Comrade's beginverzamelingetje

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Joep »

Een woord! Super :!:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Nog bedankt iedereen.
Hier een nieuwe aanwinst van militrack:
Hier een soldbuch van een luftwaffe man, morgen komt de volledige beschrijving, ik ben nu een beetje moe :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog vier foto's, die in het soldbuch zaten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Comrade op 20 mei 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door opheusden1944 »

Net soldbuch
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt!
Goed en duidelijk gedragen, maar toch nog in redelijke staat.

Ik zie net dat de foto's idioot klein zijn, ik heb een nieuwe printer, ik zal morgen kijken of ik betere scans kan krijgen.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
strapping
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 sep 2010, 20:12
Locatie: Friesland

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door strapping »

Leuke aanwinst!!
Je hebt vast een leuke dag gehad daar :D
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door rajbrns »

Leuke aanwinst Comrade! :)
Hoe vond je Militracks?
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt allebei, ik heb een hele leuke dag gehad, nog in een paar voertuigen gereden, het museum bezocht en nog een paar keer over markt gelopen.
Het museum vond ik zeer de moeite waard, zeker het Fallschirmjäger-gedeelte :P Er stond daar zelfs nog een Felddivision pionier tussen :yes:


Hier nog een klein papiertje met het bericht dat een Mar(ine) Artillerist in een Luftwaffe lazerett ligt met buikklachten, met datum 5.5.1945.
Afbeelding

Hier het korte verhaal van de man van de soldbuch (ik kan zijn naam niet lezen :oops: )
Op 3.2.41 zat hij in een eenheid, waar ik alleen ''Kraftfahr'' kan lezen
Al na tien dagen zat hij bij een andere eenheid, welke in ook niet kan lezen.
Na een dag :? zat hij weer bij een nieuwe eenheid, Ausbildungskompanie Schroda, Schroda was een garnizoen-stad in Polen.
Na een maand zat hij al weer bij een andere eenheid, welke ik wederom weer niet kan lezen.
In deze tijd werd hij 2 keer opgenomen in een Lazerett voor zijn Astma
Hier zit hij 5 maanden, daarna gaat hij naar Flieger-Ausbildungs-Regiment 31, deze eenheid wordt midden 1941 naar Hilversum verplaatst, waar het blijft totdat het, via Flieger Regiment 31 opgaat in de 11de Luftwaffe Feld-division, een leuk detail is dat Luftwaffe Feld-division 11 in oktober 1942 wordt omgevormd en deze man 18.09.42 in zijn soldbuch heeft genoteerd als Abfahrtstag :)
Hij heeft dus nog ongeveer een half jaar in de 11de Luftwaffe Feld-division gezeten.
Hierna ging hij van 2.6.1943 tot 7.10.43 zat hij in de Nachschubkompanie d. LW 5/III hierover vond ik weinig info.

Maar nu komt het interessante, hierna ging hij 20 dagen bij de Fahrbereitschaft van de Durchgangs IIb in Minsk, ik neem aan dat hij dus als chauffeur werkte in Stalag 352, waar meer dan 10.000 Russissche krijgsgevangen zijn gestorven door moordpartijen en slechte condities in het kamp :zapped: !
Hierna ging hij naar 3/ LW. Baubatl. 109/XI (KGL), vanaf 1943 werden sommige Bau. Batl. omgevormd tot Krijgsgevangenen bataljonnen. Waarschijnlijk ook deze, (KGL = Kriegsgefangenen Lager)

Veel meer info heb ik niet meer, hopelijk heb ik volgende week meer info!
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Hier zijn nog de foto's van mijn verrekijker:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog een postkaart die van Amerika naar Nederland is gestuurd, leuke rommelmarktvondst.
Afbeelding
Afbeelding
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Erik »

Hoi Comrade!
Het handschrift is in Kurrent, de voorloper van de Sütterlin. Het is de moeite om dat handschrift te leren!
Jij schreef:Hier het korte verhaal van de man van de soldbuch (ik kan zijn naam niet lezen :oops:
Is ook moeilijk, het Kurrent is een heel net, hooggeschreven handschrift met een open karakter. In de praktijk echter wordt het handschrift erg laag geschreven en worden de openingen in letters alleen vergroot waardoor je het verband niet ziet.
Komt daarbij dat letters erg op elkaar lijken of op andere letters uit ons handschrift lijken! De i is hetzelfde als een c, alleen heeft de i een puntje. De n is gelijk aan de u, met dien verstande dat de u een streepje bovenop heeft (oe-klank) of een Umlaut (uu-klank) De kleine letter h lijkt op onze f. De hoofdletter B lijkt op onze L. Ga maar door!

Ik haal er het volgende uit: Walter Bleul (de laatste letter kan niet anders dan een l zijn; rare naam. Mogelijk ook een s: Bleus) Aanvankelijk genoteerd als "Flieger" maar dat is doorgehaald en aangevuld met Schutze.
"Zuletzt zuständige Wehrersatzdienststelle": W.M.A. (de 'M' is in latijns schrift) Kamenz (vlak bij zijn woonplaats)

Als uitkeringen/betalingen is hem uitgekeerd (in verzorgd latijns schrift met kleine invloeden Kurrent):

Einmaliges Putzzeuggeld R. 65,- ist gezahlt
Abgefunden ... Wehrsold bis 20. 13.4
" Verpflegung bis 13.13.41.
" Seife bis Ende März 41.
" Ras. Seife (Rasierseife; scheerzeep) " " April 41.

wat hier onder staat kom ik ook niet uit.

Zijn verlofstaat vertelt ons dat hij op verlof is geweest (met afreisdatum 19.8.43) naar Ohorn u. (unter) Zittau i/Sa (km of dertig ten oosten van Dresden)
De eerste keer is een Erholungsurlaub, de tweede keer een Sonderurlaub (bijzonder verlof) in März 1944
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt voor de info Erik!
Misschien wel een leuk idee om in de zomer Kurrent/Sütterin te leren lezen :)
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Arie verzamelaar »

prachtige aanwinsten vooral met zo,n verhaal erbij.... :)
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Erik »

Comrade schreef:Bedankt voor de info Erik!
Misschien wel een leuk idee om in de zomer Kurrent/Sütterin te leren lezen :)
In feite zijn het dezelfde handschriften, de Suetterlin (in 1915 ontworpen door de Duitse pedagoog Paul Suetterlin) is een wat rondere variatie en wordt sinds 1916 onderwezen. Militairen vanaf geboortejaar 1910 hebben dus in dit handschrift leren schrijven. Ouderen schreven nog steeds de wat nauwer en hoger geschreven Kurrent, zie ook de bijdragen in jouw Soldbuch.

Het loont zeker de moeite Kurrent te leren lezen en schrijven. Via het internet zijn daar tal van cursussen en cursus-CD's voor, want het leeft enorm in Duitsland (Genealogie!) Als je Kurrent kent, ken je de Suetterlin ook. In mijn hobby is het noodzakelijk als je de uitbeelding goed wilt doen, ik heb 't mij een jaar of tien geleden aangeleerd. Handig, met een doos vol Kurrentgeschreven prentbriefkaartjes uit WO1!

In 1941 werd de Kurrent (en daarmee ook de Suetterlin) op last van Martin Bormann verboden. Reden: het zou een jodenletter zijn! Echte reden: buitenlandse eenheden kregen hun bevelen vaak handgeschreven (beneden bataljonsniveau) Het schrift echter was alleen in Duitsland bekend en werd door buitenlandse eenheden dus niet begrepen.

Twee echte Kurrentletters hebben overleefd, die ken jij ook: dat is de Ringel-S (dat rare duitse B-tje wat twee s'en voorstelt) en de geschreven kleine letter z met een krulletje eronder.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Bedankt voor de info :)
Hier weer wat aanwinsten van Duiven:
Luftwaffe soldbuch + bijbehorende EKM van Herbert Sorge:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze man heeft eerst bij veel verschillende luftnachricht-eenheden gediend en kwam op 17-01-1942 bij het 3e regiment van de 2e Felddivision, voorafgaand zijn infanterie-inzet aan het Oostfront heeft hij eerst basistraining gehad waarnaar hij samen met de rest van de 2e Felddivision naar Heeresgroep Midden werd verplaatst. Op 18-08-1942 kreeg hij de Oostfrontmedaille uitgereikt. Tijdens een groot offensief op 25-11-1942 leed de 2de Felddivision grote verliezen. In het begin van maart 1943 raakte hij zwaar gewond door shrapnel en kreeg hiervoor de VWA in silber, door zijn verwondingen was hij pas in augustus weer inzetbaar. Op 15-04-1943 kreeg hij een EKII. Nadat van zijn verwondingen was hersteld kwam hij bij een Flieger-Ersatz-Bataljon in Polen tot eind 1943. Hierna ging hij weer naar een luftnachricht-eenheid. Tot het eind van de oorlog zat hij nog in verschillende Flak-eenheden. Hij gaf zich over in Britse sector van Noord-Duitsland.

Schuurvondst EKM van Flieger regiment 23, dit regiment heeft ook nog anti-partizanen operaties uitgevoerd in Rusland, op 14-07-1943 werden de restanten opgenomen in de 20ste Felddivision in Noorwegen.
Afbeelding

Ook heb ik nog een zeltbahn (uit 1944) gekocht, ik ben alleen te lui om deze nog te fotograferen :P
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Comrade »

Hier nog foto's van de zeltbahn, helaas missen 6 knopen. Wel nog mooi 1944 gestempeld en 3x genaamd.
Omdat de stof aan het eind van de oorlog een te slechte kwaliteit had om in een keer geweven te worden, zit er aan beide kanten nog een stuk aangenaaid zodat hij dezelfde grootte had.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
''Drann, drauf, drüber!''
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Comrade's beginverzamelingetje

Bericht door Millcoll »

Mooie aanwinsten!
Plaats reactie