Waardevolle aanwinst

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik heb gister van een vriend van mijn vader, een verzetsjas gekregen.
Het was van zijn vader, die in het verzet zat van de Maquis. (guerrilla-eenheden van de Franse verzetsbeweging (de Résistance))
Hij was een Nederlander, en moest werken in Duitsland.
Hij vluchtte uit Duitsland, en kwam in Frankrijk terecht.
Daar kwam hij in contact met de Maquis.
Die hielden hem vast in een kippenhok, met een mitrailleur aan de overkant gericht op het hok.
Ze dachten dat hij een Duitser was, aangezien Duits op het Nederlands lijkt.
Na 3 maanden, vroegen ze aan hem, om een Duitser neer te schieten, om te laten zien dat hij aan hun kant staat.
Dat heeft hij gedaan, en toen was hij lid van de Maquis.
Dit jasje heeft hij onder andere gedragen tijdens zijn verzetsdaden. .
Op het koffertje staan de jaartallen en de plekken in gekrast waar hij tijdens de oorlog is geweest.
Ik mag de koffer misschien later ook overnemen,
Dit jasje droeg hij mee in zijn koffer.
Mijn vaders vriend, liet het jasje op maat stellen, zodat hij 'm ook kon dragen.
Maar dat ging niet helemaal goed, dus daarom kloppen de verhouding achter niet, maar het is toch een mooi jasje met een stuk geschiedenis van een Nederlander die in het Franse verzet gezeten heeft.
Hoe vaak kom je zoiets nou tegen?
Afbeelding
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door Jim »

Mag ik vragen: welk merk rits?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Tuurlijk, op de rits staat YKK, en op de rits van zakken staat RUHR.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door Jim »

Dat vroeg ik met de volgende reden. Een rits valt min of meer te dateren.
Ik vermoeden dat de grote rits al een YKK was. YKK is een Japanse ritsen fabrikant die sinds 1934 produceert maar pas sinds 1946 YKK is gaan heten en later pas YKK op de rits is gaan zetten.
De rits van de jas in iedergeval na-oorlogs.

RUHR is een Duits merk meestal zat bij de voor/oorlogse ritsen nog een DRP (Deutches Reichspatent) stempel heeft. Later overgegaan op DBP (Deutsches Bundes Patent) /DBGM (Deutsches Bundes Gebrauchsmuster). Echter na-oorlogse produkten konden nog voorzien zijn van vooroorlogse ritsen.

Het model lijkt zeer veel op de populaire Franse leren jas,blouson cycliste. Ook in dergelijke stijl gemaakt voor de Luftwaffe.
Maar de afwezigheid van de kraag vind ik een beetje verdacht.

Of deze jas door de beste man werkelijk tijdens de oorlog heeft gedragen daar zet ik vraagtekens bij. Wat niet betekend dat de het verhaal verder klopt. Wie weet heeft hij deze later op vakantie nog eens opgepikt of gekregen van een oude kamaraad. Zit er geen Frans etiket meer in de jas?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Bedankt voor de informatie! :)
Heb je misschien een foto van iemand van de Luftwaffe met zo'n jasje?

Waarschijnlijk toen mijn vaders vriend 'm op maat liet maken, is het ritsje ook vervangen.
Labeltje is niet aanwezig, of ie er ooit in heeft gezeten.....
Hij wist wel zeker dat zijn vader, tijdens het verzet, gedragen heeft.
Kon ik maar terugkijken in de tijd. :roll:
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door Jan Klaassen »

Afbeelding

Zoiets?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door Jim »

Probleem met kinderen van is dat ze altijd 100% weten maar verder geen bewijs hebben.
Ik heb ooit een Britse infantrie schoenen en blikjes voedsel uit wo2 aangeboden gekregen. De vader van de man was bij de Prinses Irene brigade geweest. De blikjes mocht ik hebben maar de schoenen moest ik kopen. Toen ik de schoenen kreeg kon ik direct zien dat het Nederlandse na-oorlogse aanmaak schoenen waren en de blikjes waren Amerikaans na-oorlogs (jaren 80!). De schoenen waren zo goedkoop dat ik ze nog een tijd voor reenactment heb gedragen en later weer doorverkocht. De blikjes zwerven nog ergens rond. Dezelfde blikjes had ik jaren daarvoor eens gekregen van een Amerikaanse militair die hier op oefening was!
Maar de zoon was er 100% van overtuigd dat schoenen en blikjes uit de oorlog waren.
Ik weiger echter nooit items. Want wie weet komen ze de volgende keer met echt iets zeldzaams!

De Luftwaffe had geen officiele leren jas. Veel piloten schaften dus zelf een jas aan. De Franse zgn blouson cycliste was wat model betreft populair, vooral bij jachtvliegers. Het verhaal gaat omdat het het nauw aansloot warm en stevig en ze pasten er perfect mee in de nauwe cockpit van de ME 109E (emiel) jachtvliegtuig. Daarom kregen deze jassen ook de bijnaam emiel jacke.
Je zag ze in de kleuren zwart en bruin. Schijnt redelijk vaak vervalst te worden. Men neem een vintage leren jas met die look en emblemen erop.
AfbeeldingAfbeelding

Het is natuurlijk mogelijk dat de rits (en kraag?) vervangen is. Twee verschillende merken zou daar op kunnen wijzen. Dan zou de rits echt kapot moeten zijn. Want dergelijk oude ritsen vallen tot zekere hoogte te repareren. En inkorten is meestal ook geen probleem. Voor een leek raar maar een kleermaker zou die trucjes moeten kennen. Ik zeg dit want een rits repareren als dat mogelijk is is altijd veel minder werk.
En als de kleermaker een rits er zo goed in kan zetten. (Dat is zeker in leer een klus apart. Ik spreek uit ervaring) Waarom krijgt hij die jas dan niet op maat?
Ik zou nog eens voorzichtig vragen of de rits ook vervangen is.

Want mogelijk wil je hem weer in oude staat laten brengen bij een kleermaker (zou ik vermelden als hij vraagt waarom)

En wat is er aan de achterkant zo ongelijk?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik zal vanavond even een foto plaatsen. :)
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door earlymb »

Jim schreef:De Luftwaffe had geen officiele leren jas. Veel piloten schaften dus zelf een jas aan. De Franse zgn blouson cycliste was wat model betreft populair, vooral bij jachtvliegers. Het verhaal gaat omdat het het nauw aansloot warm en stevig en ze pasten er perfect mee in de nauwe cockpit van de ME 109E (emiel) jachtvliegtuig. Daarom kregen deze jassen ook de bijnaam emiel jacke.
Je zag ze in de kleuren zwart en bruin. Schijnt redelijk vaak vervalst te worden. Men neem een vintage leren jas met die look en emblemen erop.
Klopt als een bus, maar de blauwleren jacks met bontkraag waren dacht ik wel issue. De korte, strakke leren jacks waren inderdaad privé aangekocht en varianten van de blouson cycliste. Ook populair bij de Luftwaffe: het Amerikaanse A2 jack! :lol:
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door Mallory »

earlymb schreef:Klopt als een bus, maar de blauwleren jacks met bontkraag waren dacht ik wel issue. De korte, strakke leren jacks waren inderdaad privé aangekocht en varianten van de blouson cycliste. Ook populair bij de Luftwaffe: het Amerikaanse A2 jack! :lol:
Klopt, je bedoelt de Kanaljacke, onderdeel van een Kanalanzug. Deze werden door de Wehrmacht verstrekt. Deze uniformstukken werden met name gedragen in de winter en als men over water vloog, zoals tijdens de Battle of Britain (vandaar de term Kanalanzug).

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ?p=5123910
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik vind de verhouding een beetje raar:
Afbeelding
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door rajbrns »

Jammer dat de jas waarschijnlijk toch niet helemaal blijkt te zijn wat jou verteld is, anders zou het een erg mooie en waardevolle aanwinst zijn.
Niet qua financiële waarde, maar emotionele waarde, aangezien het haast onmogelijk is om te bewijzen dat het daadwerkelijk door een verzetsstrijder is gebruikt en mensen over het algemeen niet veel geld neertellen alleen op basis van jouw verhaal.
Maar ik neem aan dat als het daadwerkelijk uit die tijd kwam dat je het toch niet zou verkopen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Waardevolle aanwinst

Bericht door SOLDIER Wessel »

Nee, ik ga het zeker niet verkopen.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de informatie die ik erbij heb gekregen, top!!!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Plaats reactie