militaria als een investering.

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

militaria als een investering.

Bericht door hayayaah »

ik weet het, natuurlijk moet jij het zelf leuk vinden voor de prijs die je betaald hebt, maar zien jullie het als een slimme zet? graag reacties
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: militaria als een investering.

Bericht door johan willaert »

hayayaah schreef:ik weet het, natuurlijk moet jij het zelf leuk vinden voor de prijs die je betaald hebt, maar zien jullie het als een slimme zet? graag reacties
Als je nu moet beginnen en investeren niet, maar als je startte met verzamelen in de jaren 70 en 80 blijkt het nu zeker een goede investering geweest te zijn, zeker als het om de gehypte items gaat (AB, SS, D-Day, Rangers, etc...)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: militaria als een investering.

Bericht door zjopske »

Ach, die 1,2% die je over je vermogen moet betalen geld niet bij verzamelingen (wel over beleggingsobjecten).

Maar het is echt de hobby waar ik plezier van heb, als ik wil beleggen zijn er zat andere fondsen en projecten waar een aardig rendement in te behalen valt.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door davy »

Aan je vrouw kan je dat misschien uitleggen dat het een goede investering is (in ieder geval beter als schoenen en handtassen),
en dan kan je binnen een paar jaar zeggen dat de markt is ingestort en je een inschattingsfout hebt gemaakt :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: militaria als een investering.

Bericht door Jan Klaassen »

Wat betreft WOII-militaria is de rek er nu wel uit, zoals johan willaert al zegt. Sommigen onder ons (subtiel?) zitten echter in een geheel nieuw verzamelveld - dat van Oost-Duitse militaria. Ik kan je zeggen dat er verschillende uniformen zijn die gedurende mijn korte 4 jaartjes als verzamelaar al minstens verdubbeld zijn in prijs. De Volksmarine-uniformen zijn niet meer aan te slepen tegenwoordig - en je doet er goed aan die te kopen nu het nog kan. Over het algemeen kan ik dus zeggen: ja, ik doe het voor het plezier van nu - maar met in het achterhoofd dat het waarschijnlijk ooit wel meer waard gaat zijn. Zo richting mijn pensioneren, misschien ;-)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: militaria als een investering.

Bericht door panzer lehr »

Nee als je er nu mee gaat beginnen zal je er niet veel winst mee maken. Je moet het vooral voor je eigen plezier doen. :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Joep »

Precies
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: militaria als een investering.

Bericht door hayayaah »

je zult inderdaad nieuwe gebieden op moeten zoeken. Toch, als ik zie hoeveel jonge leden dit forum heeft, zit er nog wel toekomst in.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: militaria als een investering.

Bericht door platoz »

Ben de heersende mening hier niet echt toegedaan. Als ik zie wat ik enkele jaren terug betaalde voor mijn WO2 Duitse medailles en wat ze er nu voor vragen, zie ik de waarde nog steeds stijgen. Natuurlijk is het zo dat alles in het verleden goedkoper was, dus diegenen die twintig of dertig jaar geleden al begonnen waren, hebben natuurlijk de investering dubbel en dwars terugverdiend. Maar ik kan geen enkel item opnoemen wat in de loop der jaren goedkoper is geworden. Dus ja, je kunt het nog steeds als een investering zien. Natuurlijk speelt wel mee dat je niet altijd de hoofdprijs voor een item moet betalen. Maar dat de rek er uit is, is klinklare onzin. Zolang die dealers de prijzen omhoog blijven gooien, stijgt de waarde van je items dus gewoon mee.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: militaria als een investering.

Bericht door rajbrns »

Militaria is wat mij betreft ook nog steeds een goede investering, niet zozeer om snel en flink winst te maken, maar het is wel iets wat waardevast blijft en ook (lichtelijk) toeneemt in waarde.(afhankelijk van welke richting je verzamelt.)

@Jan Klaassen:

Dat klinkt interessant, alhoewel het kopen van Oost-Duitse militaria voor mij puur vanwege financiële redenen zou zijn.
Wordt er veel nagemaakt in deze verzamelrichting?
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door wvd »

Ik deel de mening van platoz hierin. In de toekomst zullen de prijzen vast en zeker stijgen dat hebben ze altijd gedaan.
Vergeet niet dat de meeste stukken al in collecties zitten en er dus steeds minder gevonden zal worden. En dus waarschijnlijk ook minder snel verkocht zullen worden.
Helemaal de zeldzamere en minte stukken zullen niet snel op de markt komen maar de tijd dat er niks meer te vinden zal zijn zal nog wel jaren duren.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: militaria als een investering.

Bericht door Jan Klaassen »

rajbrns schreef:@Jan Klaassen:

Dat klinkt interessant, alhoewel het kopen van Oost-Duitse militaria voor mij puur vanwege financiële redenen zou zijn.
Wordt er veel nagemaakt in deze verzamelrichting?
Tja, bij mij is het natuurlijk niet puur financieel - het is ook echt mijn verzamelrichting.
Er wordt nog niet heel veel nagemaakt, maar zoals dat gaat - de vroegere, waardevoller items beginnen nu ook in repro-vorm op te komen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: militaria als een investering.

Bericht door rajbrns »

Jan Klaassen schreef:
rajbrns schreef:@Jan Klaassen:

Dat klinkt interessant, alhoewel het kopen van Oost-Duitse militaria voor mij puur vanwege financiële redenen zou zijn.
Wordt er veel nagemaakt in deze verzamelrichting?
Tja, bij mij is het natuurlijk niet puur financieel - het is ook echt mijn verzamelrichting.
Er wordt nog niet heel veel nagemaakt, maar zoals dat gaat - de vroegere, waardevoller items beginnen nu ook in repro-vorm op te komen.
Vrij logisch eigenlijk, maar desalniettemin zeer jammer dat in praktisch elke verzamelrichting opgepast moet worden voor reproducties.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: militaria als een investering.

Bericht door Jan Klaassen »

Dat is dus direct een top-tip voor mensen die het als een investering zien (naast als hobby): koop kwaliteit. Kwantiteit wil ook nog wel eens werken (ik denk weer aan Oost-Duits, waar dat gewoon ook veel sneller gebeurt), maar pas in ieder geval op voor namaak! Want dat is al bijna niets meer waard op het moment dat je het hebt gekocht.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaria als een investering.

Bericht door Erik »

rajbrns schreef:Vrij logisch eigenlijk, maar desalniettemin zeer jammer dat in praktisch elke verzamelrichting opgepast moet worden voor reproducties.
Ik denk dat de echte verzamelaar die een beetje verstand van zaken heeft, het verschil toch vrij snel in de smiezen heeft.
Echt lastig wordt het met repro's die ook gemaakt zijn om als origineel verkocht te worden! Meestal van de originele stof of materialen met stiksels van de originele draad, ja, dan wordt het vreselijk lastig.
Zelf zou ik niet verbaasd opkijken als blijkt dat in het vml. Oost-Duitsland nog steeds productie wordt gedraaid vwb de vroeger uitrusting & uniformering van de NVA/VOPO. Ik weet dat dat in Rusland in ieder geval wel gebeurd. Russische kleding uit de jaren zestig/zeventig is daar allang niet meer vanzelfsprekend origineel!
De reproducties in de living historywereld zijn over het algemeen nog wel te onderscheiden, maar de betere producties zien er na een aantal jaren gebruik al ernstig origineel uit! En: een geliefd stempeltje is zo gemaakt! Stempels in uitrusting verkopen nu eenmaal!

Aan de andere kant: als de replica precies gelijk is aan het origineel maakt het toch niet uit? D'r zit toch geen bijgeloof of andere mystiek achter een origineel omdat-ie 70 jaar oud is in plaats van 2? Zolang je er maar niet teveel voor betaald! Maar dat geldt ook voor een origineel natuurlijk!

Zelf zou ik investeren in iets wat meer waardevast is en wat minder onderhevig is aan grillen. Verzamelen doe je volgens mij voor de aardigheid, om een bepaald beeld compleet te krijgen, als invulling van je jachtinstinct of wat dan ook. Maar niet om je geld veilig "in iets" te steken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie