Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Paul Siemons »


Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei
moeten geen Duitse militairen herdacht
worden.Het Nationaal Comite 4 en 5 mei
zegt dat het van vorig jaar heeft
geleerd.Toen zou een 15-jarige scholier
op de Dam een gedicht over een SS'er
voordragen.

Daarover ontstond zoveel commotie dat
het comite ervan afzag.Het comite vindt
dat op 4 mei de slachtoffers herdacht
moeten worden,niet de daders.

In Vorden wordt net als vorig jaar aan
het eind van de herdenking langs graven
van Duitse soldaten gelopen als "teken
van verzoening".Volgens het Nationaal
Comite is herdenken geen verzoenen.

Bron: http://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=109
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Hele artikel staat in de Trouw:

Duitse soldaten worden niet herdacht tijdens de Nationale Dodenherdenking, en 'foute' Nederlanders ook niet. En herdenken is ook geen verzoening. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei neemt duidelijk stelling, na de grote commotie die vorig jaar ontstond in de aanloop naar 4 mei.

Het comité wil dit jaar tumult voorkomen, door duidelijk uit te leggen wie Nederland zaterdag op de Dam in Amsterdam herdenkt: de Nederlandse slachtoffers die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de militaire vredesmissies daarna.

"We hebben van vorig jaar geleerd", aldus directeur Jan van Kooten vandaag in Trouw. "Als iets verkeerd kan worden uitgelegd, dan moeten we het niet doen."

Na heftig protest besloot het comité vorig jaar kort voor 4 mei dat de toen 15-jarige scholier Auke zijn gedicht 'Foute keuze' niet mocht voorlezen op de Dam. Dit gedicht gaat over de verkeerde keuze van zijn oudoom, die in dienst trad van de SS.

"Wij snappen de emoties die dat heeft opgeroepen", zegt mede-directeur Nine Nooter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei "Je moet op 4 mei niet de daders herdenken."

Waarschuwing
Dat lijkt een waarschuwing aan Vorden, het Achterhoekse dorp dat zijn eigen dodenherdenking zaterdag opnieuw wil afsluiten met een wandeling langs het graf van tien Duitse soldaten. In de gemeenteraad van Bronckhorst, waaronder Vorden valt, motiveerde het organiserende comité dit onlangs als 'een gebaar van verzoening'.

Het Nationale Comité zegt zich niet te willen mengen in lokale herdenkingen, maar volgens Nooter haalt Vorden twee zaken door elkaar. "Verzoenen en herdenken zijn twee verschillende onderwerpen. Verzoenen doe je eenmalig. Wanneer verzoening heeft plaatsgevonden, is er geen reden dat te herhalen."

Volgens het comité ligt naast de traditie van herdenken de nadruk op hoe we omgaan met vrijheid. Daarom zijn 4 en 5 mei onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld.

Nederlander denkt aan alle oorlogen
Het draagvlak voor herdenken en vieren is nog altijd groot onder de Nederlandse bevolking, zo blijkt uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek 2013 dat in opdracht van het comité is uitgevoerd.

Bijna negen op de tien Nederlanders staan op 4 mei stil bij de Dodenherdenking, al doen de meesten dat thuis. Slechts een op de tien bezoekt een herdenkingsbijeenkomst.

Maar wie er wordt herdacht verschuift. In weerwil van de uitgangspunten voor de Nationale Herdenking denkt bijna de helft van de Nederlanders op 4 mei aan alle slachtoffers uit de hele wereld, van alle oorlogen. Nog steeds denkt een meerderheid bij 'oorlog' aan de Tweede Wereldoorlog, maar ook een actuele oolog als de burgeroorlog in Syrië krijgt veel aandacht.

Bij 'vrijheid' gaat het ook meer en meer om de universele betekenis in plaats van de bevrijding na de Tweede Wereldoorlog. Maar hoewel de oorlog in tijd steeds verder van ons af komt te staan, daalt het aantal mensen dat meent dat het met die herdenking en viering nou maar eens afgelopen moet zijn.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Geen tocht langs Duits graf in Vorden
De wandeling langs een Duits graf in Vorden gaat komende 4 mei niet door. Dat maakte het 4 Mei Comité Vorden donderdag bekend.

Deelnemers mogen er zelf voor kiezen alsnog langs de graven te lopen, maar de tocht is geen onderdeel meer van het officiële programma.
Volgens het comité komt de waardigheid van de herdenking in het geding, doordat er mogelijk geprotesteerd zal worden door het Comité Vorden Fout dat werd opgericht door de bond van Antifascisten en oud-Verzetstrijders Nederland (AFVN). Die organisatie maakte zich vooral druk om het feit dat een officiële delegatie van de gemeente zou meelopen langs het graf, waar meerdere Duitse soldaten in zijn begraven.

Ongewenst
Volgens burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst, waar Vorden onder valt, is het mogelijke protest van de AFVN ongewenst.

Er zouden misschien zo'n 50 mensen komen om te protesteren en dat zou genoeg zijn om de orde te verstoren. In overleg met het lokale comité is besloten om daarom dit deel van de herdenking te schrappen.

Overschaduwd
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft volgens de burgemeester ook gezegd tegen de gemeente dat de herdenking in Vorden door alle commotie de nationale herdenking dreigde te overschaduwen. ''Het is voor mij een zwarte dag'', zei Aalderink. Hij kreeg smaadberichten en werd op internet vergeleken met Hitler. Het Openbaar Ministerie onderzoekt die bedreigingen, de burgemeester heeft zelf geen aangifte gedaan.

Afspraken
Volgens Bert Hartelman, de voorzitter van het 4 Mei Comité Vorden moeten er met organisaties als het CIDI en andere partijen afspraken worden gemaakt over de toekomstige invulling van de Vordense herdenking. De dodenherdenking in Vorden gaat verder wel gewoon door.

Vorig jaar verbood een rechter ook al een tocht langs het Duitse graf. In hoger beroep oordeelde het gerechtshof in Arnhem echter dat het 4 Mei Comité Vorden zelf mag weten hoe de herdenking wordt ingericht, als dat maar zorgvuldig gebeurt.
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door ike75 »

Hebben de stumpers weer gewonnen
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Paul Siemons »

Nu begrijp ik hele heisa toch niet; misschien omdat ik geen Nederlander ben?
Die herdenking is toch voor de Nederlanders die omgekomen zijn bij de verdediging van het grondgebied van Nederland?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Ja, zo ook conform de definitie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, maar er zijn een paar mensen die vinden dat ook omgekomen Duitsers, Nederlandse SS''ers -en andere collaborateurs bij de herdenking herdacht moeten worden.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door kevin15 »

Sommige mensen die moesten toch verplicht voor met duitsland meevechten.
Mijn overgrootopa die ligt ook begraven op IJselstyn, waarom zouden die niet herdacht mogen worden?
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door SOLDIER Wessel »

Omdat het nu alleen over de slachtoffers van Nederland gaat.
Een ander datum voor het herdenken van Duitsers lijkt me veel beter.
Je moet ook zeker aan hen denken, maar ze waren wel de daders.
Het heeft aan beide kanten voor veel slachtoffers gezorgd, maar uit respect voor de slachtoffers van Nederland onderscheidt je deze herdenkingen.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Jan Klaassen »

SOLDIER Wessel schreef: Je moet ook zeker aan hen denken, maar ze waren wel de daders.
En daar zit 'm nu net het probleem: "ze" waren niet ALLEMAAL daders - er waren er genoeg bij (de dienstplichtigen, om maar eens een ENORME groep te noemen) die evenzeer slachtoffer zijn geworden van het heersende regime. Ga me verder niet uitspreken voor of tegen herdenking van Duitsers, maar ik vind deze toch niet zo kleine nuance wel even op de plaats.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Kun je wel drammen, maar wat begrijp je niet aan het feit dat 4 mei alleen voor omgekomen Nederlanders is gedurende alle oorlogen?

Daarnaast, we herdenken ook geen omgekomen soldaten van Engelse, Canadese, Amerikaanse, Russische of andere geallieerde komaf.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:Kun je wel drammen, maar wat begrijp je niet aan het feit dat 4 mei alleen voor omgekomen Nederlanders is gedurende alle oorlogen?
Volgens mij heb ik voor Oost-Indisch-dove en hardhorende mensen speciaal de zin "Ga me verder niet uitspreken voor of tegen herdenking van Duitsers" toegevoegd. Ik dram niet - ik voeg een nuance toe. Ik zeg niet dat ik het niet begrijp - ook niet dat ik het wel begrijp. Maar goed, compleet neutraal blijven heeft dus schijnbaar ook geen nut, je wordt toch wel op je woorden aangevallen. :mrgreen:
779 schreef:Daarnaast, we herdenken ook geen omgekomen soldaten van Engelse, Canadese, Amerikaanse, Russische of andere geallieerde komaf.
Ai, ga ik me dan toch even aan de discussie branden? Achja, zit er toch al in he ;)
Wat je zegt klopt - maar als mensen een rij Engelse graven (zelfs officieel) in hun herdenkingsplechtigheid willen bezoeken vind iedereen dat prachtig. Dat kan allemaal - terwijl de Russen zich als beesten gedroegen in die tijd en wat betreft aantallen slachtoffers nauwelijks onder deden voor de Duitse variant. Maakt niet uit. Maar het graf van een Duitse soldaat, 19 jaar oud, ver van huis en haard omgekomen in een voortslepende oorlog voor een ideologie waar hij misschien helemaal niet achter staat - wil je daar een bezoek brengen op 4 mei dan is de wereld te klein en beginnen allerlei organisaties (pardon the expression) moord en brand te schreeuwen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Omdat jouw 19 jarige Duitser gedwongen is moeten we hem ook maar meteen herdenken? Dat komt op hetzelfde neer om alle zelfmoordterroristen in Afghanistan te herdenken toen zij zichzelf opbliezen en tegelijkertijd een aantal Nederlandse soldaten meenamen, want, ze werden toch maar gedwongen door de hoge heren van Al Qaida... NEEN, de organisatie achter de 4mei herdenking wil zich alleen richten op Nederlandse slachtoffers. Er is mogelijkheid genoeg om de omgekomen Duitsers te herdenken op andere data. Zelfs tweemaal per jaar officieel. Je kunt dus zeggen dat zij meer aandacht krijgen dan de Nederlandse slachtoffers.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:Omdat jouw 19 jarige Duitser gedwongen is moeten we hem ook maar meteen herdenken?
Kom op 779 - ik heb vaker een discussie met je gevoerd dus dit is niet de eerste keer dat je het zal horen: "lezen, jongen"! :mrgreen: We "moeten" hem niet herdenken - natuurlijk niet. En ik vind ook niet dat het comité 4/5-mei zich daar druk om moet maken. Ik vind WEL (lees: WEL) dat mensen vrij moeten kunnen zijn om, zonder direct als een soort moderne 5e colonne te worden weggezet door jan en alleman, Duitse graven te bezoeken. Dat, en niet meer dan dat, heb ik vorig jaar geschreven - en eerder vandaag ook in de vorige berichten. Als verschillende gemeenten dat willen doen als teken van verzoening: prachtig, is dik in orde. Als de raadsleden dat dan op hun uppie doen omdat de mensen het een absurd idee vinden - ook goed, zo werkt het nu eenmaal. Maar die politici mogen dat best doen zonder beschimpt te worden.
779 schreef:Dat komt op hetzelfde neer om alle zelfmoordterroristen in Afghanistan te herdenken toen zij zichzelf opbliezen en tegelijkertijd een aantal Nederlandse soldaten meenamen, want, ze werden toch maar gedwongen door de hoge heren van Al Qaida...
Ik heb het over appels 779, moet je niet met peren aankomen. En, zonder al te veel aannames te willen doen - volgens mij zijn zelfmoordterroristen vaak gedreven door het interne verlangen en de eigen vrije (ok, niet helemaal zuivere) wil.
779 schreef:NEEN, de organisatie achter de 4mei herdenking wil zich alleen richten op Nederlandse slachtoffers.
Goed. Is ook geen zaak van het comite de Duitsers te herdenken - maar ze moeten ook niet anderen proberen op te dringen dat eveneens niet te doen.
779 schreef:Er is mogelijkheid genoeg om de omgekomen Duitsers te herdenken op andere data. Zelfs tweemaal per jaar officieel. Je kunt dus zeggen dat zij meer aandacht krijgen dan de Nederlandse slachtoffers.
Het is wat! En daar moet je de Duitsers voor aankijken? Schrijf dan naar onze eigen regering dat je nog een tweede herdenkingsdag in het jaar wil hebben, dan kan dit argument (dat moet het toch voorstellen?) direct de deur uit.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Paul Siemons »

Jan Klaassen schreef: Goed. Is ook geen zaak van het comite de Duitsers te herdenken - maar ze moeten ook niet anderen proberen op te dringen dat eveneens niet te doen.

Ja zeg, er zijn nog 364 andere dagen in een jaar, waarom uitgerekend op die dag ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door racefiets »

Waarom niet. Er is toch gestreden voor de vrijheid? De keuze van iemand persoonlijk om dat ook op die dag te doen is ook vrijheid.... Als we dat ook al gaan verbieden dan kunnen we net zo goed de klok 80 jaar terug zetten.
Plaats reactie