Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Mr Mojo Risin »

Niets speciaals zou je denken aan de hand van de topictitel, ware het niet dat het om graven van oud-strijders gaat. Mensen die blijkbaar geen enkele scrupules of schaamte hebben, zijn met een koevoet de graven van oud-strijders te lijf gegaan om de koperen naamplaten te bemachtigen. Er werden 83 graven beschadigd. Moesten die oud-strijders daarvoor een oorlog overleven... Echt schandalig en triest. :/ Mijn betovergrootvader ligt daar trouwens ook begraven (oud-strijder WO I). Zodra ik tijd heb tussen het studeren door zal ik maar eens een kijkje gaan nemen hoe het met zijn graf gesteld is.

Hier het stukje erover op de regionale televisie:

http://www.ringtv.be/videos/koperdieven ... -vilvoorde
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Erik »

We worden hier al een paar jaar mee geconfronteerd. Complete standbeelden, oude kerkklokken etc. worden meegenomen voor een zak(je) munten. En we staan het allemaal toe. Zover is helaas onze maatschappij ook al dat we er slechts onze schouders voor ophalen. Dat kun je afleiden naar de inspanningen die wij verrichten (lees voor 'wij': de politie die wij daarvoor ingericht en betaald hebben) om dit soort diefstallen te voorkomen of op z'n minst op te lossen.

Jouw voorouder is 'beter' (in de oude betekenis van "overtreffend") dan jouw overgrootvader. Afgekort is dat 'bet', het is dus je betovergrootvader en niet je overgrootvader die iets met z'n bed heeft!
Zie ook 'betweter'. ;)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Mr Mojo Risin »

Erik schreef:Jouw voorouder is 'beter' (in de oude betekenis van "overtreffend") dan jouw overgrootvader. Afgekort is dat 'bet', het is dus je betovergrootvader en niet je overgrootvader die iets met z'n bed heeft!
Zie ook 'betweter'. ;)
Inderdaad, ik vergis er me telkens weer in. Waarschijnlijk omdat 'bed' meer voorkomt dan 'bet' in mijn dagelijkse leven. :P Ik heb het aangepast.
Er wordt inderdaad niet veel aangedaan. Maar in dit geval: wie denkt er nu aan dat koperdieven het graven gaan munten? Het is bijna te gek voor woorden en getuigt van een totaal gebrek aan respect.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:wie denkt er nu aan dat koperdieven het graven gaan munten? Het is bijna te gek voor woorden en getuigt van een totaal gebrek aan respect.
Helaas gebeurt dit in Nederland al vaker. Behalve koper ook allerlei andere dingen. Heel schrijnend is de diefstal van een maand geleden, waarbij van een graf een bronsbeeld werd meegenomen dat de overledene zelf had gegoten voor zijn laatste rustplaats. Er bestaat ook geen mal meer van zodat het ook niet 'bijgemaakt' kan worden.
De bronzen nummerplaatjes van de hunebedden in Drente, in de jaren vijftig gemaakt: allemaal weg.
Bronzen plaquettes op monumenten: weg. Nog niet zo gek lang geleden werd er een poging gedaan om een haan (!) van een kerktoren te klauen.

Het ergste is nog wel dat er werkelijk niets aan gedaan wordt. Als betrokkenen gearresteerd worden krijgen ze een boete. That's it.
De beste straf kreeg een koperdief nog niet zo lang geleden toen hij koperen leidingen van het spoor wilde jatten: doodgebliksemd.

De militaire graftekens in Nederland zijn altijd in steen gebeiteld. Godzijdank.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door CollectorWo2 »

Openbaar op een schandpaal zetten!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Joep »

thunderbird schreef:Openbaar op een schandpaal zetten!
Inderdaad, maar we leven niet meer in de middeleeuwen :bonk:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
Mr Mojo Risin schreef:wie denkt er nu aan dat koperdieven het graven gaan munten? Het is bijna te gek voor woorden en getuigt van een totaal gebrek aan respect.
Helaas gebeurt dit in Nederland al vaker. Behalve koper ook allerlei andere dingen. Heel schrijnend is de diefstal van een maand geleden, waarbij van een graf een bronsbeeld werd meegenomen dat de overledene zelf had gegoten voor zijn laatste rustplaats. Er bestaat ook geen mal meer van zodat het ook niet 'bijgemaakt' kan worden.
De bronzen nummerplaatjes van de hunebedden in Drente, in de jaren vijftig gemaakt: allemaal weg.
Bronzen plaquettes op monumenten: weg. Nog niet zo gek lang geleden werd er een poging gedaan om een haan (!) van een kerktoren te klauen.

Het ergste is nog wel dat er werkelijk niets aan gedaan wordt. Als betrokkenen gearresteerd worden krijgen ze een boete. That's it.
De beste straf kreeg een koperdief nog niet zo lang geleden toen hij koperen leidingen van het spoor wilde jatten: doodgebliksemd.

De militaire graftekens in Nederland zijn altijd in steen gebeiteld. Godzijdank.
Mag ik aannemen dat dit gestolen koper/brons allemaal naar het buitenland verdwijnt? Op deze website; http://www.koperprijsperkilo.com/ lees ik het volgende;

Bij vele schroothandelaren zult u een geldig id-bewijs bij moeten hebben. Dit vanwege de vele koperdiefstallen van vandaag de dag. Bij een verdachte partij koper zal de politie worden ingeschakeld. Vanaf 1 januari 2013 zal waarschijnlijk verplicht worden zich te legitimeren wanneer men koper aanbiedt aan een handelaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Mr Mojo Risin »

Best mogelijk maar waarschijnlijk zullen er ook wel minder eerlijke schroothandelaren zijn die de partij gewoon opkopen, omsmelten en verkopen.

Hier ook nog een artikel erover voor moest de link met het filmpje verdwijnen.
VILVOORDE - In de nacht van maandag op dinsdag zijn er 83 graven van oud-strijders beschadigd op het kerkhof van Vilvoorde. De daders hadden het gemunt op het koper op de zerken, maar lieten de buit liggen. De stad en de Oud-strijdersbond reageren onthutst.

Op het kerkhof in Vilvoorde hebben onbekenden 83 graven van oud-strijders uit de Eerste Wereldoorlog beschadigd. ‘Het is een regelrechte schande dat de graven van mensen die zich met hart en ziel hebben ingezet voor de vrijheid van ons land zo worden toegetakeld’, zegt Katrien Vaes (Open VLD), schepen van kerkhoven.

Gedenkplaten

De grafzerken werden ontdaan van hun koperen gedenkplaten waardoor de politie een sterk vermoeden heeft dat het om koperdieven gaat. ‘Maar de platen zijn achtergelaten door de daders. Die werden vermoedelijk betrapt en hadden geen tijd meer om de gestolen goederen mee te nemen. Desondanks konden ze ontkomen zonder bruikbare sporen achter te laten’, zegt Erik Bassleer, woordvoerder Politiezone VIMA.

Voor Paul Doms (90), voorzitter van de Oud-strijdersbond Leopold III Machelen-Vilvoorde-Peutie, is dit vandalisme een kaakslag voor iedereen die ooit een oorlog heeft meegemaakt. ‘Het toetakelen van de graven van de gesneuvelden wijst op een gebrek van respect voor al de mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.’

Respect

Ook Paul Doms heeft de wreedheden van de oorlog meegemaakt, evenwel tijdens de Tweede Wereldoorlog. ‘Ik ben vier maanden gevangen gehouden in het Zuiden van Frankrijk door het Franse leger op verdenking van spionage voor Duitsland. Daar ben ik met de steun van mgr. Schoenmaker kunnen ontsnappen. Terug in Vilvoorde heb ik mijn studies architectuur afgemaakt en ontwierp ik de codetekens voor de Witte Brigade, een Belgische verzetsgroep. De Duitsers kwamen hier op uit. Gelukkig hielp mijn zus mij vluchten, want anders had ik dit verhaal zeker niet kunnen vertellen.’ Daarom heeft Paul Doms veel respect voor diegene die minder geluk hebben gehad tijdens de oorlogen. Toch was Doms ook opgelucht toen bleek dat het de daders om het koper te doen was. ‘Hoewel ik het een schande vindt dat dergelijke zaken kunnen gebeuren, ben ik blij dat het niet om een daad van haat en nijd ging. Want dan zouden we met een groter probleem kampen.’
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_00603777
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Erik »

Joep schreef:Inderdaad, maar we leven niet meer in de middeleeuwen :bonk:
In de middeleeuwen heeft de maatschappij een regelstel ontworpen om met elkaar om te kunnen gaan. Kern was, dat je je niet ongemakkelijk behoefde te voelen door het gedrag van een ander. Er werd algemeen uitgegaan van de regel "wat u niet wilt wat u geschiedt, zo doet dat ook een ander niet". Dit regelstelsel ontstond op de hoven (kastelen e.d.) en heette dan ook "hoofs gedrag". Als je wist hoe dat werkte, kon aantonen dus dat je in goed in het leven stond, was je "beleefd".

Het gedrag wat hier tegenin gaat is dus in feite voor de periode dat dit ontstond (plm. halverwege de middeleeuwen, zeg rond het jaar 1000) Op schandpalen zetten (en veel andere afschrikwekkende straffen) zijn in feite niet middeleeuws maar veel ouder. Overigens hebben lijfstraffen in Europa doorbestaan tot in de 19e eeuw (moderne tijd)

Maar inderdaad; ons huidig straffenstelsel bedient zich hier niet meer van. Maar een geschikte straf is op z'n plaats: bijvoorbeeld licht arrest ('s avonds en 's nachts binnen blijven) in combinatie met twee jaar werken voor de Belgische oorlogsgravenstichting. Lijkt me een heel goede!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Mr Mojo Risin »

Goed nieuws, het graf van mijn betovergrootvader (nou goed Erik? :P ) is ongeschonden. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Goed nieuws, het graf van mijn betovergrootvader (nou goed Erik? :P ) is ongeschonden. :)
Ik denk het wel. Overigens was jij het die iets vindt/vond van spelfouten:
want jij schreef schreef:Nadat het hier al over het gedrag van leden onderling en de indeling van het forum is gegaan, zou ik graag nog iets anders aankaarten: spelling. Persoonlijk vind ik dit een groot pijnpunt op het forum. Dagelijks komen er posts voorbij met spelfouten.
:wink:

Goed overigens dat het graf van je voorouder ongeschonden is. Al met al een schandaal dat er sowieso geschonden is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dat heb ik inderdaad gezegd maar daar ruk je wel een stuk uit de context. Daarna schreef ik ook nog dat iedereen wel eens een foutje typt. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koperdieven op kerkhof Vilvoorde

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Dat heb ik inderdaad gezegd maar daar ruk je wel een stuk uit de context. Daarna schreef ik ook nog dat iedereen wel eens een foutje typt. :wink:
Godzijdank wel! Anders zou het maar een "cleane" boel worden! En ik ben al eens heel aardige typfoutjes tegengekomen op dit forum! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie