Twente/veluwe

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

Hallo, weet iemand misschien een kaart, of bepaalde gebeurtenissen/plaatsen op de Veluwe en/of Twente?
gewoon mooie plaatsen om te zoeken met een metaaldetector, zoals bijvoorbeeld waar een kanon of zo stond.
In ieder geval een plek waar je mooie spullen kunt vinden.
alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Joep »

Misschien in en rond de buurt om de slag om Otterlo ?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

Joep schreef:Misschien in en rond de buurt om de slag om Otterlo ?
Geen Veluwnaar zeker?
Rond Otterlo ligt park "de Hooge Veluwe", geen detectors toegestaan.
Noord van Otterlo ligt het infanterie schietkamp: geen detectors toegestaan.
Ongeveer op de gehele Veluwe bestaat dezelfde APV: verboden voor detectors.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

alsnog bedankt Joep, ik woon zelf niet op de Veluwe, maar in de vakanties ben ik in Ermelo in een caravan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

jjk101 schreef:alsnog bedankt Joep, ik woon zelf niet op de Veluwe, maar in de vakanties ben ik in Ermelo in een caravan.
Waar het overigens ook verboden is per APV om met een detector rond te grazen! Alleen als je kunt aantonen dat je een opdracht uitvoert van de historische kring en een bewijs van lidmaatschap van de AWN bij je draagt.

Overigens Joep, hoe denk jij dat die "slag om Otterlo" eruit heeft gezien? Dat is slechts heel kort geweest en "de slag" heeft meer het karakter van een ontmoetingsgevecht. Daar zul je nauwelijks iets van terugvinden!

Maar zonder detector (en met het scherpe oog) is er in die omgeving wel het een en ander terug te vinden! Tussen Otterlo en Harskamp heeft zich het Duitse Waldlager bevonden waar in de bossen nog steeds de loopgraven, voertuigopstellingen en restanten van schuilbunkers terug te vinden zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

ok, het hoeft niet perse een gevecht of zo te zijn, het kan ook gewoon bijv. op de hei een plek waar een anti aircraft kanon heeft gestaan.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Joep »

jjk101 schreef:ok, het hoeft niet perse een gevecht of zo te zijn, het kan ook gewoon bijv. op de hei een plek waar een anti aircraft kanon heeft gestaan.
Je zoekt naar Flak hulzen dus ?

@Erik; Nee ik ben geen Veluwenaar :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

onder andere, ik verzamel verschillende kalibers hulzen van onder andere geweren, pistolen, artillerie en tanks.
verder vind ik eigenlijk alles wel mooi wat je kan vinden, zolang het maar met het leger te maken heeft.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

jjk101 schreef:onder andere, ik verzamel verschillende kalibers hulzen van onder andere geweren, pistolen, artillerie en tanks.
De laatsten zul je niet op de Veluwe vinden.
Er zijn op de Veluwe verschillende munitiedumps, vandaar ook de vele APV's! Gevaarlijk om daar te graven. Ook bij Ermelo liggen die. Maar je wilt hulzen vinden!
Ten Noorden van Harderwijk (het gebied Frankrijk) was ten tijde van WO2 een FLAK-schietterrein. Het gebied ten Zuiden van Harderwijk (waar langs de A28 nog een soort bunkertje in het weiland staat) was na de oorlog een schietbaan voor .50 mitrailleurs en er stond een handgranatenbaan bij.
Ten oosten van Harderwijk, langs de betonbaan bij de kynologische club (iets met honden) was de garnizoensschietbaan van Ermelo-Harderwijk. De schijvenloods staat er nog en is in gebruik bij de kynologische bende. De banen zijn nog een beetje herkenbaar (lagere begroeiing) Hier val je ook niet op met je detector. De kogelvangers zijn deels afgegraven.
Op het Beekhuizerzand (daar vlakbij) stond een handgranatenbaan (de ruïne van de bunker staat er nog) Op dit terrein is het echt verboden voor detectors vanwege de archeologische waarde van het terrein. Je mag natuurlijk wel met je ogen zoeken.
Joep schreef:@Erik; Nee ik ben geen Veluwenaar :lol:
Je kunt ook niet alles mée hebben in het leven... :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Marcello
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mei 2010, 17:03

Re: Twente/veluwe

Bericht door Marcello »

Ik denk dat het ook niet heel verstandig is om naar minutie te gaan zoeken, je weet van te voren nooit of er een lege huls of een intacte granaat ligt...
Je kunt wel in de omgeving op zoek gaan naar lege akkers en de boer vragen of je op het land mag zoeken, echter zul je in de zomer weinig lege akkers aantreffen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

Marcello schreef:Ik denk dat het ook niet heel verstandig is om naar minutie te gaan zoeken, je weet van te voren nooit of er een lege huls of een intacte granaat ligt....
Dát is dus de ellende.
Langs de spoorbaan Amersfoort-Zwolle is tijdens de oorlog duchtig gebombardeerd en veel geschoten met 20 mM granaten. Die vind je bij bosjes en zijn gewoon gevaarlijk.
Daarnaast is de hele Veluwe 'zo'n beetje als knikkerput gebruikt door de Duitse artillerie, die schoot vanaf 't Harde en Harskamp. De bossen bij Apeldoorn zijn ook vergeven van de munitie. De APVs bestaan er niet voor niets.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

als je op de hei bij Ermelo zoekt, wat kan je naast schapenkeutels vinden?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

jjk101 schreef:als je op de hei bij Ermelo zoekt, wat kan je naast schapenkeutels vinden?
Randstad zeker? :wink:
De Ermelose heide is al vrij lang militair oefenterrein. Heel lang. Er liggen zelfs de restanten van een Romeins marskamp uit de 3e eeuw!
Daarnaast wordt er al duizenden jaren begraven. Het terrein is vergeven van de grafheuvels.
Munitierestanten zijn in vrijwel alle gevallen van na eind jaren veertig: blanks .303, 30-06 en natuurlijk veel kunststof blanks 7,62. De laatste 20 jaar jaar ook veel koper 5,56. Daarnaast alle vormen van blanks 9 mM. Op de heide zelf is het verboden te graven (archeologisch beschermd) In het boscomplex "Sparrendaal" mag vrijelijk worden gespit. Op de zandplaat nabij de heiderand ligt een Sherman onder het zand (er stonden er vier, als oefendoel voor brandflessen. Drie zijn afgevoerd naar Wezep, eentje is in een grote kuil gemikt.)
In de bosrand veel gare caravans, verlopen volkstuintjes, lege bierflessen en blikken, vuilnis, ofwel: campings.

Schapekeutels gratis af te halen bij de schaapskooi aan de Postweg. Swienekeutels moet je voor betalen. Moar bent wa lekker!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Twente/veluwe

Bericht door jjk101 »

dank, ik woon niet in de randstad, maar in vriezenveen (twente) en ik weet wel waar de schaapskooi is.
maar even een vraagje, is het wel eens mogelijk om te graven op plekken waar wat is gebeurt? of moet ik gewoon domweg zomaar een beetje door het bos lopen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Twente/veluwe

Bericht door Erik »

jjk101 schreef:..., is het wel eens mogelijk om te graven op plekken waar wat is gebeurt? of moet ik gewoon domweg zomaar een beetje door het bos lopen?
In veel gevallen het laatste omdat bijna de gehele Veluwe onder de één of andere APV valt. Hetzij wegens archeologische bescherming, hetzij door inderdaad munitierestanten.
Lopen dus en weten waar je loopt (wat er gebeurd is) en goed kijken. Kinderen uit Oosterbeek hebben er een neus voor; zonder detector halen ze van alles uit de grond. Op de oudere oefenterreinen ('t Harde bijvoorbeeld) levert dat nog wel eens oorlogshulzen op, van vliegtuigen e.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie