luftnachrichtenkompanie

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

luftnachrichtenkompanie

Bericht door Jonasj »

kan iemand mij uitleggen wat een "luftnachrichtenkompanie" is?
Deze term staat in mijn luftwaffe soldbuch, maar ik weet niet wat het wilt zeggen.
alvast bedankt
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door CollectorWo2 »

Ik dacht iets met communicatie gebeuren. :bonk:
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door davy »

Een nachrichtenkompanie is een communicatiekompanie (zoals een Signal-eenheid bij de Amerikanen).
Elke divisie had een nachrichten-abteilung dat zorgde voor de communicatie tussen de eenheden onderling en naar andere.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door panzer lehr »

Dat is een transmissie compagnie. :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door Comrade »

Luftnachrichten was ingedeeld bij de Luftwaffe en zorgde voor het signaleren en rapporteren van vijandige vliegtuig bewegingen.
Ook zullen ze hiernaast ook nog redelijk wat taken hebben gehad, maar dit was de hoofdtaak.

Hier is een Engelse link met redelijk wat info over specifieke taken van Luftnachrichten: http://www.gyges.dk/the_luftnachrichten_dienst.htm
''Drann, drauf, drüber!''
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de info allemaal
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door michiel01 »

Comrade schreef:Luftnachrichten was ingedeeld bij de Luftwaffe en zorgde voor het signaleren en rapporteren van vijandige vliegtuig bewegingen.
Ook zullen ze hiernaast ook nog redelijk wat taken hebben gehad, maar dit was de hoofdtaak.

Hier is een Engelse link met redelijk wat info over specifieke taken van Luftnachrichten: http://www.gyges.dk/the_luftnachrichten_dienst.htm
ondermeer verantwoordelijk voor de communicatie tussen radarstations, FLUKO's en de vliegvelden. Helferinnen waren hier ook bij ingedeeld. In Nederland waren hier vele kleine radarposten en communicatiecentrales welke onder deze Cie'n vielen.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door Comrade »

Geweldige aanvulling, ik kon het zelf niet echt goed verwoorden.

Misschien kun je foto's plaatsen van je Soldbuch, altijd interessant!
Als je wilt weten waar die betreffende kompanie heeft gezeten/gevochten kan je dat opzoeken op deze site: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/
Of hier al die van Luftnachrichten: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... truppe.htm
''Drann, drauf, drüber!''
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door Jonasj »

hier is een foto van de pagina waar het betreffende woord opstaat :)
ik zal overmorgen betere foto's (close up...) ervan maken. momenteel heb ik geen fototoestel voor handen, deze foto stond gelukkig nog op de computer :)
IMG_4553.jpg
als er bepaalde pagina's zijn waar je een foto van wilt hebben moet je het maar vragen.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: luftnachrichtenkompanie

Bericht door Comrade »

Aha, ergens anders in het soldbuch moet ook nog een lijst staan met de regimenten waar hij in heeft gezeten.

Fl. h. Düsseldorf is trouwens Fliegerhorst Dusseldorf = vliegveld Dusseldorf
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie