A sad day for Belgian Gun Collectors

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Uncle Goose »

Vandaag is het bekend gemaakt dat in België de lijst van vrije wapens vanaf 25mei 2013 effectief wordt geschrapt, vanaf dan zal alles op vergunning moeten. Dit alles onder het mom dat het de criminaliteit zou terugdrijven (yeah right). Alweer worden onze rechten als vrije burger geschonden door een hoop idioten die nog nooit een wapen van dichtbij gezien hebben en geen enkel benul hebben dat criminelen zich louter of illegale wapens richten en niet op oude grendelgeweren of revolvers waar bijna geen munitie meer voor te krijgen is. Ontwapening van de bevolking is de eerste stap naar een dictatuur, het verleden heeft dat al talloze keren aangetoond maar ja, het gepeupel wordt natuurlijk continue bang gemaakt door de media (die onder invloed staat van de politiek natuurlijk) en weet van niet beter. Je moet maar zo dom zijn om een (betalende) vergunning aan te vragen want ja, dan weten ze alles zitten en als ze dan iets veranderen aan de wet en alles verbieden hoeft nonkel police maar langs te komen om alles (zonder compensatie natuurlijk) op te halen om dan in de smeltoven te gaan gooien. Jaja, we leven echt in "vrijheid". It's a sad day for us Belgians!
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Erik »

Sorry hoor, maar ik ben Nederlands.
Wat zijn de vrije wapens? Vallen daar ook de deko's/demils onder? Zijn dat de scherpe wapens maar dan enkelschots, zoals grendelgeweren e.d.? Ik heb me bij een living historygroep uit Belgie wel eens verwonderd over hun wapens: dat waren gewoon scherpschietende Lee Enfields nr.1 Mk III, maar "zolang da gij daar de scherpe patronen niet voor heeft, is da toegestaan zo!". Wonderlijk. Komt daar nu een einde aan?
Moeten de scherpschietende wapens nu gedemilitariseerd worden? Of kun je ze laten ombouwen naar blank firingwapens? Komt er uberhaupt zoiets als een apart verlof voor blank firingwapens?
Wat is een betalend verlof, verdien je daarmee? Of heeft het woord 'betalen' in het vlaams ook nog een andere betekenis? Zijn er regels aangaande het aantal wapens voor dat verlof (in Nederland vijf wapens totaal)

Ik kan me de paniek in Belgie wel voorstellen, vooral als dat heel onduidelijk in de publiciteit komt zodat je niet weet waar je aan toe bent. Uit jouw stukje blijkt dat zo te zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Mr Mojo Risin »

Erik schreef:Sorry hoor, maar ik ben Nederlands.
Wat zijn de vrije wapens? Vallen daar ook de deko's/demils onder? Zijn dat de scherpe wapens maar dan enkelschots, zoals grendelgeweren e.d.? Ik heb me bij een living historygroep uit Belgie wel eens verwonderd over hun wapens: dat waren gewoon scherpschietende Lee Enfields nr.1 Mk III, maar "zolang da gij daar de scherpe patronen niet voor heeft, is da toegestaan zo!". Wonderlijk. Komt daar nu een einde aan?
Moeten de scherpschietende wapens nu gedemilitariseerd worden? Of kun je ze laten ombouwen naar blank firingwapens? Komt er uberhaupt zoiets als een apart verlof voor blank firingwapens?
Wat is een betalend verlof, verdien je daarmee? Of heeft het woord 'betalen' in het vlaams ook nog een andere betekenis? Zijn er regels aangaande het aantal wapens voor dat verlof (in Nederland vijf wapens totaal)

Ik kan me de paniek in Belgie wel voorstellen, vooral als dat heel onduidelijk in de publiciteit komt zodat je niet weet waar je aan toe bent. Uit jouw stukje blijkt dat zo te zijn.
Dat zijn wel heel veel vragen tegelijk Erik. :P Ik kan wel iets verduidelijken. Vrije wapens zijn/waren scherpe wapens die vrij te bezitten zijn/waren omdat er vanuit gegaan wordt dat hiervoor geen munitie meer te verkrijgen is. Veelal zijn dit grendelgeweren en oude pistolen (recent werd bijvoorbeeld nog de M1903 Sprinfield toegevoegd). Demils vallen hier normaal gezien niet onder omdat ze onklaar zijn en dus geen wapen meer (of toch min of meer :P ).
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Uncle Goose »

Vrije wapens stonden op een lijst en kon je als Belg gewoon kopen op de beurs op vertoon van je identiteitskaart, geen papierwerk, geen vergunningen of niets. De vereisten waren dat ze op de lijst stonden, productiedatum van voor 1945 hadden en dat je geen munitie ervoor mocht hebben. Daar komt nu dus een eind aan, nu zal je dik mogen betalen voor de vergunning, als je überhaupt niet maanden en maanden moet wachten vooraleer ze je een vergunning afleveren. Er zijn immers al veel problemen gemeld met gouverneurs die op eigen houtje en volledig tegen de wet in vergunningen weigeren dus die zullen niet staan springen om opeens honderden vergunningen te gaan afleveren. Voor demils en geweren en pistolen met zwart kruit blijft alles zoals het was, namelijk vrij. Er zullen waarschijnlijk veel wapens gewoon verdwijnen in collecties omdat het duidelijk is dat de politiek geen enkel respect heeft voor de mensen die legaal willen verzamelen. Hoe zou je zelf zijn als je duizenden euro's in je collectie gestoken hebt en dan te horen krijgt dat je alles moet vergunnen met geen enkele garantie dat ze later niet alles verbieden.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Kugelblitz »

Als ik het goed begrijp is een gedemilitariseerde MG42 nog steeds vrij te bezitten?
Altijd nog een stuk beter dan in Nederland... Inderdaad jammer voor degenen die een hele collectie aan wapens hebben en deze van de ene op de andere dag niet meer vrij mogen bezitten.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Erik »

Ja, dat is dan wel zuur.
Troost je met de gedachte dat je in ieder geval nog een vergunning kunt aanvragen, al kost je dat geld. Dat is in Nederland ook zo maar dan moet je wel kunnen aantonen actief lid te zijn van een schietvereniging (met de verplichting van minimaal 18 schietbeurten per jaar), een reenactmentvereniging (alleen voor blank firing wapens in eerste instantie), de centrale vereniging voor wapenverzamelaars (eis: minimaal drie jaar lid en goedkeuring) of jager zijn met veld en lid van de voorgeschreven jagersvereniging.
De Nederlandse demils zijn niets meer waard, ook niet als verzamelstuk. Volledig dichtgelast en de loop poreus geboord. Pistolen en automatische wapens als demils bestaan niet (of volledig overdwars in tweeen gesneden, leuk voor op een plank) dan alleen met speciale museumontheffing.

En inderdaad, het is vreemd. In Nederland is degene die een legaal wapen bezit vaak ook de braafste burger (anders raakt-ie z'n verlof kwijt) en juist die groep wordt aangepakt; dat zal ze leren! Terwijl je betrekkelijk eenvoudig als beginnend boefje voor niet al te veel (< 1000 EU) een illegaal wapen met munitie kunt 'regelen'.
Aan de andere kant: Amerikaans systeem en wapens vrij voor eenieder die zich kan registreren...... nee, daar zou ik me ook niet prettig bij voelen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Uncle Goose »

tja, een vergunning aanvragen kan je inderdaad doen maar dan ben je gezien hé. Stel dat je alles vergund en je hebt een collectie van een paar tiental grendelgeweren en plots zegt daar één of andere wereldvreemde politieker dat ze beter alle vuurwapens direct verbieden dan gaat vadertje staat mooi de politie naar jouw huisje sturen om alles te komen opladen en te vernietigen, en dat alles zonder natuurlijk één cent compensatie want ja, ze hebben ze dan illegaal gemaakt en volgens de rechtbanken hier mag je geen profijt halen uit illegale zaken. Slim gezien hoor. Je bent niet zeker of je bij wijze van spreken nog je verzameling morgen nog zal hebben want ja, in je dossier staat wel hoeveel en welke wapens in je collectie steken en je kan dan mooi niet meer zeggen dat je ze niet meer hebt want dan heb jij ze zogezegd illegaal verkocht waarvoor ze je natuurlijk gaan vervolgen. Dus afgeven is dan de enige optie of anders dwingen ze je wel met een huiszoekingsbevel. Ik denk dat die dames en heren van de politiek niet goed beseffen om hoeveel geld het hier gaat in een verzameling (of juist wel en proberen ze zo de mensen nog wat meer geld af te doen door vergunningen te verplichten). In ieder geval hoop ik dat weinigen geneigd zullen zijn een vergunning aan te vragen want de kans zit er in dat men de collectie binnen de kortste keren kwijt is door alweer een wetswijziging.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: A sad day for Belgian Gun Collectors

Bericht door Joep »

Wees blij dat je niet in NL woont :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie