Onbekende jas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Onbekende jas

Bericht door rammsander »

Beste mensen,

Iemand een idee wat voor jas dit is? Van wanneer is hij?

Bedankt alvast!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groeten,
Sander
Oorlogsleven 1940 - 1945
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Bert-Jan »

Heb je al gekeken of er een etiketje in zit? Vaak in de rechter binnenzak. Die even binnenste buiten draaien.

Daar staat vaak de naam op en een jaartal.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

Het kleermakersbedrijf bestond in ieder geval nog in 1964 en waarschijnlijk ook nog in 1982. Ik vond een bericht van een kleermaker die in 1982 met groot verlof ging en bij L. de Vries Hzn te Groningen met pensioen ging.

Ik ken de jas niet maar kan er wel wat over zeggen. De snit is Nederlands, het aantal knopen (zeven) is ook in de vooroorlogse Nederlandse traditie. Dat ze grijs (zilverkleurig) zijn wijkt af van het algemene. De model jas is Model 1905 (enkele rij knopen)
De gouden boord rond de kraag ken ik alleen van Duits vóór 1918 (rang van Unteroffizier) en van de Regimentsmuziek. Er zouden dan gevlochten epauletten op de schouders moeten zitten. Kijk even of je op de schouder hele kleine draadpassantjes ziet zitten. Ook zouden in het geval van Regimentsmuziek de mouwopslagen versierd moeten zijn (vorig model) maar of dat is doorgezet bij M1905 is mij niet bekend.

Forumlid EmielS zou wat meer van deze jassen kunnen vertellen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Onbekende jas

Bericht door emielS »

Erik heeft gelijk ,volgens mij is het een jaren 30 gala tuniek ,maar daar hebben ze wat extra dingen opgezet (knopen ,kraag emblemen).
Als je dat verwijderd en je zet er gouden schouderstukken op en 7 gouden leeuwen knopen heb je een leuk jaren 30 gala jasje.

grt emiel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

emielS schreef:Erik heeft gelijk ,volgens mij is het een jaren 30 gala tuniek , ....
En het zou me niet eens verbazen als het blijkt een jasje te zijn van de lokale stadschutterijmuziek. De schutterijmuziek in Bolsward liep in de dracht M1905, inclusief sjako (tenminste, daar was de dracht op gebaseerd)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Onbekende jas

Bericht door emielS »

yep ,heb wel eens een partij M1898 kepis gekocht van een limburgse schutterij (enkele leden van NN lopen daar nu mee). :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

Anderzijds is de sluiting van de kraag (grote V-vormige beugel) wel uit de jaren dertig, maar ik weet niet hoelang die dingen zijn doorgebruikt door de kleermakers. De binnenkraagsluitinkjes (clipjes die naar buiten vallen om de binnenkraag vast te zetten) zijn gelijk aan die, die in het uniformjasje van de KMar (1964-1973) werden gebruikt.
Zulke grote rode patten ken ik niet van voor de oorlog, niet van deze vorm tenminste (patten werden toen gebruikelijk aangewend om opleidingen e.d. aan te geven en waren aan 1 zijde accoladevormig)
Is er een embleempje o.i.d. te zien op de frontknopen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door rammsander »

Natuurlijk! Hier zijn de foto's!

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk zomaar dat Erik gelijk heeft! Die schouderstukken? Is daar moeilijk aan te komen?

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

Ik zie nu ook op de foto van de knoop dat de jas niet in de vooroorlogse lakense stof is gemaakt maar in geweven stof. Dat kan een aanduiding zijn van naoorlogs productie.
De schouderstukken die op de M1905 groot tenue horen te zitten zijn van gevlochten koord (zoals bij de KMar maar dan enkelvoudig), bij klein- en veldtenue zijn het rechthoekige schouderstukken van blauwe stof (soldaten/onderofficieren) Zou dit inderdaad een M1905 voor muzikanten zijn (wat ik ernstig betwijfel) dan is het schouderstuk van geel koord gevlochten met een afhangende Hongaarse lis. In dat geval echter mist de gouden bies om de armomslag.

Mijn laatste gok:
- de jas is professioneel gemaakt door een gevestigde kleermaker die in ieder geval (= door mij controleerbaar) na de oorlog tot minstens 1982 heeft bestaan;
- de jas is gemaakt van geweven stof wat voor mij een indicatie is dat-ie naoorlogs is.

Wat ik denk is, dat dit oorspronkelijk een militaire jas is geweest voor het ceremonieel. Na militair gebruik zijn de militaire knopen eraf gehaald en vervangen door civiele wapenknopen van zilverkleuring metaal. De naoorlogse patten met rode wapenkleur (waarop waarschijnlijk het infanterie-embleem "Chasse", "Menno v Coehoorn" of "Oranje Gelderland" heeft gezeten gezien de stand van de gaatjes) horen oorspronkelijk op de jas en als dat inderdaad zo is zijn ze naoorlogs. De jas is nadien voorzien van een geelgouden bies ten behoeve van ?
De rugknopen zijn verwijderd en niet vervangen. De schouderstukken/epauletten zijn verwijderd; op een naoorlogse jas zaten hier de rangonderscheidingstekenen in het geval van officier.
Wil ik alleen nog weten of er borst- of schootzakken in zitten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Onbekende jas

Bericht door emielS »

Erik de lakense stof jassen zijn jaren 20 ,in de jaren 30 hadden ze ook al de ribcourt stof...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

emielS schreef:Erik de lakense stof jassen zijn jaren 20 ,in de jaren 30 hadden ze ook al de ribcourt stof...
Waardoor het dus geen M1905 kan zijn!
Overigens is dit weefsel geen whipcord (waarvan de ons bekende BM-tjes zijn gemaakt) maar het heet anders (is ook anders) Zoek ik even op. Ik blijf overigens bij mijn conclusie! Eens? Jaren vijfitg ceremonieel, infanterie?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Onbekende jas

Bericht door emielS »

daar ben ik het mee eens...
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door rammsander »

Dank iedereen voor het meedenken en info geven! Ik weet genoeg! Heb deze jas gekregen dus zowiezo een mooie jas! Maar werden deze jassen ook gedragen in de KL tijd? Hadden ze niet al een ander ontwerp voor het ceremonieel tenue?

Bedankt in ieder geval!
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door Erik »

rammsander schreef:Maar werden deze jassen ook gedragen in de KL tijd? Hadden ze niet al een ander ontwerp voor het ceremonieel tenue?
"Het ceremoniele tenue" bestaat niet, elk onderdeel heeft zijn eigen ceremonieel! De onderdelen die niet over een eigen ceremonieel tenue beschikken hebben een ceremonieel dat gebaseerd is op de M1905, vaak met eigen toevoegingen in biezen en fourageres.
De infanterieregimenten die voortkwamen uit nummerregimenten (behalve Limb. Jagers) voeren een dergelijke M.1905-ceremonieel. Dat zijn de regimenten
- Chasse (7 en 10 RI)
- Oranje Gelderland (5 en 8 RI)
- Menno van Coehoorn (3 en 4 RI)
- Johan Willem Friso (1 en 9 RI)

De regimenten 2, 6 en 11 worden bewaard bij de Limburgse Jagers, die een jagersgroene ceremonieel hebben, net als het Regiment Garde Jagers, alleen dan met andere bieskleuren en fourageres.
Garderegiment Grenadiers voert de welbekende tuniek met berenmuts.
Garderegiment Fuseliers voert een in Engeland ontworpen ceremonieel, gebaseerd op Engelse infanterie-eenheden (rode jas, Pickelhaube)
Regiment Stoottroepen Prins Bernhard is mij niet bekend.
Regiment Inf "van Heutsz" voert een dracht, gebaseerd op het vroegere KNIL-tuniek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende jas

Bericht door rammsander »

Bedankt Erik!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie