Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Joep »

Wellicht kennen sommigen van jullie dit fort wel, misschien ook niet.
Anyway, dit fort moet vanwege forse huurverhoging sluiten, de nieuwe verhuurder wilt er namelijk een horeca-
gelegenheid in maken, wat een gestoorde :|

Het is een team van vrijwilligers die het werk verricht in het bunker, ze moesten voorheen een bedrag van 5000 EU per jaar betalen en
dat is met de nieuwe verhuurder ineens gestegen naar 135.000 EU per jaar.
Dit kunnen ze simpelweg niet opbrengen (een huur verhoging van 5200%).
Er lopen nog recht zaken tegen, maar ik hoop dat jullie de onderaan staande petitie willen ondertekenen, omdat ik denk dat niemand,
als WWII liefhebbende en/of verzamelaar wilt dat zo'n mooi museum ineens gaat sluiten.

Dit grote fort met twee geschutskoepels dat gebouwd is in de jaren 80 van de 19e eeuw, is een museum die Nederlandse Kustartillerie voor
1940 uitbeeld en de meidagen van 1940. Uiteraard ook beeld het ook de Duitse bezetter uit die het fort overnam.
Dit team van vrijwilligers heeft in de jaren 80 dit hele fort opgeknapt, er lagen eerst stukken onder water en de muren werden gerenoveerd et cetera.
Vervolgens heeft een gestoorde ambtenaar verzonnen dat het gewoon moet gaan sluiten en ze moeten er nu voor 1 augustus al uit zijn.

Iedereen die dit berichtje leest, vul a.u.b. het onder staande petitie formulier in, het vergt slechts 10 seconde werk en hopelijk wordt het museum hierdoor gered.

http://petities.nl/petitie/red-het-fort ... tures#tabs
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Nekaf »

Uiteraard ondertekend. Dit kan natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door sobel »

Gedaan
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door CollectorWo2 »

Gedaan
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door matthijsdedie »

IK heb het ook gedaan, nog nooit geweest maar hij mag niet sluiten!
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik, ook.
wat zal er met de spullen gebeuren, worden die opgeborgen of verkocht?
Kan de gemeente niks doen?
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Erik »

Gedaan.
Het fort heeft een te belangrijke rol gespeeld in onze geschiedenis. Dit moet gememoreerd worden in het fort. Of dat op dezelfde manier moet zoals het tot nu toe ging is (het fort hoeft niet dag en nacht tot 26 graden verwarmd te worden bijvoorbeeld) is een vraag, maar dat het 'overeind' moet blijven staat buiten kijf.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Kugelblitz »

Gedaan. Ben er weleens geweest, was wel een indrukwekkend gebouw. Voor een horecagelegenheid natuurlijk ook zeer gaaf, maar die kunnen ook elders hun onderkomen vinden lijkt me.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Jim »

De gemeente Rotterdam is de eigenaar van het Fort. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Nu met de bezuinigingen willen ze daar geen cent verlies op hebben en dus daarom hebben ze de prijs (gigantisch!) verhoogd. Dit verhaal gaat op voor zeer vele (niet militair historische) verenigingen. De gemeente gaat radicaal op korte termijn snoeien in de uitgaven.
SOLDIER Wessel schreef:Ik, ook.
wat zal er met de spullen gebeuren, worden die opgeborgen of verkocht?
Kan de gemeente niks doen?
Wat de plannen zijn voor een andere invulling
Joep schreef:de nieuwe verhuurder wilt er namelijk een horeca-
gelegenheid in maken,
maar wat heb ik niet precies terug kunnen vinden. Ook niet dat er een andere verhuurder is als de gemeente. (Tenzij bedoelt is dat het eerst eigendom van Defensie was.) Eind december 2001 werd Rotterdam de eigenaar. Per 1 januari 2003 zou het museum moeten sluiten. Dit hebben ze kunnen rekken tot 1 augustus 2013.

Koninklijk Leger- en Wapenmuseum is eigenaar van verschillende stukken die tentoongesteld staan dus die zullen dan weer in opslag verdwijnen. De totale waarde geschat op 2 miljoen euro.

Horeca activiteiten zijn niet toegestaan. Het museum is eigenlijk al jaren in overtreding. De nieuwe huurder (Beumer Bedrijfsdiensten)heeft blijkbaar toegezegd dat een museale functie behouden zou blijven. Maar ja wat daar voorgesteld moet worden? Er is schijnbaar door hun contact gelegd met o.a Stichting Atlantikwall Hoek v.Holland.
Wat dit bedrijf precies doet is mij onbekend. Maar de indruk is dat het te maken heeft met name restaurant(s)
Ze willen niet samenwerken met de huidige museum stichting in het Fort. Ze willen wel de vrijwilligers overnemen!
Lijkt een beetje op een gotspe (=joodse uitdrukking). Zoiets als je ouders doodschieten en voor de rechtbank vragen om genade en vrijgesproken te worden , want je bent recent wees geworden.

Het gaat duidelijk om de centen voor Rotterdam. Niet alleen willen ze 0 cent betalen voor onderhoud. (Mogelijk nog geld vangen voor div. horeca belastingen? ) Hoe dan ook het levert (heel veel ) geld op.
Het bestemmingsplan zou voor de nieuwe huurder aangepast moeten worden. Als de oppositie die tegen is tegenstemt dan zou Rotterdam mogelijk ook een financiële claim van de nieuwe huurder kunnen krijgen!

Ik persoonlijk denk dat het ondertekenen van een petitie een soort bloem is op het graf van het huidige museum. Maar het museum bestuur en vrijwilligers en niet te vergeten commerciële bedrijven die het museum in het verleden hebben geholpen hebben welke vorm van ondersteuning verdiend.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Joep »

SOLDIER Wessel schreef:Ik, ook.
wat zal er met de spullen gebeuren, worden die opgeborgen of verkocht?
Kan de gemeente niks doen?
De gemeente vind het helemaal prima blijkbaar.
De spullen worden tijdelijk opgeslagen en daarna gaat het naar het Atlantik Wal museum.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door stekker »

Getekend!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Jasper J »

Gedaan .
Ben er een aantal keer geweest mooi fort met een zeer mooie collectie.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Joep »

Wat ook jammer is, dat zie je in het museum zelf, dat ze nu bepaalde diorama's niet af kunnen maken.
Ik ben er namelijk afgelopen zondag geweest en dat is spijtig om te zien.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door asjemenou »

Triest verhaal weer. In tijden van bezuinigingen worden culturele instellingen zoals musea, sport verenigingen e.d. altijd het hardst getroffen. Blijkbaar telt het letten op de centen zwaarder dan de culturele of historische waarde.
De ervaring heeft mij (helaas) geleerd dat er maar weinig historisch besef leeft onder gemeenteraadsleden. Men zou zich moeten bedenken dat "weg of verloren" ook daadwerkelijk "écht weg of verloren" is en niet meer terug komt.
Ook houdt men meestal geen rekening met de vrijwilligers die zich veelal belangeloos "met hart en ziel" voor zoiets inzetten. Voor hen is de teleurstelling nog het grootst.
Als het Fort Hoek van Holland definitief dicht gaat dan is het wel te hopen dat de collectie in goede handen terecht komt. Als het beheer daarvan ook in handen van de gemeente Rotterdam of van één of andere mogelijke horeca uitbater van het fort terecht komt dan vrees ik het ergste.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Fort Hoek van Holland moet sluiten!

Bericht door Joep »

asjemenou schreef:Triest verhaal weer. In tijden van bezuinigingen worden culturele instellingen zoals musea, sport verenigingen e.d. altijd het hardst getroffen. Blijkbaar telt het letten op de centen zwaarder dan de culturele of historische waarde.
De ervaring heeft mij (helaas) geleerd dat er maar weinig historisch besef leeft onder gemeenteraadsleden. Men zou zich moeten bedenken dat "weg of verloren" ook daadwerkelijk "écht weg of verloren" is en niet meer terug komt.
Ook houdt men meestal geen rekening met de vrijwilligers die zich veelal belangeloos "met hart en ziel" voor zoiets inzetten. Voor hen is de teleurstelling nog het grootst.
Als het Fort Hoek van Holland definitief dicht gaat dan is het wel te hopen dat de collectie in goede handen terecht komt. Als het beheer daarvan ook in handen van de gemeente Rotterdam of van één of andere mogelijke horeca uitbater van het fort terecht komt dan vrees ik het ergste.
Wat je zegt, ik ben er laatste zondag heen geweest en ik heb het een en ander gevraagd, die vrouw stond bijna te huilen dat het dicht gaat.
Die vrijwilligers hebben hun levenswerk erin gestopt en worden nu zo afgedankt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie