Anti terugslag huls?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L. Jacobs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2013, 14:59
Locatie: Eindhoven

Anti terugslag huls?

Bericht door L. Jacobs »

Beste mensen,

Reeds heb ik een huls aangeschaft, de verkoper vertelde me dat dit een anti terugslag huls betrof, welke van de Amerikanen afkomt.

Zou iemand dit kunnen bevestigen? Bij voorbaat dank!

De huls is overigens gemaakt van staal en heeft een hoogte van 407mm en een inwendige monding wijdte van 70mm.
huls.jpg
Onderkant huls
Onderkant huls
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Gijscollector »

Volgens mij is het inderdaad een huls van een 'recoilles gun' (terugslagloze vuurmond), en dat zijn zulke apparaten:

Afbeelding

Ik heb er verder weinig verstand van, maar kenners kunnen vast nog wel exactere types ervan noemen. Maar dan ben je in ieder geval al een stapje verder... :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
L. Jacobs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2013, 14:59
Locatie: Eindhoven

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door L. Jacobs »

Ah dat komt inderdaad goed overeen.. snap nu ook hoe dat het werkt!

Bedankt voor je reactie Gijscollector!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Erik »

TLV's (Terugstootloze vuurmonden) zijn gebaseerd op het principe dat bij een explosie in een pijp de kracht naar twee kanten toe kan: naar voren en naar achteren. Het resultaat is dan dat de pijp geen effect in beweging krijgt van de explosie. De kracht van de explosie duwt aan de voorzijde een projectiel weg (over korte afstand) en aan de achterkant niets. Er is geen terugslageffect.
Bij "kleinkaliber" is dit voordeel verwaarloosbaar; vandaar dat tegenwoordig het principe van TL (RC) alleen gebruikt wordt bij kalibers van artillerieformaat. Het NL leger heeft geschoten met 57 mM RCG, de 105 mM RCG (TLV) en de 84 mM TLV, de laatste vanaf de schouder.

Een huls bij een tegenwoordige TLV is van kunststof en wordt weggeblazen, het slaghoedje zit dan ook op de zijkant van de huls. Dat de kracht middels gaatjes in het hulslichaam wordt weggevoerd was mij tot nu toe onbekend en ik ben blij met deze foto's!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door johan willaert »

57mm Recoilles Gun tijdens Operation Varsity, Duitsland 1945

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mooie foto. Ik had ook nog nooit gezien dat ammopouches op het uniform werden genaaid. Of zit het op een andere manier bevestigd en zie ik het verkeerd?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
L. Jacobs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2013, 14:59
Locatie: Eindhoven

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door L. Jacobs »

Wanneer de druk naar achteren weg kan, kan ik me voorstellen dat dit het bereik sterk verkleind. Worden deze projectielen dan vooral gebruikt voor relatief korte afstanden?

Even een doorsnede van een 57mm bijgevoegd, deze gaan overigens tot 1200 yards (~1100 meter)
A typical 57mm recoilless rifle round; this is a M306A1 HE cartridge
A typical 57mm recoilless rifle round; this is a M306A1 HE cartridge
Gebruikersavatar
L. Jacobs
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2013, 14:59
Locatie: Eindhoven

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door L. Jacobs »

Deze staat op wiki.
605px-Recoilless_Rifle.png
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Erik »

L. Jacobs schreef:Wanneer de druk naar achteren weg kan, kan ik me voorstellen dat dit het bereik sterk verkleind. Worden deze projectielen dan vooral gebruikt voor relatief korte afstanden?
Correct. Met een relatief eenvoudig en makkelijk te bedienen systeem kun je over korte afstand hollelading verschieten van zwaar kaliber. Handig voor antitank! En goedkoper dan een AT-kanon! Alleen je moet de vij wat dichterbij laten komen (bijv. het stuk CG 84 mM heeft een bereik van tegen de 500 meter. Wel meteen een 84 mM granaat!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Mr_Flibble »

Hoe zit het met betrekking tot de nauwkeurigheid bij de TLV in vergelijking met bijvoorbeeld een Bazooka/Panzerschrek of andere Rocket-Propelled Grenades uit de periode?

Ik vermoedt dat de TLV nauwkeuriger is vanwegen de trekken en velden en en een hogere vuurmondsnelheid.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Anti terugslag huls?

Bericht door Erik »

Mr_Flibble schreef:Ik vermoedt dat de TLV nauwkeuriger is vanwegen de trekken en velden en en een hogere vuurmondsnelheid.
Correct.
Het laatste TLV-systeem wat NLD in gebruik had was de M2 Carl Gustaf 84 mM met de Wöhler kijker om te richten. In feite was bij een geoefend schutter elk schot tot 400 meter treffer. Bij de raketwerper 3,5" was dat nog wel eens raden...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie