Kaartentas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Kaartentas

Bericht door rajbrns »

Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd in het bezit van deze kaartentas.
Hij oogt Duits uit de Tweede Wereldoorlog, maar ik ben absoluut niet zeker van mijn zaak.
Daarom hoor ik graag jullie mening!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

Niet oorlogs Duits, lijkt me een naoorlogs model uit de decennia erna. Voor jagers etc.
Kan zeer goed wel Duits zijn, de naoorlogse (civiele) modellen vertonen sterke gelijkenissen met de oorlogse exemplaren. Nu is een kaartentas natuurlijk ook een vrij 'constant' ding, dus echt veel variatie is er niet in aan te brengen. Mijn Duitse grootvader had ook een aantal van deze tassen voor de jagerij etc.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Erik »

Kaartentassen zijn civiel veel gemaakt in vele varianten, tot op de dag van vandaag (in kek camouflagekleurtjes e.d.) Een verstrekking zou herkenbaar moeten zijn aan stempeling.
Als de officieren van toen ongeveer hetzelfde dachten als nu (en ik heb redenen aan te nemen dat dat zo is) dan kopen ze het liefst zelf een kaartentasje, bijvoorbeeld vanwege de handigheid van het ontwerp omdat een verstrekking niet voldoet.
Het zal moeilijk zijn deze tas op ouderdom en specifiek gebruik te schatten. Wat deze tas wel heeft en wat bij het Duitse leger vaker voorkomt dan bij andere legers, is het D-ringenpaar. Dat kan een aanwijzing zijn dat het Duits is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Kaartentas

Bericht door rajbrns »

Ik heb deze tas toentertijd gekocht bij iemand die al zeker 40 jaar bezig is met de Tweede Wereldoorlog en normalerwijs veel verstand heeft van zaken.
Hij zei dat deze tas gebruikt was tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers, maar ik kon geen soortgelijke vinden op het internet en in boeken en begon daardoor te twijfelen.
Dus dan lijkt me wat Erik zegt het meest waarschijnlijk, alhoewel vergissen menselijk is.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

Een militaire tas is het in ieder geval niet, maar het zou inderdaad nog een private aankoop kunnen zijn.
Het messing beslag, de vormgeving van de gespjes en het kleine vakje met de knop doen mij echter sterk vermoeden dat het hier om een vroeg naoorlogs exemplaar gaat, zeg jaren 50/60.

Om dit definitief te bevestigen zal lastig worden, maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:... maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.
Ik snap wat je bedoelt. De display zou zomaar geheel correct kunnen zijn! Maar je kunt dat niet met zekerheid stellen, dan blijft er iets knagen!
Binnen mijn hobby (waar we onszelf aankleden in plaats van een pop) hebben we strenge regels aangaande uniformen en uniformdelen. Zo hebben we afgesproken dat er uit de borstzakken geen clipje van een pen mag steken, eenvoudig omdat dat wijst op naoorlogse zaken. Groot was mijn knakmoment (je weet wel: :( ) toen ik een foto in handen kreeg van een kapitein van de Wielrijders uit 1938 met ...... inderdaad duidelijk zichtbaar in zijn borstzakje het clipje van een pen (het betrof natuurlijk een inktpen, balpennen zijn vanuit het midden van de oorlog)

Vergeet niet dat militairen ook mensen zijn die gewoon dingen uit de civiele wereld gebruiken! Nu, maar toen net zo goed.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

Erik schreef:
Kugelblitz schreef:... maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.
Ik snap wat je bedoelt. De display zou zomaar geheel correct kunnen zijn! Maar je kunt dat niet met zekerheid stellen, dan blijft er iets knagen!
Binnen mijn hobby (waar we onszelf aankleden in plaats van een pop) hebben we strenge regels aangaande uniformen en uniformdelen. Zo hebben we afgesproken dat er uit de borstzakken geen clipje van een pen mag steken, eenvoudig omdat dat wijst op naoorlogse zaken. Groot was mijn knakmoment (je weet wel: :( ) toen ik een foto in handen kreeg van een kapitein van de Wielrijders uit 1938 met ...... inderdaad duidelijk zichtbaar in zijn borstzakje het clipje van een pen (het betrof natuurlijk een inktpen, balpennen zijn vanuit het midden van de oorlog)

Vergeet niet dat militairen ook mensen zijn die gewoon dingen uit de civiele wereld gebruiken! Nu, maar toen net zo goed.
Interessant verhaal. Juist omdat veel dingen niet helemaal zeker zijn en nog lang niet onderzocht zijn, blijft het altijd een lastige keuze en niet duidelijk nawijsbaar item aan een oorlogs display of pop toe te voegen. Sommigen leggen die twijfel makkelijk naast zich neer, maar anderen houden er zoals gezegd een onprettig gevoel bij.
Fotografisch bewijs is inderdaad het beste wat je maar kunt vinden!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:Fotografisch bewijs is inderdaad het beste wat je maar kunt vinden!
Het betrof niet zomaar een kapitein! Het was een foto van de reserve-kapitein der Wielrijders Martinus Nijhoff, die de meesten wel kennen als schrijver. Vandaar die pennen in zijn bovenzak? ;)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Kaartentas

Bericht door rajbrns »

Kugelblitz schreef:Een militaire tas is het in ieder geval niet, maar het zou inderdaad nog een private aankoop kunnen zijn.
Het messing beslag, de vormgeving van de gespjes en het kleine vakje met de knop doen mij echter sterk vermoeden dat het hier om een vroeg naoorlogs exemplaar gaat, zeg jaren 50/60.

Om dit definitief te bevestigen zal lastig worden, maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Dat ontevreden gevoel heb ik ook, aangezien ik liever items heb waarbij het aantoonbaar is dat het uit de Tweede Wereldoorlog komt.
Ik denk er ook over om deze kaartentas te verkopen, alleen het lijkt me behoorlijk lastig om deze te verkopen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

rajbrns schreef:
Kugelblitz schreef:Een militaire tas is het in ieder geval niet, maar het zou inderdaad nog een private aankoop kunnen zijn.
Het messing beslag, de vormgeving van de gespjes en het kleine vakje met de knop doen mij echter sterk vermoeden dat het hier om een vroeg naoorlogs exemplaar gaat, zeg jaren 50/60.

Om dit definitief te bevestigen zal lastig worden, maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Dat ontevreden gevoel heb ik ook, aangezien ik liever items heb waarbij het aantoonbaar is dat het uit de Tweede Wereldoorlog komt.
Ik denk er ook over om deze kaartentas te verkopen, alleen het lijkt me behoorlijk lastig om deze te verkopen.
Ja, reken er niet op dat je er €70 voor krijgt.
Als je hem een beetje handig aanprijst kun je er misschien nog wat voor vangen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Kaartentas

Bericht door rajbrns »

Kugelblitz schreef:
rajbrns schreef:
Kugelblitz schreef:Een militaire tas is het in ieder geval niet, maar het zou inderdaad nog een private aankoop kunnen zijn.
Het messing beslag, de vormgeving van de gespjes en het kleine vakje met de knop doen mij echter sterk vermoeden dat het hier om een vroeg naoorlogs exemplaar gaat, zeg jaren 50/60.

Om dit definitief te bevestigen zal lastig worden, maar voor een oorlogse display zou je onder het mom van 'prive aanschaf' eventueel wel kunnen gebruiken. Die dingen zijn vrij tijdloos... Ik zou er echter wel een ontevreden gevoel bij houden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Dat ontevreden gevoel heb ik ook, aangezien ik liever items heb waarbij het aantoonbaar is dat het uit de Tweede Wereldoorlog komt.
Ik denk er ook over om deze kaartentas te verkopen, alleen het lijkt me behoorlijk lastig om deze te verkopen.
Ja, reken er niet op dat je er €70 voor krijgt.
Als je hem een beetje handig aanprijst kun je er misschien nog wat voor vangen.

Groet, Kugel! :mrgreen:

Ik hoop het, maar het is natuurlijk lastig aanprijzen.
Want hoe verkoop je een kaartentas die misschien in de Tweede Wereldoorlog is gebruikt, zet je die bij militaria Tweede Wereldoorlog of plaats je hem toch ergens anders.
Dat is een beetje mijn dilemma.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

Ik zou hem gewoon bij WO2 zetten, maar dan duidelijk vermelden dat je niet zeker bent of hij oorlogs is, maar hoogstwaarschijnlijk wel rondom die periode.
Iedereen moet dan zelf maar uitmaken of hij de gok neemt. Zo belazer je niemand maar je moet ook niet je eigen spullen gaan afkraken in een advertentie! :wink:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Kaartentas

Bericht door rajbrns »

Kugelblitz schreef:Ik zou hem gewoon bij WO2 zetten, maar dan duidelijk vermelden dat je niet zeker bent of hij oorlogs is, maar hoogstwaarschijnlijk wel rondom die periode.
Iedereen moet dan zelf maar uitmaken of hij de gok neemt. Zo belazer je niemand maar je moet ook niet je eigen spullen gaan afkraken in een advertentie! :wink:
Dat is inderdaad een goede optie, hem verkopen als gegarandeerd uit de Tweede Wereldoorlog zou ik sowieso niet doen, want ik wil geen mensen oplichten.
Helaas denken niet alle mensen op Marktplaats hetzelfde erover.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Kugelblitz »

rajbrns schreef:
Kugelblitz schreef:Ik zou hem gewoon bij WO2 zetten, maar dan duidelijk vermelden dat je niet zeker bent of hij oorlogs is, maar hoogstwaarschijnlijk wel rondom die periode.
Iedereen moet dan zelf maar uitmaken of hij de gok neemt. Zo belazer je niemand maar je moet ook niet je eigen spullen gaan afkraken in een advertentie! :wink:
Dat is inderdaad een goede optie, hem verkopen als gegarandeerd uit de Tweede Wereldoorlog zou ik sowieso niet doen, want ik wil geen mensen oplichten.
Helaas denken niet alle mensen op Marktplaats hetzelfde erover.
Veel handelaars verkopen ook allerlei persoonlijke civiele dingetjes zoals creme potjes, scheermesjes, aanstekers, lucifers etc. als zijnde 'uit de periode', maar moeilijk precies te dateren. Zo kun je dat ook bij die tas doen.
Hij kan ook goed uit die periode komen, zolang je hem niet als gegarandeerd WO2 verkoopt is er niks aan het handje. :) Gewoon doen!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaartentas

Bericht door Erik »

Waarbij een verificatie (wat is het exact, welke periode, origineel of niet) helaas weer is afgezakt naar een ordinaire waardebepaling voor de verkoop. Jammer. En niet de bedoeling denk ik van een forum "verificatie".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie