Filmpje re-enactment

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik heb wel is echte beelden ervan gezien, maar sommige historici beweren dat sommigen beelden daarvan nep of geacteerd zijn.
Dit zou ook slag om Verdun kunnen zijn, maar ik dacht slag om de Somme.
Ik durf dat niet met stelligheid te beweren maar ik denk dat "sommige historici" wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Gezien de enorme felheid van vuur was het ondoenlijk camera's mee te voeren om de aanval te filmen. Er is in ieder geval 1 filmpje bekend van de aanval op de stellingen van 9/119R: de explosie van de Hawthornridge mine! De filmer bevond zich in dekking bij Jacobs Ladder (een natuurlijk hoogterand) en heeft de explosie kunnen filmen! Het is de meest bekende opname van een mijnexplosie.
http://www.youtube.com/watch?v=g8YfJmwY5Uo

De krater ligt er nog (bij Beaumont Hamel aan de Ancre), nog steeds zie je de spoorrails liggen die verwerkt waren in de onderkomens van de Duitse soldaten. Twee pelotons werden levend begraven. De mijn explodeerde tien minuten voor de grote aanval.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Klopt ik heb dat filmpje wel is gezien en bij er ook geweest in Frankrijk, bij de krater!
Maar er is een filmpje bekend dat hele groepen soldaten niemandsland met prikkeldraad oversteken.
Dan zie je een soldaat die word neergeschoten, gaat vervolgens heel relaxt met z'n voeten over elkaar op de grond liggen en je ziet dan z'n hoofd naar de camera draaien.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

En dan bedoel ik dit filmpje;
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... Tv5gBa9DQs

Kijk is goed bij de man op 2:14, die zogenaamd neergeschoten zou zijn en op de grond ligt.
Vlak voordat je de volgende beelden ziet zie je z'n hoofd omdraaien naar de camera en hij ligt met z'n voeten over elkaar gekruist.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Joep schreef:Klopt ik heb dat filmpje wel is gezien en bij er ook geweest in Frankrijk, bij de krater!
Ik denk dat jij bij die hele grote ronde en diepe krater bent geweest, de Lochnachar Crater, die is er in de buurt en dat is zo'n beetje de beroemdste krater van de Somme. De Hawthorne ridge Crater is helemaal begroeid en ook moeilijk te benaderen, er is geen parkeerplaats of zoiets en je moet door de weilanden om er te komen.
Joep schreef:Maar er is een filmpje bekend dat hele groepen soldaten niemandsland met prikkeldraad oversteken.
Dan zie je een soldaat die word neergeschoten, gaat vervolgens heel relaxt met z'n voeten over elkaar op de grond liggen en je ziet dan z'n hoofd naar de camera draaien.
Ik weet wat je bedoelt, maar vraag me af of dat daadwerkelijk aan de Somme was of tenminste, op de eerste juli 1916.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door rajbrns »

Erik schreef:
Joep schreef:Erik, ik zat een filmpje over re-enactment te kijken en volgens mij kwam ik jou daar tegen.
Je gaf je mannen instructies dat als je op je fluitje ofzo blaast ze moeten aanvallen.
Ja, da klop, dat ben ik. Een voorbeeld van hoe je als LH-er wordt beperkt in je optreden als er publiek is.
Je begrijpt natuurlijk zelf ook dat infanterie niet zo over het gras heen rent om dan midden op het gras te gaan knielen en schieten. Al helemaal niet als daar nog tien tien meter achter een stuk geschut staat te blazen! Normaal gesproken pak je dat anders aan, je houdt geen soldaat over zou je dit in werkelijkheid willen doen (zie ook: Engels optreden 1 juli 1916, Somme) Wie betaalt, bepaalt. En wij hadden niet betaald die dag...
Voorheen dacht ik altijd dat optreden voor publiek toch een van de leukere dingen was in de re-enactment wereld(en alle andere namen die hier gebruikt zijn), maar als ik dit zo allemaal lees is het juist eerder het tegenovergestelde.
Zijn er überhaupt wel evenementen waarbij je optreedt voor publiek en daarbij niet beperkt wordt in je doen en laten?
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

rajbrns schreef:Voorheen dacht ik altijd dat optreden voor publiek toch een van de leukere dingen was in de re-enactment wereld(en alle andere namen die hier gebruikt zijn), maar als ik dit zo allemaal lees is het juist eerder het tegenovergestelde.
Zijn er überhaupt wel evenementen waarbij je optreedt voor publiek en daarbij niet beperkt wordt in je doen en laten?
In de geschiedenisuitbeelding is het optreden voor publiek zeker leuk! Maar geschiedenisuitbeelding is niet altijd het voeren van het vuurgevecht. Wij laten vaak het Nederlandse leger tijdens de mobilisatie zien: bivaks, appels, exercitielessen, marsen, inspecties, lessen en schieten op ge-improviseerde schietbanen, dat soort zaken.
Het verdedigend gevecht in de loopgraven is goed voor publiek te volgen en in de regel ook te doen zoals min of meer in werkelijkheid ging.
Als het terrein wat groter is (en niet beperkt tot een grasveldje of een landweggetje) kun je zeker beter uit de voeten! Dan is dat ook hartstikke leuk! Helaas komen die omstandigheden gewoon veel minder vaak voor!
Vaak ben je gebonden aan een vaste plaats. In geval van een bivak, een voorpost in een loopgraaf etc. is dat goed te doen, voor het beweeglijk gevecht echter ben je in zo'n geval te beperkt. Dan krijg je te zien wat je op de filmpjes ziet: een heel clubje groen, als bloemkooltjes over elkaar heenduikelend om toch maar op de vijand te kunnen schieten en een trits voertuigen die achter elkaar aan rijdend het vijandelijk vuur ingaan! Liefst met de laadbak vol vurende soldaten en rechtopstaand!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door rajbrns »

Erik schreef:
rajbrns schreef:Voorheen dacht ik altijd dat optreden voor publiek toch een van de leukere dingen was in de re-enactment wereld(en alle andere namen die hier gebruikt zijn), maar als ik dit zo allemaal lees is het juist eerder het tegenovergestelde.
Zijn er überhaupt wel evenementen waarbij je optreedt voor publiek en daarbij niet beperkt wordt in je doen en laten?
In de geschiedenisuitbeelding is het optreden voor publiek zeker leuk! Maar geschiedenisuitbeelding is niet altijd het voeren van het vuurgevecht. Wij laten vaak het Nederlandse leger tijdens de mobilisatie zien: bivaks, appels, exercitielessen, marsen, inspecties, lessen en schieten op ge-improviseerde schietbanen, dat soort zaken.
Het verdedigend gevecht in de loopgraven is goed voor publiek te volgen en in de regel ook te doen zoals min of meer in werkelijkheid ging.
Als het terrein wat groter is (en niet beperkt tot een grasveldje of een landweggetje) kun je zeker beter uit de voeten! Dan is dat ook hartstikke leuk! Helaas komen die omstandigheden gewoon veel minder vaak voor!
Vaak ben je gebonden aan een vaste plaats. In geval van een bivak, een voorpost in een loopgraaf etc. is dat goed te doen, voor het beweeglijk gevecht echter ben je in zo'n geval te beperkt. Dan krijg je te zien wat je op de filmpjes ziet: een heel clubje groen, als bloemkooltjes over elkaar heenduikelend om toch maar op de vijand te kunnen schieten en een trits voertuigen die achter elkaar aan rijdend het vijandelijk vuur ingaan! Liefst met de laadbak vol vurende soldaten en rechtopstaand!
Volgens mij was jij het die zei wie betaald die bepaald, dus daaruit maak ik op dat jullie haast geen zeggenschap hebben over de situatie die jullie uitbeelden als iemand jullie als het ware inhuurt.
Vanuit het oogpunt van een organisator is het dan vrij logisch om een zo groot mogelijk spektakel neer te zetten, hoe onrealistisch de situatie dan ook wordt, want ik neem aan dat flinke vuurgevechten hoe onrealistisch ze ook zijn een groter publiek aantrekt.
Desondanks zeer jammer, want je wil het publiek natuurlijk zo realistisch mogelijk de geschiedenis laten beleven.
Verzamel items van het Derde Rijk
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door 779 »

Is het niet zo dat als je meedoet aan een evenement met een organisator die jou geld betaald, je een commerciële slaaf bent die moet doen wat de opdrachtgever vraagt? Dat is dus geen re-enacment of living history, maar meer een B-film voor SBS6' Shownieuws? Of zie ik dat dan totaal verkeerd??? Waar is je eigen inbreng?
_Arthur

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door _Arthur »

Tja, pas wanneer WOIII uitbreekt en men 18jarigen naar het front worden gestuurd, kan je pas echt spreken over re-enactment of living history.

Er zal altijd wel iets op aan te merken zijn, hoe goed men zijn/haar best ook doet. Zeker als er 'beweging' bij komt kijken. Statische displays zijn wat dat betreft een stuk eenvoudiger om 'bijna geheel juist' neer te zetten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

rajbrns schreef:Volgens mij was jij het die zei wie betaald die bepaald, dus daaruit maak ik op dat jullie haast geen zeggenschap hebben over de situatie die jullie uitbeelden als iemand jullie als het ware inhuurt.
Normaal gesproken worden we uitgenodigd. In de voorbereidende besprekingen hebben we dan wat wensen en de organisator ook. Zo zien wij graag dat onze reiskosten en voeding deels worden vergoed, onze munitie wordt vergoed en ook dat de organisator bijdraagt in de kosten voor instandhouding van uniform en uitrusting. We bepalen zelf of we komen of niet. Als we "ja" hebben gezegd, gaan we ook niet zeuren. Dan weten we wat er van ons verwacht wordt en soms is dat inderdaad een wat gewrocht stukje toneel. En als we inderdaad zo'n toneelstukje moeten opvoeren, dan komen we daar soms niet onderuit. Maar een gevechtsactie is maar een klein deel van onze presentatie.
rajbrns schreef:Vanuit het oogpunt van een organisator is het dan vrij logisch om een zo groot mogelijk spektakel neer te zetten, hoe onrealistisch de situatie dan ook wordt, want ik neem aan dat flinke vuurgevechten hoe onrealistisch ze ook zijn een groter publiek aantrekt.
Natuurlijk, dat is ook logisch! Gelukkig hebben we in de meeste gevallen wel inspraak over hoe we dat dan gaan doen. Maar soms kan het niet anders dan een gevecht op een landweggetje. Ook dat proberen we dan zo realistisch mogelijk "in te pakken". Bijvoorbeeld door een vijandelijke overval op een patrouille die geen contact verwacht!
779 schreef:Is het niet zo dat als je meedoet aan een evenement met een organisator die jou geld betaald, je een commerciële slaaf bent die moet doen wat de opdrachtgever vraagt? Dat is dus geen re-enacment of living history, maar meer een B-film voor SBS6' Shownieuws? Of zie ik dat dan totaal verkeerd??? Waar is je eigen inbreng?
Heb ik je vraag zo een beetje beantwoord 779?
Arthur schreef:Er zal altijd wel iets op aan te merken zijn, hoe goed men zijn/haar best ook doet. Zeker als er 'beweging' bij komt kijken. Statische displays zijn wat dat betreft een stuk eenvoudiger om 'bijna geheel juist' neer te zetten.
Natuurlijk is dat zo. Maar je moet streven naar het best haalbare. Vaak kan dat helemaal niet. Het NLD leger voerde het gevecht (vwb infanterie) vanuit de loopgraaf, de wielrijders voerden het straatgevecht, op Ypenburg werd gevochten op en rond de stationshal. Hebben we trouwens allemaal al eens laten zien, op de historische plaatsen! Maar dat kan niet altijd.
Op de Landmachtdagen heb ik een dag de tijd om een correcte mitrailleurpost te graven, dat is mooi. Maar niet elke gemeente in Nederland zit te wachten op gaten in de grond! Laat staan dat ze het loopgraafhout kunnen aanleveren!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie