Hulzen en kist

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Hulzen en kist

Bericht door JPH »

Hallo,
Ik heb deze "kist" met 3 hulzen gekregen van iemand maar ik kan er erg weinig over vinden, ik weet ook niet of de hulzen origineel bij de kist horen etc. Dat de hulzen Frans zijn weet ik (S.F.M. en H stamp?), dat de kist erg zwaar is ook. Ik zag een gelijke huls online en daar stond bij dat het Frans of Italiaans was en een tank of anti-tank huls was, was erg vaag dus. Van de kist kan ik überhaupt niets vinden, er staat alleen op wat er op de foto staat en nog een 4229 code op de voorkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand een idee wat het precies zijn en waar de kist op of in hoorde?
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door Erik »

Zo JPH, jij hebt wat te poetsen op de zondagochtend! :P

Zou je de foto's kunnen plaatsen met daarbij een meetlint/lat erlangs geplaatst? En even de monding van de huls opmeten zodat we een idee krijgen van het kaliber?
Als het kaliber 35-50 mM is kan het zomaar van een antitankkanon(netje) zijn. Als het een 20-25 mM is, kan het ook van een anti-materiaalgeweer afkomstig zijn (wat ze vroeger "tankbuks" of "antitankgeweer" noemden)
Ik durf niet te beweren of die vrije kist er daadwerkelijk bijhoort. Lijkt me nogal sjouwen voor Jan Soldaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Hulzen en kist

Bericht door JPH »

Hallo Erik en Bedankt zover, Ik zal vanavond even wat opmeten en foto's maken.
Lijkt me inderdaad niet gemaakt om te sjouwen, eerder om ergens aan te hangen misschien tevens als contragewicht? De kist is verzwaard van binnen en weegt ca. 10 kilo, de binnenkant zal ik ook even op de foto zetten.
En zeg (type) maar Jeroen hoor.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door racefiets »

Indien het kaliber ongeveer 37 mm is dan kan het ook voor luchtafweer zijn. Moet in ieder geval zeggen dat het een verdraaid leuk kistje is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Indien het kaliber ongeveer 37 mm is dan kan het ook voor luchtafweer zijn. Moet in ieder geval zeggen dat het een verdraaid leuk kistje is.
Ik zie dat de hulzen gerand zijn. Hoeft niet bezwaarlijk te zijn voor een KKW-snelvuur (heeft de bren en de mitr. nr 20 ook) maar lijkt mij voor zwaardere kalibers minder handig. Mijn beste gok zou zijn dat het voor een enkelschotssysteem bestemd is, maar geef mijn mening natuurlijk graag voor een betere. 37 mM-R bestaat?
Kistje is echt gaaf ja. Ik denk dat koper voor munitieopslag echt iets is van uit de tijd dat er nog met los kruit gewerkt werd (met name brons geeft geen vonken) Zo'n kistje zou wel eens heel goed pre-WW! kunnen zijn. Ik vraag me dan ook af of de combinatie hulzen-kistje wel correct is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Hulzen en kist

Bericht door JPH »

Monding is 37mm, lengte huls 275mm
Kistje is 46 hoog (zijkant gemeten)14 diep en 20 breed, en 10 kilo zwaar.
Enkelschots lijkt me idd ook wel logisch, 6 in een kist is wel erg weinig anders voor zoveel gesjouw.
Dat tesamen met de vermoedelijke oorsprong (bergingsmaatschappij en Duinkerke volgens het "verhaal") zit ik zelf te denken aan de richting van een enkelschots (luchtafweer?)boordgeschut o.i.d. waar de kist zelf ook een functie heeft, Of klinkt dit erg gek?
Duinkerke is natuurlijk een brede bron van materiaal, verhalen etc dus daar heb je ook niet veel aan om dingen uit te sluiten en hecht ik niet veel waarde aan.
Binnenkant kist:
Afbeelding
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door ammo »

Kaliber is 37x277R , wo 2, Mle 1925 AA
Nemo Me Impune Lacessit
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Hulzen en kist

Bericht door JPH »

ammo schreef:Kaliber is 37x277R , wo 2, Mle 1925 AA
Super, Dank Je wel!
Waren we toch goed op weg met de enkelschots etc.
Zou de kist er bij kunnen horen?
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door ammo »

Zou de kist er bij kunnen horen?[/quote]

Zo te zien wel.
Nemo Me Impune Lacessit
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Hulzen en kist

Bericht door JPH »

Ik heb vanmorgen een mailtje gekregen van iemand van een museum uit België die bevestigde dat de kist er bij hoorde.

"Uw munitiekist werd gebruikt voor de volgende kanonnen die zich op de schepen van de Franse marine bevonden: 37mm CA marine Mle 1925 of CAD Mle 1933 (dubbel) marine.

Volgens kenners is het een waardevol object."
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulzen en kist

Bericht door racefiets »

Komt de kist uit de regio? Er is ook zo'n huls opgedoken op een rommelmaktje in Kats.
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Hulzen en kist

Bericht door JPH »

racefiets schreef:Komt de kist uit de regio? Er is ook zo'n huls opgedoken op een rommelmaktje in Kats.
Halo Racefiets,
De kist komt niet uit de regio maar uit z-holland.
Nederlandse bergers hebben veel wrakken bij Duinkerke weggehaald dus het zou goed kunnen dat ze op die manier nu her en der opduiken aangezien de meesten nu wel aardig op leeftijd zijn of al zijn overleden.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Plaats reactie