Hilversum en omgeving

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Casimirk
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2013, 14:20

Hilversum en omgeving

Bericht door Casimirk »

Mannen van het goede leven,

Ik ben al enige tijd geïnteresseerd in wat de Duitsers hier in Nederland nou allemaal uitspookten.
Nu woon ik zelf in Hilversum dus is het interessantste om uit te zoeken wat hier allemaal gebeurd is.
Ik kwam vorig jaar al aan enige documenten van de historische kring "Albertus Perk".
Zo ook dit document: http://www.albertusperk.nl/eigenperk-ar ... dement.pdf

Op pagina 2 is een leuke plattegrond te zien van de Duitse Werhmacht.
Leuk detail hieraan is dat mijn huis op deze plattegrond thuis hoort, alleen betwijfel ik of dit wel een huis is van voor 1945.

Maaar al met al blijkt hier dus uit dat de Duitse Wehrmacht hier groots aanwezig was!
Nu wil ik hier graag een groot onderzoek naar doen, alleen is er niet heel veel over te vinden.
Enige wat ik kon vinden was bij de Albertus Perk.

Mijn insteek van dit geheel is om een duidelijker beeld te schetsen wat de Duitsers in mijn wijk deden.

Nog een leuk ander detail, toen ik een jaar of 13 was raakte ik bevriend met een jongen die ook in deze wijk woont (woonde toen zelf in Bussum).
Nadat ik een paar keer daar was langs geweest en verhalen te hebben gehoord over een bunker wilde ik deze wel graag zien.
Nu bleek dat zij de sleutel hadden en mochten we hierin kijken, wat een enorme bunker was dit.
Het verhaal klinkt misschien niet boeiend, maar kijk eens terug op de plattegrond die je net hebt bekeken.
Er was een grote bunker op de kaart en die bevindt zich precies op de plek waar ik heb mogen rondneuzen.
Ik heb dus deze bunker gewoon mogen bezichtigen zonder dat ik wist dat ik hier later meer interesse voor zou hebben.
Eind van het verhaal is dat ik deze kerel nooit meer spreek en hij toch inmiddels uit huis is haha.

Nog even kort, ik zoek dus alle informatie die jullie hebben over Hilversum en omgeving met betrekking tot Duitse acties.

Edit: Ik heb zelf al het boekje Hilversum Onderdrukking en verzet 1940-45 maar hier staat ook niet alles in.
California
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2009, 15:14

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door California »

woon zelf in baarn, dus kom weleens wat tegen over hilversum, dacht ook al meteen hilversum onderdrukking en verzet..
er was hier ooit wel een member die het boek verzet in het gooi verkocht, helaas toen niet gekocht
Casimirk
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2013, 14:20

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door Casimirk »

Even een kleine update:

- Ik heb het boek De commandobunker van Hilversum : hoofdkwartier van de Atlantikwall aangeschaft. Hier zou de Wehrmacht in gezeten hebben.
- Ik ben gisteren naar het NIOD geweest, heb 30 cm documentatie in anderhalf uur door moeten spitten dus genoteerd wat ik later nog eens goed moet bekijken.
- Plan is om vaker naar het NIOD te gaan, voor zover dat gaat in combinatie met mijn afstuderen. En langzaam een lopende verhaallijn te maken van wat zich daar heeft afgespeeld in de ogen van het verzet. Natuurlijk wil ik ook de andere kant van het verhaal horen. Helaas is hier weinig documentatie van terug te vinden in het NIOD.

Iemand dus tips waar ik informatie kan vinden over het dagelijkse leven te Hilversum van de Duitse Wehrmacht etc.
Ik heb hiervoor al wel een aantal feldpostbrieven in mijn bezit maar moet die nog doornemen. En ik denk niet dat daar spannende dingen in staan.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door hajos »

Hilversum is vergeven van duitse bunkers en bouwerken, je moet ze alleen weten te vinden.
Veel zijn verborgen onder moderne panden. aan de s'gravelandseweg moeten er zeker een aantal zitten.

Het gebied rond de watertoren (trompenberg) zijn een flink aantal lege plekken of moderne panden.
Deze zijn gekomen op de plek waar villa's stonden. rond de verdilaan waar het duitse hoofdkwartier stond waren flink wat afzwaaiers.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Xray
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jul 2009, 09:19

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door Xray »

Misschien is onderstaand boek iets voor je.
Geschreven door een Hilversumse, Els Kiewik-Peters, betreft het verhaal van haar familie uit Hilversum en de bekende Razzia van 1944.

Ik vondt het een zeer interessant boek. en het heeft mij persoonlijk veel geholpen om het eea te ontdekken over mijn eigen familie tijdens WO2 in dezelfde regio.

http://boekbesprekingentweedewereldoorl ... wik-peters
Blaskowitz
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 feb 2014, 11:14

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door Blaskowitz »

Hoi Casimirk, ben je inmiddels al wat meer te weten gekomen?
Janneman82
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2015, 20:16

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door Janneman82 »

Zo.. Maar is proberen om dit topic wat meer leven in te blazen... Zijn er mensen die mij iets meer kunnen vertellen over welke eenheden erin Hilversum waren gelegerd? Het is mij bekend dat erin in het gebouw van de tros een opleidingseenheid heeft gelegen, alleen geen idee welke. Ook kwam ik op FB een foto tegen van een ceremonie op de Jonkerweg waarbij 2 Marder's3 op te zien zijn. Welke eenheid was dit?
RobinG
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2019, 18:56

Re: Hilversum en omgeving

Bericht door RobinG »

In het TROS gebouw zaten diverse SS Panzer Jäger units.
Op de Facebookpagina Hilversum in de Oorlog heb ik een tijdje terug een aantal foto's geplaatst van deze units.
https://www.facebook.com/HilversumInDeOorlog/
Plaats reactie