Vragen over drie items

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Beste forumleden,

Ik zou graag van jullie wat meer informatie ontvangen over volgende items:

1) Een Britse helm. Deze heb ik heel lang in mijn bezit en was een van mijn eerste aankopen voor ik besloot uitsluitend US te gaan verzamelen. Volgens mij is het een MKII maar alle info is welkom (ook de huidige waarde :wink: ).
P1060028.JPG
P1060027.JPG
P1060032.JPG
P1060034.JPG
P1060035.JPG
P1060036.JPG
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

De volgende twee items heb ik vandaag gekregen via iemand op het werk van mijn moeder.

2) Een Duitse Luftwaffe pollepel. Deze is altijd in het bezet geweest van de man zijn grootmoeder en zo bij zijn moeder terecht gekomen. En nu dus bij mij. :) Verhaaltjes zijn natuurlijk altijd mooi maar ik zou graag ook wat harde feiten hebben over dit item. Volgens mij is hij gemaakt van zink.
P1060038.JPG
P1060039.JPG
P1060040.JPG
P1060041.JPG
3) Ik kreeg ook nog deze bajonet. Ik zou absoluut niet weten welk type, voor wel wapen of uit welk land deze komt. Ze is niet in de beste staat maar het bevestigingsmechanisme in het handvat werk nog wel.
P1060037.JPG
Ook graag van deze items een waarde. Niet dat ik ze verkoop maar ik weet graag wat ik in huis heb. :wink:

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Vragen over drie items

Bericht door Millcoll »

De bajonet is een Belgische M16 bajonet
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/AB ... ameset.htm
Het binnenwerk van je brodie is een canadees gemaakt door viceroy manufacturing company. :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Een mysterie is dus al opgelost. :) Heb je misschien ook een idee van de waarde van de bajonet?
En dat het binnenwerk canadees gemaakt, wil toch niet zeggen dat de helm dan per definitie door de canadezen gebruikt werd?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Haplo »

MKII helm is inderdaad Canadese aanmaak.
De helm kan ook door de Britten of een persoon uit een ander Commonwealth land zijn gebruikt.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Een mysterie is dus al opgelost. :) Heb je misschien ook een idee van de waarde van de bajonet?
De bajonet (kan ook de 16/24 zijn indien de ring 15 mM is, een aanpassing op het geweer dat toen werd ingevoerd) doet in Amerika, volgens eBay, mét schede over de 200 USD. Hij is zeldzaam; in de periode dat ik bajonetten verzamelde heb ik 'm niet te pakken kunnen krijgen. Ik denk, een beetje meedenkend met de huidige bajonettenwereld, dat-ie in gangbare staat omstreeks de 120 EU zou kunnen opbrengen.
Hetgeen niet betekent dat ik 'm van je overneem. Ik ben een jaar of wat geleden gestopt met verzamelen van bajonetten en wil eigenlijk de meesten kwijt.

De Mk II vind ik leuk! Heb je een gedachte prijs?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Erik schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Een mysterie is dus al opgelost. :) Heb je misschien ook een idee van de waarde van de bajonet?
De bajonet (kan ook de 16/24 zijn indien de ring 15 mM is, een aanpassing op het geweer dat toen werd ingevoerd) doet in Amerika, volgens eBay, mét schede over de 200 USD. Hij is zeldzaam; in de periode dat ik bajonetten verzamelde heb ik 'm niet te pakken kunnen krijgen. Ik denk, een beetje meedenkend met de huidige bajonettenwereld, dat-ie in gangbare staat omstreeks de 120 EU zou kunnen opbrengen.
Hetgeen niet betekent dat ik 'm van je overneem. Ik ben een jaar of wat geleden gestopt met verzamelen van bajonetten en wil eigenlijk de meesten kwijt.

De Mk II vind ik leuk! Heb je een gedachte prijs?
De diameter van de ring meet meer dan 15mm (17mm lijkt me). Het zal dan toch om een gewone M16 gaan. Deze is dan geen 120 EU waard neem ik aan?
En nogmaals voor alle duidelijkheid: hiervan gaat niets in de verkoop hoor. Ik weet gewoon graag de waarde van de items die ik in huis heb.
Indien je dus voor die MK II een vraagprijs bedoelt, moet ik je teleurstellen. Ook die blijft bij mij.
Een waardebepaling hoor ik echter graag van iemand die wat kennis heeft inzake Commonwealth-materiaal. :yes:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:De diameter van de ring meet meer dan 15mm (17mm lijkt me). Het zal dan toch om een gewone M16 gaan. Deze is dan geen 120 EU waard neem ik aan?
17 mM is de M16 inderdaad, ook die heb ik destijds niet kunnen vinden. Zou ik 'm zelf moeten/willen kopen zou ik niet raar opkijken van 100-120 EU (in goede conditie)
Mojo schreef:Een waardebepaling hoor ik echter graag van iemand die wat kennis heeft inzake Commonwealth-materiaal. :yes:
Kennis heb ik daarvan wel, handelskennis echter niet. In musea (waar ik ook wel eens iets voor doe) wordt gekeken naar de moeite om een dergelijk exemplaar te vervangen. Dat kan een geldbedrag zijn maar dat is vaak verzekeringsgebonden en verzekeringen keren niet veel uit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Vragen over drie items

Bericht door JPH »

En de Lepel komt van:
GAG 41 = Gustav Auerswald, Grünhain (Erzgebirge) 1941
(uit januari dan, in februari werd het BHM ipv GAG volgens de gegevens die ik heb)
FL.U.V. = Flieger Unterkünft Verwaltung
Is de lepel niet van ALpacca?
Laatst gewijzigd door JPH op 31 mei 2013, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

JPH schreef:Is de lepel niet van ALpacca?
Doel je hiermee op het materiaal?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Vragen over drie items

Bericht door JPH »

Mr Mojo Risin schreef:
JPH schreef:Is de lepel niet van ALpacca?
Doel je hiermee op het materiaal?
JA, Alpaca in het nederlands (koper, zink en nikkel), maar daar lijkt het iets te mat voor zo op de foto en dan had er ook Alpacca op gestaan.. Alu?
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Bij nader inzicht zal het inderdaad om aluminium gaan. Weet je ook wat zulke lepel waard is JPH? Ik vind het alleszins een leuk hebbedingetje. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: Vragen over drie items

Bericht door JPH »

Mr Mojo Risin schreef:Bij nader inzicht zal het inderdaad om aluminium gaan. Weet je ook wat zulke lepel waard is JPH? Ik vind het alleszins een leuk hebbedingetje. :)
Sowieso erg leuk idd! Ik denk rond de 75 euro qua waarde op dit moment, maar dat is mijn persoonlijke mening, het is maar wat iemand er voor wilt bieden c.q. geven. Ik zie ze voor 40 dollar tot 150-200 dollar op veilingen.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Heel erg bedankt voor alle informatie tot nu toe jongens. Andere bijdrages zijn nog altijd welkom (zoals een prijsindicatie voor de MKII helm). :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Vragen over drie items

Bericht door Mr Mojo Risin »

Niemand die de MKII helm kan taxeren? :?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie