hulp bij documenten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: hulp bij documenten

Bericht door D_Dutch »

Erik schreef:Gelukkig is het nog steeds zo dat met name bij documenten duidelijk te zien is of iets druk of print is. Daarnaast is officieel papier in een aantal gevallen gewaxt, iets wat tot nu toe niet goed gerepliceerd wordt. Bovendien is het papier van voorschriften uit beide oorlogen vaak 40-60 grams, wat tegenwoordig nauwelijks nog verkrijgbaar is omdat het zich slecht door een printer laat voeren. Ook de grofheid van het papier (hout!) vertelt wat over de periode.
Was het maar duidelijk te zien. Als je op Urkunden doelt dan worden die ook helaas zeer goed vervalst, voor een beginner en zelfs voor ervaren verzamelaars kan het soms nog behoorlijk moeilijk zijn om de echtheid te bevestigen. Het schijnt dat in Oost-Europa veel nep-documenten voorkomen, maar ook een compleet vervalste SS-Wehrpaß komt weleens voor. Natuurlijk is de kans klein dat een Urkunde voor bijvoorbeeld een EKII van een Gefreiter in een Infanterie-Regiment vals is maar bij "bekendere" eenheden of de Waffen-SS moet je altijd wat voorzichtiger zijn.
Erik schreef: Ik ben wel benieuwd hoe je dan kunt zien of een Eintrag nadien is bijgeschreven of er origineel al instond.
Ik wou dat ik het kon laten zien! Ik heb een tijd terug een Soldbuch met oorkondes erbij gekocht. Hij was onderscheiden met het Infanterie-Sturmabzeichen, alle drie de graden van het Verwundetenabzeichen en het Eisernes Kreuz II. Klasse. Van alles waren de oorkondes erbij behalve die van het EKII. Deze was in het Soldbuch op een twijfelachtige manier erin geschreven zonder stempel. Nu hoeft het gebrek van een stempel niet meteen te betekenen dat het fake is, maar het "voelde" en zag er niet juist uit. Ook op WAF werd door meerderen bevestigd dat de EKII er niet hoorde. Hetzelfde geldt voor een Soldbuch van een piloot welke onderscheiden was met de Ehrenpokal, dat bleek naderhand ook vals te zijn. Ik zal eens kijken op WAF, daar plaatsen mensen soms Soldbücher waarbij men uiteindelijk de conclusie trekt dat bepaalde onderscheidingen erin vervalst zijn. Hier in ieder geval wel te zien hoe verdeeld de meningen zijn.
Erik schreef:Verouderde repro is vrijwel altijd herkenbaar, moet je het stuk wel in de hand hebben.
En vaak is het dan te laat als je bijvoorbeeld via de Duitse eBay koopt. "Geen garantie op originaliteit, eigen risico koper" staat er vaak in het Duits. Dat heb ik helaas ondervonden toen ik twee Waffen-SS gerelateerde portretfoto's kocht.
Gebruikersavatar
soldbuch
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2013, 16:24

Re: hulp bij documenten

Bericht door soldbuch »

Ik moet dus al het punt over de foto's in een soldbuch aanpassen.
Net op een ander forum gelezen dat er voor de SS, Heer en Luftwaffe pas in november 1944 een order kwam om foto's toe te voegen (de Kriegsmarine al in 1941).
M.a.w. een soldbuch voor 1944 met een foto moet alweer met enige argwaan bekeken worden (misschien enige uitzonderingen daargelaten.

Weer wat geleerd dus :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: hulp bij documenten

Bericht door D_Dutch »

soldbuch schreef:Ik moet dus al het punt over de foto's in een soldbuch aanpassen.
Net op een ander forum gelezen dat er voor de SS, Heer en Luftwaffe pas in november 1944 een order kwam om foto's toe te voegen (de Kriegsmarine al in 1941).
M.a.w. een soldbuch voor 1944 met een foto moet alweer met enige argwaan bekeken worden (misschien enige uitzonderingen daargelaten.

Weer wat geleerd dus :)
Klopt! En mocht je dit (nog) niet ergens gelezen hebben, er zaten dan vaak ook stempels gedeeltelijk op de foto en gedeeltelijk op de Soldbuch zoals bij deze twee voorbeelden uit mijn verzameling;
Scan 1.jpg
Scan 2.jpg
Gebruikersavatar
soldbuch
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2013, 16:24

Re: hulp bij documenten

Bericht door soldbuch »

Kijk aan met dit soort tips kom ik al weer een stuk verder.
Mag ik aannemen dat een foto in dienstkleding de waarde verhoogt in tegenstelling tot een foto in burgerkleding zoals op jouw foto's?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: hulp bij documenten

Bericht door D_Dutch »

soldbuch schreef:Kijk aan met dit soort tips kom ik al weer een stuk verder.
Mag ik aannemen dat een foto in dienstkleding de waarde verhoogt in tegenstelling tot een foto in burgerkleding zoals op jouw foto's?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Een uniformfoto (waarop onderscheidingen gedragen worden) in de Soldbuch kan de waarde misschien vergroten, maar ik denk niet dat we dan over tientallen euro's spreken, misschien als het om een Ritterkreuzträger gaat. Over het algemeen ben ik al meer dan tevreden als er een foto in de Soldbuch zit, of het nou in burger of in uniform is. Het aparte is wel dat de uniformfoto in mijn scan tegen de voorschriften voor pasfoto's in Soldbücher is daar hij zijn Schirmmütze draagt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hulp bij documenten

Bericht door Erik »

soldbuch schreef:Kijk aan met dit soort tips kom ik al weer een stuk verder.
Mag ik aannemen dat een foto in dienstkleding de waarde verhoogt in tegenstelling tot een foto in burgerkleding zoals op jouw foto's?
Dit soort dingen weet je alleen als je heel veel van die Soldbücher gezien hebt, je moet dus echt je ervaring uitbreiden en dan gaat niet alleen met het geschreven woord! Misschien een tip om eens bij een Soldbuchverzamelaar langs te gaan om te kijken?

D_Dutch, ik merk al at WOII-documenten heel wat vervalsingsgevoeliger zijn dat WOI, het gebied waarin ik mij gewoonlijk beweeg wat documenten e.d. betreft. Da's jammer, zo wordt het mooi verkloot en dat alleen vanwege de centen.
WO1 is nog niet zo verkloot; de verzamelaarswereld is relatief klein op documenten of het moet Soldbücher betreffen waarin staat dat betrokkene EK1 gehaald heeft bij het zelfstandig innemen van fort Douiamont bij Verdun. En dan weel je ook wel hoe laat het is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie