LSSAH

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

LSSAH

Bericht door Fuglesang »

Hallo!

Een hele tijd geleden heb ik een repro uniform van een goede vriend overgenomen.
Hij deed hem weg en ik kom hem voor een vriendenprijs overnemen.

Het gaat hier om een SS-Rottenfuhrer van Leibstandarte Adolf Hitler.
Ik weet dat niet iedereen zit te springen om SS replica's en zeker re-enactment is een veelbesproken onderwerp.
Toch zou ik dit uniform zo kloppend mogelijk willen hebben, zodat het wel re-enactment waardig is...

Er zijn een aantal dingen die niet heel realistisch zijn. Zo is de Nahkampfspange in zilver niet heel erg reëel.
Ook heb ik mijn ernstige twijfels over de doodshoofd op de pet. Volgens mij waren dit namelijk stoffen opnaaiers, maar ik kan dit mis hebben.
Ik hoop dat de kenners me hier kunnen vertellen wat niet klopt, anders moet, etc..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: LSSAH

Bericht door davy »

Fuglesang schreef:Er zijn een aantal dingen die niet heel realistisch zijn. Zo is de Nahkampfspange in zilver niet heel erg reëel.
Waarom zou een zilveren Nahkampfspange niet kunnen, er zijn mannen van de Leibstandarte genoeg die die verdiend hebben, bv. zo uit mijn hoofd Theo Gernt, Willy Gilbert, enz.
Het Nahkampfspange had niets met rang te maken, dus iedereen kon die verdienen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: LSSAH

Bericht door Kugelblitz »

De Totenkopf kan wel, maar een stoffen exemplaar met matchende adelaar zou inderdaad wat gewoner zijn. Metalen emblemen zag je toch vooral op de Schirmmützen, al werden deze combinaties bij uitzondering wel gedragen.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: LSSAH

Bericht door Fuglesang »

Kugelblitz schreef:De Totenkopf kan wel, maar een stoffen exemplaar met matchende adelaar zou inderdaad wat gewoner zijn. Metalen emblemen zag je toch vooral op de Schirmmützen, al werden deze combinaties bij uitzondering wel gedragen.
Zou je dan aanraden om deze metalen te vervangen of zeg je dat het eigenlijk niets uit maakt.

davy schreef:
Fuglesang schreef:Er zijn een aantal dingen die niet heel realistisch zijn. Zo is de Nahkampfspange in zilver niet heel erg reëel.
Waarom zou een zilveren Nahkampfspange niet kunnen, er zijn mannen van de Leibstandarte genoeg die die verdiend hebben, bv. zo uit mijn hoofd Theo Gernt, Willy Gilbert, enz.
Het Nahkampfspange had niets met rang te maken, dus iedereen kon die verdienen.
Omdat het natuurlijk niet zomaar verdiend werd. Aan de andere kant na wat research is de schatting dat ongeveer 9500 de zilveren versie zou hebben mogen ontvangen. Het is dus minder zeldzaam als dat ik dacht.


Verder is het uniform in orde?
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: LSSAH

Bericht door Kugelblitz »

Fuglesang schreef:
Kugelblitz schreef:De Totenkopf kan wel, maar een stoffen exemplaar met matchende adelaar zou inderdaad wat gewoner zijn. Metalen emblemen zag je toch vooral op de Schirmmützen, al werden deze combinaties bij uitzondering wel gedragen.
Zou je dan aanraden om deze metalen te vervangen of zeg je dat het eigenlijk niets uit maakt.

davy schreef:
Fuglesang schreef:Er zijn een aantal dingen die niet heel realistisch zijn. Zo is de Nahkampfspange in zilver niet heel erg reëel.
Waarom zou een zilveren Nahkampfspange niet kunnen, er zijn mannen van de Leibstandarte genoeg die die verdiend hebben, bv. zo uit mijn hoofd Theo Gernt, Willy Gilbert, enz.
Het Nahkampfspange had niets met rang te maken, dus iedereen kon die verdienen.
Omdat het natuurlijk niet zomaar verdiend werd. Aan de andere kant na wat research is de schatting dat ongeveer 9500 de zilveren versie zou hebben mogen ontvangen. Het is dus minder zeldzaam als dat ik dacht.


Verder is het uniform in orde?
Ik zou hem vervangen, de kans dat hij een zilveren Nahkampfspange draagt is waarschijnlijker dan een metalen Totenkopf op zo'n pet. :wink:
Ik zou de Nahkampspange overigens ook weglaten en waarschijnlijk ook wel het EK1. Het jasje heeft een erg lage rang (Rottenführer) en de kans is onwaarschijnlijk dat zo iemand al deze onderscheidingen heeft verdiend in zo'n korte tijd. Kan altijd, maar het is geen realistische uitbeelding van een doorsnee soldaat van deze eenheid.

Less is more geldt zeker voor reenactment en het neerzetten van een uniform, al die overdreven uniformen van bijzondere eenheden met allerlei decoraties is in mijn ogen de reinste onzin.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: LSSAH

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:Less is more geldt zeker voor reenactment en het neerzetten van een uniform, al die overdreven uniformen van bijzondere eenheden met allerlei decoraties is in mijn ogen de reinste onzin.
Dát is zéker waar! Tijdens mijn uitzendingen heb ik niet zoveel (0) soldaten gezien die hun onderscheidingen mee het veld in namen. Ook als militair geschiedenisuitbeelder sta ik vaak te kijken van de FARBs, die hun kraakheldere uniform tonen, met smetteloze uitrusting en getooid met de dapperste linten, munten, bars en weet ik het! En dan toch overduidelijk 16 jaar oud zijn!
Doe gewoon, doe eer aan de man die het voor jou gedaan heeft, doe het voor de infanterist die ook maar gewoon moest.

Overigens is uitbeelding van SS-eenheden in Nederland niet toegestaan, er bestaat dus geen 'toneel' voor deze richting. Dit onderwerp heeft dan ook meer te maken met "hoeveel reproducties van welke kwaliteit kan ik op een reproductie kwijt" dan met geschiedenisuitbeelding.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: LSSAH

Bericht door Fuglesang »

Erik schreef:
Kugelblitz schreef:Less is more geldt zeker voor reenactment en het neerzetten van een uniform, al die overdreven uniformen van bijzondere eenheden met allerlei decoraties is in mijn ogen de reinste onzin.
Dát is zéker waar! Tijdens mijn uitzendingen heb ik niet zoveel (0) soldaten gezien die hun onderscheidingen mee het veld in namen. Ook als militair geschiedenisuitbeelder sta ik vaak te kijken van de FARBs, die hun kraakheldere uniform tonen, met smetteloze uitrusting en getooid met de dapperste linten, munten, bars en weet ik het! En dan toch overduidelijk 16 jaar oud zijn!
Doe gewoon, doe eer aan de man die het voor jou gedaan heeft, doe het voor de infanterist die ook maar gewoon moest.

Overigens is uitbeelding van SS-eenheden in Nederland niet toegestaan, er bestaat dus geen 'toneel' voor deze richting. Dit onderwerp heeft dan ook meer te maken met "hoeveel reproducties van welke kwaliteit kan ik op een reproductie kwijt" dan met geschiedenisuitbeelding.
Re-enactment van SS-eenheden is een discussie die we met zijn allen nog lang kunnen voeren. De Nederlandse SS heeft een belangrijk deel van de oorlog ingenomen en ik vind daarom dat het wel zou moeten kunnen. Zolang het niet om verheerlijking gaat, maar pure geschiedenis.
Echter is dit uniform niet bedoeld voor re-enactment, maar ik wil hem wel graag zo realistisch mogelijk hebben. Ik bedoel met "re-enactment waardig" dat dus zo foutloos mogelijk en zonder fratsen moet zijn. Het moet er zo uit zien zoals je ze op de foto's ziet.

Kugelblitz schreef: Ik zou hem vervangen, de kans dat hij een zilveren Nahkampfspange draagt is waarschijnlijker dan een metalen Totenkopf op zo'n pet. :wink:
Ik zou de Nahkampspange overigens ook weglaten en waarschijnlijk ook wel het EK1. Het jasje heeft een erg lage rang (Rottenführer) en de kans is onwaarschijnlijk dat zo iemand al deze onderscheidingen heeft verdiend in zo'n korte tijd. Kan altijd, maar het is geen realistische uitbeelding van een doorsnee soldaat van deze eenheid.

Less is more geldt zeker voor reenactment en het neerzetten van een uniform, al die overdreven uniformen van bijzondere eenheden met allerlei decoraties is in mijn ogen de reinste onzin.
Dat is precies wat ik bedoelde. In principe is het uniform bedoeld voor de onbeduidende soldaat.
Het is niet reëel dat juist zo iemand deze onderscheidingen zou hebben gekregen.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: LSSAH

Bericht door Joep »

Is SS uitbeelden in Nederland niet verboden ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: LSSAH

Bericht door Nick-H »

Joep schreef:Is SS uitbeelden in Nederland niet verboden ?
Gelukkig wel.
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: LSSAH

Bericht door Fuglesang »

Daarom gebruik ik dit ook niet voor re-enactment.
Wel wil ik het zo waarheidsgetrouw mogelijk maken.

Er zijn vast veel andere topics te vinden met discussies waarom dat het wel of niet terecht is of SS in Nederland gere-enact mag worden of niet.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: LSSAH

Bericht door Kugelblitz »

Die discussie gaan we hier inderdaad niet voeren, daar hebben we andere topics voor.

Wat betreft het jasje, wellicht kun je het ook wat verouderen/vies maken, maar dit dient dan wel subtiel en realistisch te gebeuren. Bekijk foto's van originele jasjes en kijk waar enwat voor slijtage er te zien is ba 5 jaar dragen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: LSSAH

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:Wat betreft het jasje, wellicht kun je het ook wat verouderen/vies maken, maar dit dient dan wel subtiel en realistisch te gebeuren. Bekijk foto's van originele jasjes en kijk waar enwat voor slijtage er te zien is ba 5 jaar dragen.
Ellebogen en bovenzijde schouders meer gesleten. Knopen ter hoogte van het koppelslot beschadigd. Binnenzijde kraag vet en donker. Onderzijde manchetten duidelijk gesleten.
Eenvoudigst is om eens het veld in te gaan en te tijgeren met koppel om. Vet in de nek en gesleten manchetten komen puur door langdurig dragen. Vet zou je kunnen doen middels wagenvet wat je spaarzaam met de duim aanbrengt, te beginnen van centraal achter en zo naar voren toe. Voor de manchetten heb ik geen oplossing. Een slijpsteentje zou echte schade veroorzaken terwijl dat het nou juist net niet is. Het is meer dat het weefsel kaal is.

Leuke oplossing:
Wordt lid van der Windhund en oefen een jaar met ze mee (wel die enge SS-dingen eraf halen), dan heb je de meest realistische slijtage!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: LSSAH

Bericht door laurens jan »

Nick-H schreef:
Joep schreef:Is SS uitbeelden in Nederland niet verboden ?
Gelukkig wel.
+1
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: LSSAH

Bericht door Erik S. »

Erik schreef:
Kugelblitz schreef: Leuke oplossing:
Wordt lid van der Windhund en oefen een jaar met ze mee (wel die enge SS-dingen eraf halen), dan heb je de meest realistische slijtage!
Dan blijft er niets van je uniform over, doch moet je dan ook je uniform inkorten en op maat snijden, simpel en authentiek.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: LSSAH

Bericht door Erik »

Erik S. schreef:Dan blijft er niets van je uniform over, doch moet je dan ook je uniform inkorten en op maat snijden, simpel en authentiek.
Oh, ik was in de veronderstelling dat je 'm paste! Nee, dan is dat geen optie, dan moet je het kunstmatig doen. En daarin kan ik je niet goed raden. Schuurpapier op nat weefsel kan een mooi effect hebben maar je loopt het risico het weefsel aan te tasten, terwijl je juist het weefsel wilt laten zien bij wijze van slijtage.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie