Italiaans tentzeil?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door Comrade »

Beretta M1938 of MP739.1(Duitse benaming) is in grote hoeveelheden door Duitsers door gebruikt nadat Italië capituleerde. Zowel door SS, Heer en FJ.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door Veltro »

Wat een vreemde discussie.
Sinds wanneer is de (Waffen) SS iets anders dan een Duitse organisatie?
Op de foto's zijn Italiaanse vrijwilligers te zien, welke zijn toegetreden tot deze Duitse organisatie.
Deze Waffen - Grenadier Brigade SS - Italienische n. 1 (of onder een andere naam in haar geschiedenis) viel onder het directe bevel van SS-Obergruppenfuhrer Karl Wolff.

DUS op de foto's is een Duitse eenheid te zien met vrijwilligers uit Italie. Ik heb nog nooit gehoord dat men elke eenheid welke bestond uit buitenlandse vrijwilligers niet als Duitse Waffen SS bestempeld. Kan je er wel aardig wat afstrepen....

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door Bas ww2 »

Elk bezet land had toch zijn "eigen" SS divisie/onderdeel ik noem SS niederlande.
altijd opzoek naar FLAK items
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door coco »

@veltro, toch vind ik dat niet helemaal hetzelfde, de Italiaanse SS droeg in tegen stelling tot bijvoorbeeld de Nederlandse SS nog veel eigen uniformen, uitrusting en hadden zelfs een andere adelaar.
Daarom is het vrij logisch dat deze tentzeilen gebruikt werden door de Italiaanse SS de vraag is meer, is er. Daadwerkelijk foto grafisch bewijs van het doorgebruikt van deze tentzeilen door de SS buiten Italië NA de val van Italië.

@101, niet elk land had zijn eigen SS divisie, Tsjchië en Polen bijvoorbeeld hadden dat niet. Wallonië had aan het begin van de oorlog alleen een vrijwillige wehrmacht divisie, die later tot een SS divisieis verheven.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door Veltro »

Goed, goed, maar:

Deze discussie begon met de stelling:
“Er gaan verhalen dat deze tentzeilen/ponchos SS gebruikt zijn maar behalve de stof gebruikt in het derde model parka zijn daar voor de tentzeilen geen bewijzen van.”
-> Zoals men weet, en ook zichtbaar gemaakt door Utmi, is het tentzeil gebruikt door de SS.

De discussie die men nu wil voeren is: is het item gebruikt door eenheden welke bestaan uit niet Italiaanse SSers. Ik heb me daar niet in verdiept.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door utmi »

coco schreef:Dankje Erik, behalve de bekende foto's van de 12de Hitlerjugend SS panzerdivisie in het derde model parka zijn er voor zover ik weet geen foto's van Duitse SS'ers met Italiaanse camo tentzeilen.

idd met Veltro eens. Voor deze post werd er gesproken over SS, nooit "Duitse SS". Er wordt geroepen dat het nooit gedragen is, ik post voorbeelden van een SS divisie met de poncho's, gaat het ineens over "Duitse SS"?
Welke uit andere nationaliteiten bestaande SS divisie dan ook, viel onder Duits gezag met aan top Reichsführer SS H.Himmler. Meestal bestond het kader uit duitse nationaliteit en werden de mannen eerst in Duitsland getraind.
Wat is dan "Duitse SS"? Algemeine, VT, TV, of moet ik dat uit een lijst van Waffen SS divisies halen zoals deze? http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Waffen-SS
Landen hadden geen SS divisie, Duitsland had SS divisies met verschillende nationaliteiten erin. Als er over de term Italiaanse ss gesproken wordt is dit dus een Duitse divisie, gevormd met Italianen.
Laatst gewijzigd door utmi op 12 jun 2013, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Their name liveth for evermore
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door coco »

Ik had het wat genuanceerder moeten brengen inderdaad.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Italiaans tentzeil?

Bericht door Bas ww2 »

Maakt niets uit ik leer er van en dat is nooit slecht.
altijd opzoek naar FLAK items
Plaats reactie