battle dress

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
springfield
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2007, 14:53
Locatie: Belgie

battle dress

Bericht door springfield »

Kan iemand me vertellen of deze battle dress origineel is?
Heb dit soort battle dress nog nooit gezien.
welke pattern? knopen zijn allemaal niet zichtbaar.
Alvast bedankt
Bijlagen
100_4706_small1.jpg
100_4706_small1.jpg (11.72 KiB) 1235 keer bekeken
100_4709.jpg
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: battle dress

Bericht door JPH »

Ik zag deze van de week toevallig ook voorbijkomen, er staat op de site bij: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUSE ENGLISH MADE"
English made in Brisbane? Stempels kloppen zo te zien, ik zie alleen in een oude australische krant uit 1946 dat het Quintner & Sons is en niet son... maar dat zou aan het label kunnen liggen of dat het ten tijde van die Battledress nog Son was. Een Australisch gemaakte Britse p37 uit 1942 is goed mogeijk.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: battle dress

Bericht door Erik »

JPH schreef:Ik zag deze van de week toevallig ook voorbijkomen, er staat op de site bij: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUSE ENGLISH MADE"
English made in Brisbane?
Waarbij "English made" natuurlijk staat voor "op Engelse wijze gemaakt/naar Engels voorbeeld gemaakt" en niet voor "gemaakt in Engeland" (made in England) Australië maakte ook voor de export.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
springfield
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2007, 14:53
Locatie: Belgie

Re: battle dress

Bericht door springfield »

alvast bedankt voor de reacties,
ik kan er dezelfde maar maatje groter aanschaffen bij een kennis voor 50 euro.
lijktme een goede koop of niet zoveel waard?
bedankt
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: battle dress

Bericht door ammo »

Zo op de foto,s te zien een goed australisch jasje.
Nemo Me Impune Lacessit
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: battle dress

Bericht door JPH »

Erik schreef:
JPH schreef:Ik zag deze van de week toevallig ook voorbijkomen, er staat op de site bij: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUSE ENGLISH MADE"
English made in Brisbane?
Waarbij "English made" natuurlijk staat voor "op Engelse wijze gemaakt/naar Engels voorbeeld gemaakt" en niet voor "gemaakt in Engeland" (made in England) Australië maakte ook voor de export.
Dat het voor de export is moge logisch zijn, zelf gebruikte de Australiërs ze pas na de oorlog dacht ik..
Zo "natuurlijk" vind ik je uitleg niet, gezien de andere 2 jasjes op die site: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUS FRENCH MADE" en "CANADIAN MADE" . Deze is toch echt Australisch gemaakt, zijn ook iets anders qua stof volgens mij.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: battle dress

Bericht door Erik »

JPH schreef:Dat het voor de export is moge logisch zijn, zelf gebruikte de Australiërs ze pas na de oorlog dacht ik..
Klopt. Australië had een soort variant op de Service Dress (beetje WW1 model)
JPH schreef:Zo "natuurlijk" vind ik je uitleg niet, gezien de andere 2 jasjes op die site: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUS FRENCH MADE" en "CANADIAN MADE" . Deze is toch echt Australisch gemaakt, zijn ook iets anders qua stof volgens mij.
Dat klopt. Gemaakt naar Franse of Canadese wens (wijze) Het is ook geen "natuurlijke" uitleg, het is zoals het is. Ik bedenk het niet zelf.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: battle dress

Bericht door JPH »

Erik schreef:
JPH schreef:Dat het voor de export is moge logisch zijn, zelf gebruikte de Australiërs ze pas na de oorlog dacht ik..
Klopt. Australië had een soort variant op de Service Dress (beetje WW1 model)
JPH schreef:Zo "natuurlijk" vind ik je uitleg niet, gezien de andere 2 jasjes op die site: "BRITISH WWII BATTLE DRESS BLOUS FRENCH MADE" en "CANADIAN MADE" . Deze is toch echt Australisch gemaakt, zijn ook iets anders qua stof volgens mij.
Dat klopt. Gemaakt naar Franse of Canadese wens (wijze) Het is ook geen "natuurlijke" uitleg, het is zoals het is. Ik bedenk het niet zelf.
Ik snap je uitleg wel en het is hoe het is, alleen gaat het in dit geval niet op...: "MAKER: PLUITEX LTD. PARIS, FRANCE",
"MAKER: THE T. EATON CO. LTD, MONTREAL, CANADA" en "MAKER: QUINTNER & SONS, BRISBANE, ENGLAND" Domheid dus van de verkoper...

En jaren 50 Australische Battle Dress: http://i.onfinite.com/Wcqy9Jkq.jpg lijkt idd wel erg op de p37.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: battle dress

Bericht door Erik »

Als de maker d'r bij staat is het wel duidelijk natuurlijk, dan hoef je ook geen vragen te stellen. De Engelse taal echter verstaat onder "French made", "German brewed", "Dutch paid" nu eenmaal "gemaakt op Franse wijze", "gebrouwen zoals de Duitsers doen" en "betalen zoals de Hollanders". Anders staat er "made in France", "brewed in Germany" en "Paid in Holland".

De AUS BD 37 (of tenminste, iets wat daar sterk op lijkt) komt voor het eerst voor (naar mijn weten) in de Koreaoorlog en de landen waar AUS op dat moment taken had, vaak overigens gecombineerd met US kleding- en uitrustingsstukken. De AUS BD draagt een labeltje waarop staat "made in Australia". Daarvoor was het SD, compleet met de (gezwarte) AUS landswapen op de kragen. Wel mooi!

Ik heb die SD eigenlijk nooit goed bekeken, maar zou die kunnen dienen als Britse SD WO2? De SD die als uitgaanskleding werd verstrekt aan other ranks? Waar liggen de verschillen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: battle dress

Bericht door johan willaert »

Erik schreef:De Engelse taal echter verstaat onder "French made", "German brewed", "Dutch paid" nu eenmaal "gemaakt op Franse wijze", "gebrouwen zoals de Duitsers doen" en "betalen zoals de Hollanders". Anders staat er "made in France", "brewed in Germany" en "Paid in Holland".
Er zijn uitzonderingen

Afbeelding

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: battle dress

Bericht door JPH »

Erik schreef:Als de maker d'r bij staat is het wel duidelijk natuurlijk, dan hoef je ook geen vragen te stellen. De Engelse taal echter verstaat onder "French made", "German brewed", "Dutch paid" nu eenmaal "gemaakt op Franse wijze", "gebrouwen zoals de Duitsers doen" en "betalen zoals de Hollanders". Anders staat er "made in France", "brewed in Germany" en "Paid in Holland".

De AUS BD 37 (of tenminste, iets wat daar sterk op lijkt) komt voor het eerst voor (naar mijn weten) in de Koreaoorlog en de landen waar AUS op dat moment taken had, vaak overigens gecombineerd met US kleding- en uitrustingsstukken. De AUS BD draagt een labeltje waarop staat "made in Australia". Daarvoor was het SD, compleet met de (gezwarte) AUS landswapen op de kragen. Wel mooi!

Ik heb die SD eigenlijk nooit goed bekeken, maar zou die kunnen dienen als Britse SD WO2? De SD die als uitgaanskleding werd verstrekt aan other ranks? Waar liggen de verschillen?
Maar "Made in America" hoeft niet op Amerikaanse wijze gemaakt te zijn, "American made" staat tegenwoordig ook voor Made in America, is er gewoon ingeslopen denk ik in Amerika, ik zie het ook overal staan daar. Niet zoas het hoort en is ook erg verwarrend (en een heel andere discussie..)

Die maker (Quintner & Sons) komt "gewoon" uit Australië (QLd), de verkoper snapte dat alleen niet denk ik en dacht Brisbane in VK, mede omdat er niet op het label staat dat het "Made in Australia" is, wat er normaal (of later) wel op staat. Ik denk dus dat hij het english made etc. iets anders opvat dan hoe het zou moeten.

Ik zit ook even te kijken hoe het nu met die 37 zit, ik las gister ergens dat het na de oorlog en vooral in de 50'er jaren de ww2 UK 37 was maar in de oolog zelf hadden ze wel een andere (met 2 knoops sluiting in midden, onderaan), ik zie ook nergens wat nu eigenlijk exact de verschillen zijn tussen al deze makers/landen.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: battle dress

Bericht door Jim »

Hier wordt het vrij aardig uitgelegd meen ik. Hoewel er wat betere plaatjes bij had gemogen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Dress

De Britten gebruikten kortweg de P37 battledress en later werd de P40 geintroduceerd. Elk model werd tussen tijds en een paar keer aangepast maar uiterlijk was daar niet heel veel van te zien. De Britten kregen via de US ook een War aid model (LIjkt veel op de P40) die voornamelijk uitgereikt werd aan eenheden die rond de Middenlandse zee opereerden. In India en Australië werden ook battledress uniformen voor de Britten geproduceerd. Maar die gingen naar ik aanneem voornamelijk naar eenheden die daar opereerden.
Na de oorlog hadden de Britten de P46 daarna de P47 en daarna de P49. De P46 zie je vrijwel niet te koop de P47 en P49 zie je vaker. Echter oude vooraden van uniformen werden vaak ook gewoon gedragen al dan niet omgebouwd/verbouwd. Zo heb ik eens een van oorsprong P37 broek die aangepast was om op een P49 broek te lijken.
P37: Duidelijkste kenmerk: niet zichtbare knopen. De borstzakken een "plooi"
Afbeelding
P40: zichtbare knopen gladde borstzakken
Afbeelding

Verschillende landen hebben tijdens de oorlog hun eigen model P37 BD jasje gehad/geproduceerd. Canada, Zuid-Afrika, Nieuw Zeeland, Australië (voor o.a. Britten en Amerikanen)En de Britten hebben de P37 voor de Grieken geproduceerd. Deze was iets donkerder van kleur. En bij de de mouw is de knoop zichtbaar! In tegenstelling tot die van de Britten.

Officieren is een verhaal apart. Die konden hun eigen uniformen laten maken/aanpassen al dan niet met (toegestane) afwijkingen van de standaard.

Etiketten van fabrikanten zijn niet altijd betrouwbaar. Vele gebruikten oude voorraden etiketten op. Waardoor P37 uniformen P40 etiketten kunnen hebben. Of de vroege P40 een P37 etiket. Er zijn fabrikanten die soms P42 of P43 etiketten hadden en deze modellen bestaan officieel niet!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
JPH
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2013, 21:38
Locatie: Borsele

Re: battle dress

Bericht door JPH »

Jim schreef:Hier wordt het vrij aardig uitgelegd meen ik. Hoewel er wat betere plaatjes bij had gemogen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Dress
etc.etc.
Dank, staat er inderdaad wel duidelijk al hadden wat meer plaatjes het wel wat duidelijker gemaakt idd.
"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject"
Plaats reactie