein radartje heb je geholpen een misdadig regiem en beleid in stand te houden.De ware oologsmisdadigers en hitsers van hoog tot laag dienen vervolgd en berecht te worden.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door D_Dutch »

Het blijft maar doorgaan;
SS-legerkist Horst Tappert ontdekt

Voor het eerst zijn er tastbare bewijzen opgedoken van het SS-verleden van Horst Tappert, bekend uit de Duitse televisieserie 'Derrick'. Dagblad Bild kreeg een legerkistje in handen waar de acteur oorlogssouvenirs in had bewaard. n het kistje zitten onder meer een bajonet, een medaille voor een oorlogswond en een beeldje dat de derde prijs was bij een SS-schietwedstrijd. Ook werd er een naamplaatje van Tappert gevonden, waarop de letters 'SS' waren weggekrast. Bild kreeg het kistje in handen dankzij de zoon van een vriend van Tappert, een oud-SS-kameraad. Tappert had het hem in de jaren zeventig in bewaring gegeven.

In april van dit jaar, vijf jaar na zijn dood, werd bekend dat Tappert bij de SS had gediend. Hij was met de Waffen-SS in het oosten gelegerd, totdat hij in Polen een buikwond opliep. Zelf had Tappert altijd volgehouden dat hij hospik bij de Wehrmacht was geweest. De onthulling over de populaire acteur leidde in Duitsland tot veel commotie. Hoewel er geen bewijs was dat Tappert oorlogsmisdaden had gepleegd, besloot de ZDF herhalingen van de tv-serie te staken. Ook Omroep Max haalde de serie van de buis.

©NOS Nieuws, woensdag 21 aug 2013, 09:06
Tja! Ik heb hier een Eisernes Kreuz I. Klasse uit de Eerste Wereldoorlog, misschien opsturen naar Bild in een oud sigarendoosje met het verhaal dat deze van Hitler was? :) Wat een fantasieverhaal zeg. Die Verwundetenabzeichen in het verhaal heeft niets met de Waffen-SS van doen buiten dat deze aan soldaten ervan werd uitgereikt, die bajonet lijkt me gewoon Wehrmacht? Een prijs van een SS-schietwedstrijd*? Ik heb nog nooit iets dergelijks gezien van gedurende de oorlog, alleen van ervoor. Tappert was van 1923 dus dat lijk me sowieso uitgesloten. Erkennungsmarke moeten ze eerst maar controleren voordat ze daar uitspraken over gaan doen. Al met al lijkt het me dat die "zoon van een vriend" uit is op sensatie.

*Ik neem aan dat het hier om een beeldje zoals hier gaat als ik kijk naar het beeldje linksonder op de afbeelding.
naamloos.png
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door asjemenou »

779 schreef:Als je omdraait: Voor de SSérs die niets op hun kerfstok hebben, zouden we trots moeten zijn?
Na de oorlog werd pas goed bekend waar aan de SS als organisatie zijnde zich schuldig had gemaakt. De SS staat sindsdien dan ook te boek als een (oorlogs)misdadige organisatie.
Dit betekent echter niet dat alle leden van de SS zich ook schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden. Het is voor ons als naoorlogse generatie, met de kennis van nu, makkelijk om een oordeel te hebben over de SS en de militairen die destijds in deze organisatie hebben gediend. Tot zover bekend heeft Horst Tappert zich niet schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.
Ten tijde van Hitlers derde rijk gold de SS als een elite eenheid. Als je als kind zijnde, net als Horst Tappert, opgroeide in Hitler Duitsland dan wist je niet beter dan dat de SS het "neusje van de zalm" was van de Duitse strijdkrachten en welke Duitse jongen wilde daar niet bij dienen?! Het is zoiets als heden ten dage dienen bij het Korps mariniers of de Luchtmobiele brigade.
Vanaf 1943 heeft Horst Tappert gediend bij de SS. Daarvoor heeft hij gediend bij de Wehrmacht. Waarom hij de overstap van Wehrmacht naar SS heeft gemaakt is niet duidelijk. Net als vele andere (Duitse) jonge mannen in die tijd zou hij denk ik met de kennis van nu niet eens aan een dienstverband in de SS zijn begonnen. En waarschijnlijk was hij er achteraf ook niet trots op.

Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Horst_Tappert en http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... ters.dhtml .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie